• Anonym
    Äldre 11 Jan 23:29
    3220 visningar
    32 svar
    32
    3220

    Hur ser ni på svensk gift med en annan nationalitet?

    Hej! Jag är en svensk gift med en tjej från Rumänien. Kärlek från början till slut, ingen som utnyttjat någon nån gång någonstans. Hittills har vi bott i utlandet med både hennes och mitt jobb. Jag har en superbra kontakt med hennes föräldrar, de känns som en bättre och mer äkta familj än min egen. Nu funderar vi på att flytta till Sverige ett litet tag trots att ingen av oss känner för det egentligen. Det gör ont i magen inför all inskränkthet jag är rädd för. Snälla berätta för oss, vad har vi att förvänta oss?

  • Svar på tråden Hur ser ni på svensk gift med en annan nationalitet?
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 23:34
    #1

    Måste tillägga att min fru är högt utbildad och respekterar min kultur jättemycket, precis som jag respekterar hennes. Hon är jätteduktig på svenska.

  • Anonym
    Äldre 11 Jan 23:39
    #5

    Varför är du rädd förstår inte riktig vad du menar:) är själv gift med en svensk man:)

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 23:45
    #7

    Tack för alla svar! Har förstått att Rumänien och Bulgarien m.fl. har jättedåligt rykte i Sverige nyförtiden. Folket tycker det de tycker och ingen kan bli sur för det, de har ju bara sett och upplevt jobbiga saker i samband med Balkanbor. Vi vill flytta till Sverige då det är är jättebra för min karriär just nu och i och med att vi vill starta familj vill vi vara nära mina föräldrar ett litet tag. Men det är inget måste, min familj kommer först och skulle jag känna att min fru mår dåligt så skulle jag sticka DIREKT! Ville bara fråga er eftersom jag bott utomlands för länge och tappat all koll.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 23:52
    #9

    Lund hade vi tänkt men mina vänner från studenttiden skrämmer mig med sin inskränkthet. Då finns det inget att välja emellan, min fru och min framtida familj är viktigare än ALLT

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 00:01
    #11
    Ojsan skrev 2013-01-11 23:57:42 följande:
    Ett tips, kolla upp med skatteverket innan ni flyttar hit, det vart nya regler om  att få stanna så måste man visa att man har pengar på kontot för att klara ekonomin upp till 1 år, så för ett par ska det vara 300 000 kr! Har haft bekanta som flyttat hit och fått låna mycket av sina anhöriga i hemlandetför att få uppehållstillstånd här.

    Här är det helt lugnt när det gäller det, men tack!
  • Anonym
    Äldre 12 Jan 00:12
    #13
    Anonym (been there) skrev 2013-01-12 00:06:43 följande:
    Det är få svenskar som INTE är frukten av två nationaliteter! Själv har jag en hel del vallonblod i mina ådror - och är stolt för det. Vad hade svensk järnhantering stått om det inte vore för vallonerna??
    Är inte det lite av en skröna, har hört många som säger att de har valloner i släkten men vallonerna var ju så många ens.

    TS, du klarar dig nog. Just för att många inte ser direkt på att din fru kommer från Rumänien. Jag är gift med en kvinna från Kina och jag är lite häpen över vad vissa kan säga. Särskilt när de har druckit lite.
  • Anonym
    Äldre 12 Jan 00:20
    #15
    Anonym (been there) skrev 2013-01-12 00:15:46 följande:
    Nu är min släkt, liksom de flesta vallonsläkter, väldigt väl utforskad så jag vet precis hur mycket vallonblod jag härstammar ifrån! (Ja, jag har också släktforksat o tagit detl av materialet)
    Okej du behöver inte skrika för det, vi tjänar alla på att hålla en god netikett :)
    Fast jag tycker nog inte att vallonblod långt tillbaka räknas direkt. Även om det var idag så är det ju som att ha en partner från Danmark, tror ingen bryr sig om det :)
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 00:26
    #16
    Anonym skrev 2013-01-12 00:20:51 följande:
    Okej du behöver inte skrika för det, vi tjänar alla på att hålla en god netikett :) Fast jag tycker nog inte att vallonblod långt tillbaka räknas direkt. Även om det var idag så är det ju som att ha en partner från Danmark, tror ingen bryr sig om det :)

    Exakt, en kvinna från Rumänien eller Bulgarien eller vad vet jag är annorlunda....Min fråga var nog främst: ni helsvenskar som bor i Sverige idag, snälla berätta helt ocensurerat vad ni tänker när ni hör att någon är från Rumänien eller Bulgarien!
  • Anonym
    Äldre 12 Jan 00:31
    #18
    Anonym (been there) skrev 2013-01-12 00:28:19 följande:
    Fast på 1600-talet var vallonerna utsatta för rasism och utanförskap. Infödda svenskar i Bergslagen dit de först kom, tyckte de var konstiga som inte kunde tala svenska, höll sig inom sin grupp (även då det kom till familjebildning). och såg svartmuskiga o konstiga ut.

    Läs gärna min släkting (på väldigt långt håll) Maj-Britt Nergårds romansvit som handlar om just mina anfäders ankomst i slutet av 1500-talet och assimilering i SVerige. Den första boken av fyra heter "Fransosen"
    Okej men nu bor nog inte TS i 1600-talets Bergslagen :)
  • Anonym
    Äldre 12 Jan 00:43
    #21
    OupaOupa skrev 2013-01-12 00:36:39 följande:
    Att någon är tillsammans med en någon född utanför Sverige är en icke-fråga för mig. Hänger inte upp mig på andras livsval.

    Dessutom är Sverige det mest toleranta landet i världen, inte särskilt bundet till religion eller familjevärderingar.

    Klart är att det alltid finns personer som ska tycka och tänka men det är ni som väljer om ni ska lyssna och lägga er energi på dessa.
    Det är sant att Sverige är väldigt tolerant men det känns mest som att det rör invandrare i allmänhet, när man träffar invandrare på gatan osv. När det kommer till blandade par så är det fortfarande lite känsligt. Det är faktiskt inte helt ovanligt med prat bakom ryggen som "kunde han/hon inte få en svensk?". Tyvärr har media förstört väldigt mycket genom att demonisera relationer med invandrare genom att gång på gång koppla allt till sexhandel.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 00:53
    #23
    Anonym (*) skrev 2013-01-12 00:49:36 följande:
    Tänker inte ett dugg, välkomna hem Folk som vill och kan jobba behövs alltid i landet, hoppas vi ses någon dag!

  • Anonym
    Äldre 12 Jan 00:55
    #24
    Anonym (*) skrev 2013-01-12 00:49:36 följande:
    Tänker inte ett dugg, välkomna hem Folk som vill och kan jobba behövs alltid i landet, hoppas vi ses någon dag!
    Haha den öppna arbetslösheten är över 8% så vi BEHÖVER verkligen inte en människa till som vill jobba :P
  • Anonym
    Äldre 12 Jan 22:57
    #27

    Om ni är hyfsat jämnåriga och hon har ett arbete och smälter in, så kommer inte många att reagera. Reaktioner blir det ju ofta på det som sticker ut. Går man klädd i burka och har 12 barn reagerar folk, precis som folk reagerar på om man är 20 år från Thailand och gift med en 60-åring. Jag har en kompis vars pappa kommer från Rumänien, men han lever ju här likadant som alla andra och har jobb och då är det ju ingen som bryr sig. 

  • Anonym
    Äldre 13 Jan 11:33
    #29

    Jag är gift med en go och glad norrman. var ju en del kulturkrockar i början. Vadå äta torkat, saltat fårkött på julafton? Ingen i min familj förstod ett ord av vad han sa. Men när tiden går så blir man ju en familj

Svar på tråden Hur ser ni på svensk gift med en annan nationalitet?