• Äldre 10 Jan 14:50
    3462 visningar
    1 svar
    1
    3462

    Fiskallergi?

    Jag har en dotter född i oktober 2010 som reagerade när hon som liten fick testa fisk. Efter att hon ätit fisk gick det två till tre timmar och sedan kräktes hon. När detta hänt vid två tillfällen fick vi rådet av BVC-sköterskan att vänta några månader och testa igen. Hon fick testa igen  inför ettårskontrollen och samma sak igen.
    Man testade för fiskallergi genom blodprov som inte visade något, men vi fick ändå rådet att avvakta minst ett halvår.
    Så har vi testat under hösten och det har gått bra med både lax och torsk/sej i små mängder och därför trodde vi att det var en överkänslighet som gått över nu.

    Men, på juldagen kräktes hon (kan ju ha varit någon form av virus men ingen annan blev sjuk). På julafton hade hon fått testa kallrökt och gravad lax.
    Idag vaknade vi vid fyra på morgonen av att hon kräktes igen, efter att ha fått varmrökt lax igår (nio timmar tidigare).
    När jag nu har börjat fundera så inser jag att hon vid några tillfällen under hösten fått utslag på kroppen som har försvunnit efter några timmar. Detta samma dag eller dagen efter hon fått fisk.
    När hon var tre-fyra månader gammal och helammades blev jag så sugen på fisk att vi åt det en hel vecka i sträck här hemma, hon fick då utslag på hela kroppen men BVC-sköterskan har hela tiden avfärdat det som torr hud. Hon menade att man inte kan reagera på fisk genom modersmjölken. Kan det ändå ha varit allergi/överkänslighet?

    Kan det vara så att dessa kräkningar trots allt är allergi? Trots att reaktionen i så fall kommer mycket senare än den gjorde när hon var liten?
    Kan man vara allergisk/överkänslig mot rökt fisk men klara av kokt/stekt?

    Tack på förhand
    Lina

Svar på tråden Fiskallergi?