• Anonym (orolig mamma)

    ofta magont hos snart 11-åring

    Hej!

    Har en dotter på snart 11 år, som ofta har magont och huvudvärk och vill då inte gå till skolan. 
    Smärtan tror jag på, men tror att hon har svårt att skilja på hur stark smärtan är. Hon har haft extremt mycket smärta av växtvärk när hon framförallt var liten.Det har alltid varit svårt att hjälpa henne med smärtan, då hon istället blir arg och vill inte ta emot tröst.Jättejobbigt som förälder att se. Hon är en känslig tjej som tänker mycket och kan vara lite orolig av sig. Så vi har pratat om hur hon har det i skolan och ibland kan hon tycka att det kan vara lite besvärligt med kompisar. Hon har kompisar men ingen bästis (som hon är ledsen över). Jag försöker att ge henne mycket uppmärksamhet, men själv uttrycker hon att lillebror på 6 år tar för mycket tid...
     
    Det svåra tycker jag är hur jag ska bemöta detta med hennes huvud- och magont. Ska jag kräva att hon går till skolan och hon då tycker att jag inte tror på hennes smärta (trots att jag säger att jag gör det och försöker att förstå)? Säger att hon får försöka att gå och höra av sig om det blir värre. Hon säger att  hon tycker att det är jobbigt att säga till läraren om hon har ont och vill hem. Det kan vara något väldigt roligt i skolan som hon sett fram emot och trots det så kan hon välja att stanna hemma. Så ont har hon helt klart. Hos läkare har vi varit och kollat de flesta prover, utan resultat.

    Vore mycket tacksam om du ville ge lite råd om hur jag ska bemöta henne.   

     

  • Svar på tråden ofta magont hos snart 11-åring
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Precis som vi vuxna uttrycker barn ofta oro med kroppsliga symtom. Det är inget de gör medvetet utan det handlar mer om en oförmåga att uttrycka och precisera sina känslor.
    Eftersom ni har varit hos doktorn och undersökt henne utan att hitta några fysiska fel så tror jag vi kan vara ganska säkra på att det här handlar om orosmagont, vilket kan vara nog så jobbigt.
    Men denna sorts magont behöver hanteras på ett annat sätt. Nämligen genom att ta itu med det som oroar din flicka. Kanske skulle det vara bra att följa med henne till skolan några dar och se hur hon har det där. Kanske är det svårigheten med kompisar som gör henne orolig. Kanske behöver hon lite hjälp av dig eller av läraren att ta egna initiativ och vara med andra. Prata igenom situationen med läraren och kom överens om hur ni ska hantera olika situationer för att hjälpa henne. 
    Det är inte något bra sätt att hon får gömma sig hemma med sitt magont, för då blir det bara värre nästa gång hon ska gå.
    Hjälp henne också att förstå att det är något ni tillsammans kan ändra på som gör att hon får ont i magen. Det finns en orsak och den ska ni hitta tillsammans.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden ofta magont hos snart 11-åring