• Helena 383

    Ni som är vårdadministratörer/läkarsekreterare

    Är det ett bra/roligt yrke? Funderar nämligen på att läsa till det.
    Är det någon som läst/läser via distans på Lernia i Östersund eller det Vårdadministrativa programmet på Umeå Universitet, även det på distans, får ni gärna berätta hur utbildningen var/är! 

  • Svar på tråden Ni som är vårdadministratörer/läkarsekreterare
  • Sarah1979

    Ja det är ett väldigt roligt yrke med varierande uppgifter men dock med dålig lön, men det är väldigt kul! Privata vårdcentraler betalar bra :)
    Jag läste inte på distans, har man väldigt lätt att lära sig så kanske det fungerar ok, men det är mycket latin och dataprogram att lära sig och då var det skönt att ha en lärare att ropa på :)
    Jag läste en KY-utbildning (numer är det en YH-utbildning) och det är jag väldigt nöjd med!  

  • Mammassaga

    Jag funderar också på denna utbildning.
    Hur ser lönen ut? Eftersom det låter som det är ganska dåligt betalt så är det ju ganska relevant HUR dåligt;)

  • Aurora1979

    Mammasaga: arbetsmarknaden är väldigt ljus... men ingångslönen på tex Sahlgrenska i Gbg är väldigt dålig, 17-18000kr har jag läst/hört. Förhoppningsvis finns det väl arbetsgivare som ger bättre betalt än så men särskilt hög  inkomst lär man nog aldrig få i detta yrke... :(


  • Mammassaga

    För mig som USKa så känns en sådan lön endå OK. Inte bra absolut inte men fullt ok.
    Absolut värt att söka iaf;)

  • Aurora1979

    Tror att den stora skillnaden för någon som jobbar skift är att man ju aldrig får någon OB-ersättning som man kanske är van vid. 

    Ja lön är inte allt heller. De flesta verkar trivas med sina jobb i alla fall och det är väl det viktigaste. 


  • Vimely

    Jag tycker det verkar vara ett riktigt roligt yrke, läser termin 2/4 just nu och tycker det är jätteskoj. Vi är ute på praktik två dagar i veckan under i stort sett hela utbildning vilket är mycket lärorikt och framför allt roligt!! När vi är färdiga är vår ingångslön 20 500:- + att man kan få upp lönen ytterligare om man har erfarenhet inom vården som t.ex. undersköterska. Lönen kunde varit bättre och alla inom yrket måste kämpa för att få upp lönen men trots allt känns ingångslönen helt ok. Den varierar sig dock i landet! Arbetsmarknaden ser mycket ljus ut

  • saddrusen
    Helena 383 skrev 2013-01-10 18:03:06 följande:

    Är det ett bra/roligt yrke? Funderar nämligen på att läsa till det.
    Är det någon som läst/läser via distans på Lernia i Östersund eller det Vårdadministrativa programmet på Umeå Universitet, även det på distans, får ni gärna berätta hur utbildningen var/är! 



    Vad kul att hitta den här tråden! Jag har själv sökt in på läkarsekreterarutbildningen i Falun och i Östersund. Är lite orolig dock hur jag klarar av diciplinen om man ska läsa helt på distans =) Men samtidigt väldigt skönt att kunna sköta pluggandet hemifrån. Någon som har läst och vet hur det är med praktiken som man gör om den läggs ut under hela utbildningen så man läser någon dag i veckan eller om man har en speciell period som man har enbart praktik?
Svar på tråden Ni som är vårdadministratörer/läkarsekreterare