• Anonym (Kaffedraken)

    Hur tusan lär man sig matte?

    Kanske lagt tråden fel men hittade inget mer passande ställe för min tråd.

    Jag håller på att läsa in gymnasiet på distans och just nu läser jag matte A. Jag fattar seriöst ingenting, får inte in det i huvudet hur man gör. Ibland så kommer jag in i ett stim och jag tycker allt flyter på bra tills det att jag kollar facit och har typ hälften av alla tal fel.

    Min pappa är duktig på matte (dock inte på att förklara) så han hjälper mig mycket men ändå förstår jag inte hur jag ska göra.
    Ös över mig med tips på hur jag ska förstå och klara av matten för just nu känner jag mig som den mest korkade i världen.

    Kanske är lättare att ge tips om ni vet vad jag räknat. Så här långt har jag räknat: Numerisk räkning, Procent och håller nu på med Uttryck och ekvationer. Det har varit mycket parentes räkning och förenkling o allt är bara som ett stort virr varr för mig

  • Svar på tråden Hur tusan lär man sig matte?
  • Anonym (Kaffedraken)
    snedtak skrev 2013-01-14 10:55:29 följande:
    Ekvationslösning är nog bra att kunna, vilket inkluderar saker som prioriteringsregler och att utveckla parenteser.

    Ex:

    2(x+1) = 8
    vad är x? och hur tänker du? det finns flera sätt att lösa problemet.

    Det jag vet är att båda sidor är lika, dvs 2(x+1) är ett annat sätt att skriva 8.

    Ska x vara 3?
    Jag tänker att jag ska ta 2 gånger x + 2 gånger 1, dvs 2 gånger x + 2. Eftersom det ska bli 8 så börjar jag med att minska 8 med 2 och då blir det 6 kvar. Då måste x vara 3 eftersom 2 gånger 3 är 6.

    Har jag rätt eller ska jag hem och skälla på min 19-åring som inte kan förklara bättre

    Och hur i allsin dar ska jag beskriva uträkningen på ett enkelt sätt?        
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag läser själv matte B så hjälper dig gärna om du behöver hjälp. 

    2(x+1)=8

    Du måste först multiplicera in 2an i parantesen så den försvinner. Alltså
    2*x+2*1=8   Vi förenklar det så här

    2x+2=8

    I nästa led vill du ha 2x för sig själv. Alltså måste du subtrahera 2 från ledet och över till 8. För att 2 ska försvinna måste du subtrahera siffran i båda leden.

    2x+2-2=8-2

    Nu har du fått 2x för sig och 8-2=6

    2x=6

    Nu ska du få X för sig, vilket du får genom att dividera 2x med 2 och samma sak på andra ledet = 6/2

    Nu har du vad X är, alltså: 2X/2 = 6/2
    X= 3 :)  

  • Anonym (Kaffedraken)
    TrueMeaning skrev 2013-01-14 11:25:44 följande:
    Jag läser själv matte B så hjälper dig gärna om du behöver hjälp. 

    2(x+1)=8

    Du måste först multiplicera in 2an i parantesen så den försvinner. Alltså
    2*x+2*1=8   Vi förenklar det så här

    2x+2=8

    I nästa led vill du ha 2x för sig själv. Alltså måste du subtrahera 2 från ledet och över till 8. För att 2 ska försvinna måste du subtrahera siffran i båda leden.

    2x+2-2=8-2

    Nu har du fått 2x för sig och 8-2=6

    2x=6

    Nu ska du få X för sig, vilket du får genom att dividera 2x med 2 och samma sak på andra ledet = 6/2

    Nu har du vad X är, alltså: 2X/2 = 6/2
    X= 3 :)  
    Ja, tänk vad krångligt det blir när man inte läst matte på 30 år snart. Ändå kom vi fram till samma svar.

    På min tid räckte det att skriva svaret. Någon uträkning behövdes inte. Kanske det är därför jag har en tendens att göra en del uträkningar direkt i huvudet? 
  • Anonym (Kaffedraken)
    TrueMeaning skrev 2013-01-14 11:25:44 följande:
    Jag läser själv matte B så hjälper dig gärna om du behöver hjälp. 

    2(x+1)=8

    Du måste först multiplicera in 2an i parantesen så den försvinner. Alltså
    2*x+2*1=8   Vi förenklar det så här

    2x+2=8

    I nästa led vill du ha 2x för sig själv. Alltså måste du subtrahera 2 från ledet och över till 8. För att 2 ska försvinna måste du subtrahera siffran i båda leden.

    2x+2-2=8-2

    Nu har du fått 2x för sig och 8-2=6

    2x=6

    Nu ska du få X för sig, vilket du får genom att dividera 2x med 2 och samma sak på andra ledet = 6/2

    Nu har du vad X är, alltså: 2X/2 = 6/2
    X= 3 :)  
    Så man börjar alltså alltid med att få bort parantesen?
    Och sen är nästa steg att förenkla så mycket som möjligt?
    Finns det någon "regel" där i vilken ände man börjar?
     
    Gör det egentligen så mycket HUR man räknar ut det om man bara skriver ner hur man tänkt, eller är de jättestrikta med att det ska göras enligt gängse normer och regler?  
  • Anonym (Kaffedraken)
    hymafr skrev 2013-01-14 11:30:45 följande:
    Ja, tänk vad krångligt det blir när man inte läst matte på 30 år snart. Ändå kom vi fram till samma svar.

    På min tid räckte det att skriva svaret. Någon uträkning behövdes inte. Kanske det är därför jag har en tendens att göra en del uträkningar direkt i huvudet? 
    Jag har inte läst matte sedan 2009 och tycker det är helt nytt :D Haha

    Men nu kräver de tyvärr hela uträkningar för att se så du verkligen förstår vad du räknar. Jag vill få ner svaret snabbt innan jag "glömmer" det. Och då glömmer jag att jag måste visa varje steg i tankarna.
    Men ta tid på varje tal, skulle du fastna, kolla på exempeluppgifterna hur de visar i boken! Det har hjälpt mig massor kan jag lova!
    Skulle jag sitta fast ordentligt så tar jag en 30 minuters paus och sen på det igen, då helt plötsligt ser jag lösningen.
    Men som sagt, kolla gärna tillbaka i boken om du tycker det är svårt :) Det blir tyvärr inte lättare ju längre fram du kommer ;)  
  • Anonym (Kaffedraken)
    TrueMeaning skrev 2013-01-14 11:38:09 följande:
    Jag har inte läst matte sedan 2009 och tycker det är helt nytt :D Haha

    Men nu kräver de tyvärr hela uträkningar för att se så du verkligen förstår vad du räknar. Jag vill få ner svaret snabbt innan jag "glömmer" det. Och då glömmer jag att jag måste visa varje steg i tankarna.
    Men ta tid på varje tal, skulle du fastna, kolla på exempeluppgifterna hur de visar i boken! Det har hjälpt mig massor kan jag lova!
    Skulle jag sitta fast ordentligt så tar jag en 30 minuters paus och sen på det igen, då helt plötsligt ser jag lösningen.
    Men som sagt, kolla gärna tillbaka i boken om du tycker det är svårt :) Det blir tyvärr inte lättare ju längre fram du kommer ;)  

    Tack för tipsen.

    Jag har en 19-åring som fick MVG och VG i matte men som tyvärr inte har särskilt stort tålamod med "gamla mor".
    Hon tycker jag är för trög   
  • Anonym (Kaffedraken)
    hymafr skrev 2013-01-14 11:35:13 följande:
    Så man börjar alltså alltid med att få bort parantesen?
    Och sen är nästa steg att förenkla så mycket som möjligt?
    Finns det någon "regel" där i vilken ände man börjar?
     
    Gör det egentligen så mycket HUR man räknar ut det om man bara skriver ner hur man tänkt, eller är de jättestrikta med att det ska göras enligt gängse normer och regler?  
    Enligt min B-bok står det:
    Vid flera räknesätt, räkna i följande ordning:
    1. Beräkna parantes (vi tog ju bort den i första uträkningen).
    2. Utför multiplikation och divison
    3. Utför addition och subraktion.

    Detta gäller inte ALLA tal eftersom alla ser olika ut.
    Men när det är ekvation med ett tal innan parantesen= Multiplicera in talet med det som står i parantesen och då försvinner den. 
    Ju mer du förenklar, desto lättare blir det för dig när du fortsätter samt du lär dig mer och mer hur du räknar. Samt att läraren ser att du gör och tänker rätt :)
    Sen när man känner att dessa steg sitter så behöver man inte förenkla så långt. Men var noga med att inte direkt hoppa till svaret. 

    Helst vill de att man följer de regler som finns. Men börja med att försök ställa upp alla uträkningar så du känner dig säker på det :) Sedan tar man nästa steg och avancerar upp :P
  • Anonym (Kaffedraken)
    TrueMeaning skrev 2013-01-14 11:59:13 följande:
    Enligt min B-bok står det:
    Vid flera räknesätt, räkna i följande ordning:
    1. Beräkna parantes (vi tog ju bort den i första uträkningen).
    2. Utför multiplikation och divison
    3. Utför addition och subraktion.

    Detta gäller inte ALLA tal eftersom alla ser olika ut.
    Men när det är ekvation med ett tal innan parantesen= Multiplicera in talet med det som står i parantesen och då försvinner den. 
    Ju mer du förenklar, desto lättare blir det för dig när du fortsätter samt du lär dig mer och mer hur du räknar. Samt att läraren ser att du gör och tänker rätt :)
    Sen när man känner att dessa steg sitter så behöver man inte förenkla så långt. Men var noga med att inte direkt hoppa till svaret. 

    Helst vill de att man följer de regler som finns. Men börja med att försök ställa upp alla uträkningar så du känner dig säker på det :) Sedan tar man nästa steg och avancerar upp :P
    Återigen tack för dina bra tips!  
  • Anonym (Kaffedraken)

    Något som har hjälpt mig mycket med enklare ekvationer är att använda siffrorna 2, 3 och 6. Då ser jag lätt hur jag kan vända på talen när jag vill ha reda på en av talen.

    2x3=6

    Då ser jag att 6/3=2   och att 6/3=2

    Sen är det bara att slänga in de aktuella siffrorna man jobbar med. 

Svar på tråden Hur tusan lär man sig matte?