Inlägg från: snedtak |Visa alla inlägg
  • snedtak

    Hur tusan lär man sig matte?

    På mer grundläggande nivåer är det en kombination av att lära sig grundreglerna samt att förstå reglerna. Jämför med svenskan där man lär sig att man ska ha stor bokstav efter punkt, i kombination med att man förstår att det förenklar läsbarheten.

    Alltså, sammanfalla sådant du behöver använda. Det kan vara prioriteringsregler för räknandet (först parenteser, sedan multiplikation/division och sist addition/subtraktion). Det kan vara innebörden av procent, dvs. att procent är en andel av något.

    Matte kräver som alla annat övning så börja med de enkla talen och när du känner att grunderna sitter kan du hoppa över resterande enkla tal och gå vidare på de lite svårare.

  • snedtak
    hymafr skrev 2013-01-14 10:51:09 följande:

    Jättebra tips!

    Om man bara är ute efter att nätt och jämnt få ett G (ska inte läsa matte senare) - finns det något man ska prioritera att lära sig? Dvs något som, om man kan det, gör att man klarar sig över gränsen och bör få ett G?

    Jag har jobbat med ekonomi i 25 år och aldrig behövt använda mig av något mer avancerat än procent.  Tror dock inte att det räcker för att få G.  
    Ekvationslösning är nog bra att kunna, vilket inkluderar saker som prioriteringsregler och att utveckla parenteser.

    Ex:

    2(x+1) = 8
    vad är x? och hur tänker du? det finns flera sätt att lösa problemet.
  • snedtak
    TrueMeaning skrev 2013-01-14 11:59:13 följande:
    Enligt min B-bok står det:
    Vid flera räknesätt, räkna i följande ordning:
    1. Beräkna parantes (vi tog ju bort den i första uträkningen).
    2. Utför multiplikation och divison
    3. Utför addition och subraktion.

    Detta gäller inte ALLA tal eftersom alla ser olika ut.
    Men när det är ekvation med ett tal innan parantesen= Multiplicera in talet med det som står i parantesen och då försvinner den. 
    Ju mer du förenklar, desto lättare blir det för dig när du fortsätter samt du lär dig mer och mer hur du räknar. Samt att läraren ser att du gör och tänker rätt :)
    Sen när man känner att dessa steg sitter så behöver man inte förenkla så långt. Men var noga med att inte direkt hoppa till svaret. 

    Helst vill de att man följer de regler som finns. Men börja med att försök ställa upp alla uträkningar så du känner dig säker på det :) Sedan tar man nästa steg och avancerar upp :P
    Jo, det är ju prioritetsordningen, men här hade jag personligen valt att börja med att dividera båda sidor med 2. Då blir uträkningarna:

    2(x+1) = 8
    x+1 = 4
    x=3

    Se ekvationen som en balansvåg där man gör samma sak på båda sidor om lika-med-tecknet.

    Prioritetsordning är alltså inte samma ordning som man gör sina uträkningar i  (för att förtydliga) utan mera att om det står (2 +1)*3 är det lika med 3*3 = 9 och inte 2 +1*3=5.
  • snedtak
    TrueMeaning skrev 2013-01-14 13:26:17 följande:
    Självklart kan man räkna så :)
    Men det sättet skulle aldrig passa mig, jag vill hellre se alla stegen jag räknat så när jag går tillbaka och tittar så ska jag se direkt hur jag gjort.
    När jag gör alla steg så ser jag tydligare vart jag gjort fel om facit visar annat än vad jag kommit fram till.
    Men som jag också skrev, att göra alla uträkningar i detta led leder till att man till slut känner sig tillräcklig trygg med att inte göra förenklingar :) För mig iaf haha 
    Jag förstår hur du menar med att det är bra att ha en metod när man löser uppgifter så att man inte missat ett steg. Däremot kan det finnas en risk med att alltid utveckla sina polynom i första steget eftersom man då kan missa förenklingar.

    Ex: (x^2 - 5x + 6)/(x^2 -4) kan också skrivas som (x-3)/(x+2) vilket man kanske skulle ha sett om man behållit parenteserna i ett tidigare steg i uträkningen. Dock kan man såklart lösa uppgiften i vilken ordning man än gör det :)
Svar på tråden Hur tusan lär man sig matte?