• Anonym (Bonus­mamman­)
    Äldre 11 Jan 15:17
    3537 visningar
    2 svar
    2
    3537

    Vad är rätt?

    Hejsan

    Jag sitter just nu och gråter floder över en sak som speglat mitt liv under snart tre år. För tre år sedan träffade jag min nuvarande kille och sambo, vi båda har barn sedan tidigare förhållanden från min sida så fungerar samarbetet med barnens pappa väldigt bra, tyvärr inte lika bra från sambons sida där hans barns mamma har orsakat väldigt mycket oro i vår familj.   

    För två år sedan började vårt helvete, då sambons flicka kom hem med sårigt och blodigt underliv, gråtandes och förstörd över att ha ont, flickan var i detta läge 1-2 år gammal. Vi uppsökte läkare flera ggr, åkte med flickan akut till barnkliniken för att söka vård då hon också har förkylningsastma som alltid blev/blir värre vid vistelser hemma hos sin rökande mor.
    Flertalet ggr har modern beklagat sig för oss om hur dåligt hon mår, hur lite pengar hon har, blev vid ett tillfälle vräkt från sin lägenhet pga skulder hos kronofogden, jag beslutade då att kontakta soc.
    En process påbörjades förra året, med ett flertalet anmälningar riktad mot mamman, där fallen lades ner och föll för moderns bästa. Men detta var inte det bästa för barnet.

    Efter att ytterligare en dag fått hem flickan med blodigt underliv åkte vi raka vägen upp till akuten där de gjorde en polisanmälan på mamman och en rättslig process startade.
    Vi fick tillsist rätt och flickans stadigvarande boende skulle bli med oss, med en upptrappning till varannan helg med mamman. Men idag 6 månader senare anser sig mamman ha rätt till utökat umgänge, för att hon anser detta vara bäst för flickan.

    Men min frågan är om det är rätt för flickan? Att slitas mellan en miljö där hon har regler, rutiner och strukturer och vet att varannan helg så får barnet åka till mamman, eller att vara där, bli sjuk om och om igen och inte ha samma rutiner och regler som "hemma".
    Flickan valde också vid ett års åldern att börja kalla mig för mamma, även om jag inte är hennes biologiska, men vet att hennes mamma är hennes mamma och att jag är hennes bonus. Men av trygghet så har on själv valt detta och det skall man enligt andra psykologer inte ändra henne om hon gör, men det gör mamman i denna fråga, vilket gör flickan orolig och osäker i sina båda miljöer.

    Har mamman rätt att få ökad umgänge utan att ta upp detta med rätten om vi nu fått ett rättsligt beslut utan slutdatum, där det också står att om parterna kan komma överens så kan förändring ske?
    Jag vill inte se denna lilla flicka slitas bort från sina vanor, rutiner och slängas in i en miljö varannan vecka, där jag vet att jag snart kommer att bli den som får hämta lämna och fixa allt i alla fall. Jag vet verkligen inte vad vi kan göra och jag ger snart upp.........!               

  • Svar på tråden Vad är rätt?
  • Äldre 11 Jan 18:52
    #1

    Hej!
    Det är ju alldeles uppenbart att flickan farit mycket illa under tidigare vistelser hemma hos sin mamma. Det framgår inte om rätten kommit fram till om det är mamman som är skyldig till övergreppen. Men i vilket fall har hon inte förmått skydda sin dotter. I sådana här fall brukar inte bara vårdnaden övergå till den andra föräldern utan det eventuella umgänget borde inte ske utan övervakning.
    Självklart har mamman ingen möjlighet att ändra på rättens beslut om inte pappan går med på det och det tycker jag absolut inte att han ska göra.
    Det faktum att det är olika regler och rutiner i de två hemmen är mer regel än undantag och inget som är direkt skadligt för barnet. Men det beror förstås på hur rutinerna ser ut. Så fort ni är det minsta oroliga att flickan far illa av det hon utsätts för ska ni anmäla det till socialtjänsten som då är skyldiga att kolla upp situationen.
    Ett så här litet barn är helt skyddslöst om de vuxna som finns runt omkring inte agerar extremt uppmärksamt. Något som jag tycker är mycket viktigt utifrån vad som skett tidigare.
    När det gäller vem flickan ska kalla mamma är det viktigt att inte göra en strid av det.
    Hon har två mammor helt enkelt. Förslagsvis kallar du dig mamma + ditt förnamn så kan ni kalla biologiska mamman för mamma + hennes förnamn, sedan kan flickan göra precis som hon vill.
    Ge inte upp utan gör allt du kan tillsammans med din sambo för att hjälpa er lilla flicka. Hon behöver er!
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

  • Anonym (Bonus­mamman­) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 20:01
    #2

    Tack för ditt snabba svar. Ang det som hänt tidigare så handlade det aldrig om övergrepp utan ren och skär vanvård, men rätten/soc såg det också som mildare form av barnmisshandel, ändock kvarstod gemensam vårdnad med umgängesrätt varannan helg. Detta med mammaroller, så vet flickan att hon har två, jag tilltalas mamma +namn och vi talar bara om hennes mamma med flickan i tilltalet mamma. På dagis har flickan själv berättat att hon har två mammor och våra tilltalsnamn efter detta, jag ser inget fel i att hon gör detta och ingen i vår närhet, eller förskolan tycker det är fel. Medan mamman argt rättar flickan och säger väldigt dumma saker både till, om och gentemot oss här hemma vilket sätter flickan i en orosbalans som gör mig väldigt orolig! Jag har starka mammakänslor till denna lilla flicka, lika starka som till mina egna barn då hon kom in i mitt liv då hon var ett år och har hela denna tid under tre år tagit störst ansvar för flickan, därför vet jag också mer om henne, hennes beteenden o h känslor än båda föräldrarna tillsammans.

Svar på tråden Vad är rätt?