• nyttme­deland­e
    Äldre 14 Jan 10:49
    18525 visningar
    88 svar
    88
    18525

    Hur tusan lär man sig matte?

    Stålmamma skrev 2013-01-14 10:47:32 följande:
    nu ska ni få några exempel
    1)  5x(x-1)
    Hej ts Glad

    Berätta hur du tänker för att lösa detta tal?
  • nyttme­deland­e
    Äldre 14 Jan 10:50
    #7
    Stålmamma skrev 2013-01-14 10:47:32 följande:
    2) Hur stor är ökningen i procent då pris
    a fördubblas b blir 5 gånger större
    Vet du vad procent betyder?
  • nyttme­deland­e
    Äldre 14 Jan 12:12
    #19

    Något som har hjälpt mig mycket med enklare ekvationer är att använda siffrorna 2, 3 och 6. Då ser jag lätt hur jag kan vända på talen när jag vill ha reda på en av talen.

    2x3=6

    Då ser jag att 6/3=2   och att 6/3=2

    Sen är det bara att slänga in de aktuella siffrorna man jobbar med. 

  • nyttme­deland­e
    Äldre 14 Jan 12:23
    #21
    Stålmamma skrev 2013-01-14 12:21:49 följande:
    Hundradelar?
    Precis Glad

    Så i stället för att säga 10 hundradelar så kan man säga 10%
  • nyttme­deland­e
    Äldre 14 Jan 12:28
    #22
    Stålmamma skrev 2013-01-14 10:47:32 följande:
    2) Hur stor är ökningen i procent då pris
    a fördubblas 
    100% av något är hela mängden så att säga.

    100% av dessa 13 personer är 13 personer
    100% av 7 bananer är 7 bananer

    100% av 8 bananer är 8 bananer
    50% av 8 bananer är 4 bananer

    Om du ska öka något med lika mycket som det var från början, så är det hela mängden som ska läggas till igen. Dvs att du tar 100% av det du hade från början, och lägger till. Så ökningen har ökat med 100%.

    Är du med på detta ts?

     
  • nyttme­deland­e
    Äldre 14 Jan 12:32
    #24
    Stålmamma skrev 2013-01-14 10:47:32 följande:
    2) Hur stor är ökningen i procent då pris
    a fördubblas b blir 5 gånger större
    Här är frågan om jag tolkar det rätt?

    Säg att du har en banan. Sen ska det öka så det blir 5 bananer. Jag tolkar det som att man får lägga till 4 bananer för att komma upp till 5 bananer. Då är ökningen 400%

    Men 5 bananer är fem gånger mer än 1 banan. Dvs 500%

    Jag erkänner att jag är helt knas på att tolka sånt Foten i munnen 
  • nyttme­deland­e
    Äldre 14 Jan 12:33
    #26
    Stålmamma skrev 2013-01-14 12:31:28 följande:
    Ni är så duktiga allihopa känns som jag sitter här o läsee grekiska jag ska kolla in på sidan jag fick länkat till mig och sedan fortsätta räkna i boken så återkommer jag om några minuter när jag kört fast igen
    Om du känner att det upplevs som grekiska så har vi inte lyckats förklara på ett bra sätt, så är det. Det är bara för oss att försöka hitta ett bättre sätt att förklara på Glad
  • nyttme­deland­e
    Äldre 14 Jan 12:36
    #28

    Om du har 200 kr och ökar på med 1% (vilket betyder att du ska öka med en hundradel). Så är en hundradel av 200 lika med 2. 

    Nu har du 202 kr efter ökningen 

  • nyttme­deland­e
    Äldre 14 Jan 12:36
    #29
    Stålmamma skrev 2013-01-14 12:35:39 följande:

    Har kollat facit och du har rätt det är en ökning med 400%
    Yes! Glad
  • nyttme­deland­e
    Äldre 14 Jan 12:43
    #31

    Nu har du inte kommit till detta ännu, men jag vill bara varna dig för att när man ska räkna tillbaka till ursprunget, när det gäller procent. Så blir det inte samma procentsats. 

    Ett vanligt fall är i butiken. Vi har ju moms på det mesta och vanligtvis är den 25%. Det betyder att man ska lägga till 25 hundradelar av den ursprungliga summan.

    Om en vara kostar 100 kr utan moms så blir priset 125 kr ink moms

    Ska man nu räkna tillbaka, vilket händer då och då. När man vill veta priset utan moms. Då är det inte bara att dra av 25% igen. Nej, nu är det dags att jävlas lite grann :)

    Om den kostar 125 ink moms och du vill ha priset utan moms så ska man dra av 20%. (20% är samma som 20 hundradelar, som är samma sak som 1 femtedel). Och tar du bort 20% på 125 kr så kommer du tillbaka till ursprungssumman 100 kr.

    Pust  

  • nyttme­deland­e
    Äldre 14 Jan 12:44
    #32
    Stålmamma skrev 2013-01-14 12:40:49 följande:

    Jag tänker så här att om jag läser det ni förklarar flera ggr så kanske det går upp ett ljus för mig till slut jag har alltid varit dålig på matte och nu har jag inte läst matte på över 10 år så det är en gigantisk utmaning detta. Men jag ger mig inte ska ha ett E i kursen i alla fall (E=fd G)
    Om E=fd G så är E=2x 53(x+7)

    Ganska enkelt 
  • nyttme­deland­e
    Äldre 14 Jan 17:53
    #38
    Stålmamma skrev 2013-01-14 17:52:00 följande:
    Nu är jag framme vid nästa hinder återkommer när jag lagt barnen o ser i fall någon kan hjälpa och förklara.
    Vänta med att komma tillbaka till datorn innan du är 100% säker på att de sover Glad
  • nyttme­deland­e
    Äldre 14 Jan 18:52
    #40
    Stålmamma skrev 2013-01-14 18:50:37 följande:
    Nu så nu sover de små . Förenkla följande uttryck a) 8x+3 (x-5) svaret på detta kan jag dock inte förenkla räknade så här 8x+3=11x 3*5=15 svar 11x-15 b) 4+5(y+3)-19 detta tal klarar jag inte att räkna ut alls

    Vad tusan är det här för jäkla tal Rynkar på näsan  Sånt klarar inte jag av. Kan vi inte prata procent istället?
  • nyttme­deland­e
    Äldre 15 Jan 12:44
    #67
    Moulin Rouge skrev 2013-01-15 12:32:58 följande:
    Hans mentor sa vid senaste utvecklingssamtalet att det kan vara så att han missat en väsentlig av matten redan på mellanstadiet, och att det kan vara så att han därför har väldigt svårt att tillgodogöra sig hjälpen han får nu, och att han inte klarar högstadiematten. Kan det vara det som är problemet?
    Om man konstaterar det så hoppas jag verkligen att mentorn har backat tillbaka i matteböckerna för att se till han får en stabil grund att stå på. Har han ingen stabil grund svajar det.

    Hur hanterar han proven i skolan? Kan det vara där problemet ligger? Han kan matten men blir nervös vid proven. 
  • nyttme­deland­e
    Äldre 15 Jan 12:55
    #70
    Moulin Rouge skrev 2013-01-15 12:32:58 följande:
    Nja, jag har tjuvlyssnat lite när han sitter med läraren från My Academy, och då verkar han fatta nåt så när. 
    Fatta nåt så när... hur länge har han fått hjälp?
  • nyttme­deland­e
    Äldre 15 Jan 17:28
    #73

    Sen kan "läraren" var hur duktig som helst, men kan hen inte lära ut så är det skit samma.

Svar på tråden Hur tusan lär man sig matte?