• Anonym (?)

    gluten.

    Har kollat upp om min son är gluten då han va väldigt dålig i magen under en längre period,(i början av december),
    samt att 2 av mina syskon har det. Vi fick idag svar (blodprov).
    Dom sa att det var på gränsen till gluten och då han blivit bättre i magen igen så tyckte dom att vi skulle vänta med tarmprovet.
    Så jag undrar om vi ska utesluta lite gluten ur hans kost så som tex bröd och i pasta? eller är det bättre att låta han äta som vanligt och se om han blir dålig i magen igen?

  • Svar på tråden gluten.
  • Allergiexperten

    Hej! Du skriver inget om hur gammal sonen är men uteslut gluten tills magen stabiliserar sig och ta kontakt med den läkare som ordinerat provet för att få ordentliga råd vad som gäller i din sons fall. 
    För att få diagnos på glutenintolerans krävs dels blodprov samt prov från tarmslemhinnan som visar om tarmluddet är skadat. Det i sin tur kräver att man äter gluten annars kan inte tarmprovet tas.
    Om man har glutenintolerans så krävs att man har dietkost eftersom gluten förutom skadar tarmslemhinnan också kan göra att barn växer sämre och dessutom kan få övriga sjukdomssymtom som påverkar barnet väldigt negativt.
    Ta alltså kontakt med den läkare som du träffat och vill att ni ska vänta med tarmprovet.
    Vänliga hälsningar Anitha   
       

  • Anonym (?)

    Tack för svaret, =) han är 3 år.
    men blir nog och kolla med BVC imon så dom får fixa med tarmprovet då.

Svar på tråden gluten.