• Stålmamma

    Hur tusan lär man sig matte?

    Kanske lagt tråden fel men hittade inget mer passande ställe för min tråd.

    Jag håller på att läsa in gymnasiet på distans och just nu läser jag matte A. Jag fattar seriöst ingenting, får inte in det i huvudet hur man gör. Ibland så kommer jag in i ett stim och jag tycker allt flyter på bra tills det att jag kollar facit och har typ hälften av alla tal fel.

    Min pappa är duktig på matte (dock inte på att förklara) så han hjälper mig mycket men ändå förstår jag inte hur jag ska göra.
    Ös över mig med tips på hur jag ska förstå och klara av matten för just nu känner jag mig som den mest korkade i världen.

    Kanske är lättare att ge tips om ni vet vad jag räknat. Så här långt har jag räknat: Numerisk räkning, Procent och håller nu på med Uttryck och ekvationer. Det har varit mycket parentes räkning och förenkling o allt är bara som ett stort virr varr för mig

  • Svar på tråden Hur tusan lär man sig matte?
  • Moulin Rouge

    Har läst i tråden och det har resulterat i huvudvärk... Är så jävla dålig på matte, och har alltid varit. Har ALDRIG fattat matte. Har en son nu som har oturen att ha fått ärva sin mors mattehuvud.... Han går i 8:an och fick nu för första gången betyg, tyvärr inte i matte då...

    Detta problem är då inte nytt, utan vi har jobbat stenhårt med hans matte sedan han gick i 4:an. Han har gått i sån där specialgrupp för matte ända sedan dess då det har tagits upp vid varje utvecklingssamtal. Ingen förbättring. Han har läst matte hemma hos sin farfar (som är duktig på det) varje vecka för att få hjälp - utan resultat. Nu sedan han började högstadiet så har vi betalt en privatlärare från My Academy för att vi börjar få panik över hans matte. Matematik är ju ett grundämne i skolan och man MÅSTE ju ha ett betyg i det!

    Trots tre terminer med den här privatläraren så resulterar det ändå i "streck" (inget betyg) i matte.

    Vi är förtvivlade! Vad fan ska man göra?! Jag vet inga fler vägar att gå!

    Förlåt TS om jag snodde din tråd lite, men jag fick sånt behov av att få ur mig lite av min vanmakt...Gråter   

    Finns det ngn som har NÅGRA tips på hur man kan lära sig att förstå matte? Vilka möjligheter vi har kvar för att hjälpa vår son att fått ett "E" åtminstone...         

  • susa
    Moulin Rouge skrev 2013-01-15 11:58:04 följande:
    Har läst i tråden och det har resulterat i huvudvärk... Är så jävla dålig på matte, och har alltid varit. Har ALDRIG fattat matte. Har en son nu som har oturen att ha fått ärva sin mors mattehuvud.... Han går i 8:an och fick nu för första gången betyg, tyvärr inte i matte då...

    Detta problem är då inte nytt, utan vi har jobbat stenhårt med hans matte sedan han gick i 4:an. Han har gått i sån där specialgrupp för matte ända sedan dess då det har tagits upp vid varje utvecklingssamtal. Ingen förbättring. Han har läst matte hemma hos sin farfar (som är duktig på det) varje vecka för att få hjälp - utan resultat. Nu sedan han började högstadiet så har vi betalt en privatlärare från My Academy för att vi börjar få panik över hans matte. Matematik är ju ett grundämne i skolan och man MÅSTE ju ha ett betyg i det!

    Trots tre terminer med den här privatläraren så resulterar det ändå i "streck" (inget betyg) i matte.

    Vi är förtvivlade! Vad fan ska man göra?! Jag vet inga fler vägar att gå!

    Förlåt TS om jag snodde din tråd lite, men jag fick sånt behov av att få ur mig lite av min vanmakt...Gråter   

    Finns det ngn som har NÅGRA tips på hur man kan lära sig att förstå matte? Vilka möjligheter vi har kvar för att hjälpa vår son att fått ett "E" åtminstone...         
    jag har alltid haft oerhört lätt för matte. Men min mamma och mitt lillasyskon hade inte det. Jag har otaliga timmar suttit och hjälp mitt syskon då mamma var oduglig på det. Matte är inget man förstår. Matte är fullt av regler och de är bara att nöta in. Ofta när man har svårt för matte så låser det sig redan innan man slår upp boken... Gissar att din son är mer konstnärligt lagd? Förstår han när det sitter någon som kan bredvid? Mitt syskon kunde ofta räkna själv bara jag satt bredvid och bekräftade och ställde frågor men så fort jag gick så kom ilskan och paniken och allt låste sig!!
  • Stålmamma
    Moulin Rouge skrev 2013-01-15 11:58:04 följande:
    Har läst i tråden och det har resulterat i huvudvärk... Är så jävla dålig på matte, och har alltid varit. Har ALDRIG fattat matte. Har en son nu som har oturen att ha fått ärva sin mors mattehuvud.... Han går i 8:an och fick nu för första gången betyg, tyvärr inte i matte då...

    Detta problem är då inte nytt, utan vi har jobbat stenhårt med hans matte sedan han gick i 4:an. Han har gått i sån där specialgrupp för matte ända sedan dess då det har tagits upp vid varje utvecklingssamtal. Ingen förbättring. Han har läst matte hemma hos sin farfar (som är duktig på det) varje vecka för att få hjälp - utan resultat. Nu sedan han började högstadiet så har vi betalt en privatlärare från My Academy för att vi börjar få panik över hans matte. Matematik är ju ett grundämne i skolan och man MÅSTE ju ha ett betyg i det!

    Trots tre terminer med den här privatläraren så resulterar det ändå i "streck" (inget betyg) i matte.

    Vi är förtvivlade! Vad fan ska man göra?! Jag vet inga fler vägar att gå!

    Förlåt TS om jag snodde din tråd lite, men jag fick sånt behov av att få ur mig lite av min vanmakt...Gråter   

    Finns det ngn som har NÅGRA tips på hur man kan lära sig att förstå matte? Vilka möjligheter vi har kvar för att hjälpa vår son att fått ett "E" åtminstone...         
    Självklart att du får låna min tråd människorna här verkar otroligt duktig så alla som vill o behöver hjälp får självklart kapa min tråd =)
  • Moulin Rouge

    Nja, jag har tjuvlyssnat lite när han sitter med läraren från My Academy, och då verkar han fatta nåt så när. Och vi får alltid feedback på mejlen efter varje lektion med dom och där brukar det stå att det funkar bra, han har jobbat på bra mm, mm. Men hur kan det då komma sig att han inte får betyg i matte?!

    Och problemet är ju inte nytt, utan har följt honom sedan fjärde klass. Dock utan att någonsin lösas. Vi anser ju att det är skolans ansvar att se till att eleverna blir godkända i alla ämnena. Det ansvaret kan väl aldrig läggas på föräldrarna?? Nu har ju vi dock tagit över lite av deras ansvar, med privatlärare och så, men ändå märker vi ingen förbättring.

    Hans mentor sa vid senaste utvecklingssamtalet att det kan vara så att han missat en väsentlig av matten redan på mellanstadiet, och att det kan vara så att han därför har väldigt svårt att tillgodogöra sig hjälpen han får nu, och att han inte klarar högstadiematten. Kan det vara det som är problemet?

    Och hur gör vi iså fall då? Ska vi ordna böcker och han ska få sitta här och räkna mellanstadiematte varje dag efter skolan för att komma ikapp??  

    Fan, det här är så jäkla trist alltså.... Lider med honom...Gråter 

  • Stålmamma
    Moulin Rouge skrev 2013-01-15 12:32:58 följande:
    Nja, jag har tjuvlyssnat lite när han sitter med läraren från My Academy, och då verkar han fatta nåt så när. Och vi får alltid feedback på mejlen efter varje lektion med dom och där brukar det stå att det funkar bra, han har jobbat på bra mm, mm. Men hur kan det då komma sig att han inte får betyg i matte?!

    Och problemet är ju inte nytt, utan har följt honom sedan fjärde klass. Dock utan att någonsin lösas. Vi anser ju att det är skolans ansvar att se till att eleverna blir godkända i alla ämnena. Det ansvaret kan väl aldrig läggas på föräldrarna?? Nu har ju vi dock tagit över lite av deras ansvar, med privatlärare och så, men ändå märker vi ingen förbättring.

    Hans mentor sa vid senaste utvecklingssamtalet att det kan vara så att han missat en väsentlig av matten redan på mellanstadiet, och att det kan vara så att han därför har väldigt svårt att tillgodogöra sig hjälpen han får nu, och att han inte klarar högstadiematten. Kan det vara det som är problemet?

    Och hur gör vi iså fall då? Ska vi ordna böcker och han ska få sitta här och räkna mellanstadiematte varje dag efter skolan för att komma ikapp??  

    Fan, det här är så jäkla trist alltså.... Lider med honom...Gråter 
    Jagg har ju som sagt också alltid varit dålig på matte och i högstadiet så gick jag en special klass och fick också en lättare mattebok jag klarade mig då med ett nätt o jämt godkänt betyg i matte när jag gick ut 9an. finns det ingen möjlighet att han kan få en lättare mattebok? och gå i en matteklass där det går max 5-6 elever?
  • nyttmedelande
    Moulin Rouge skrev 2013-01-15 12:32:58 följande:
    Hans mentor sa vid senaste utvecklingssamtalet att det kan vara så att han missat en väsentlig av matten redan på mellanstadiet, och att det kan vara så att han därför har väldigt svårt att tillgodogöra sig hjälpen han får nu, och att han inte klarar högstadiematten. Kan det vara det som är problemet?
    Om man konstaterar det så hoppas jag verkligen att mentorn har backat tillbaka i matteböckerna för att se till han får en stabil grund att stå på. Har han ingen stabil grund svajar det.

    Hur hanterar han proven i skolan? Kan det vara där problemet ligger? Han kan matten men blir nervös vid proven. 
  • susa
    nyttmedelande skrev 2013-01-15 12:44:05 följande:
    Om man konstaterar det så hoppas jag verkligen att mentorn har backat tillbaka i matteböckerna för att se till han får en stabil grund att stå på. Har han ingen stabil grund svajar det.

    Hur hanterar han proven i skolan? Kan det vara där problemet ligger? Han kan matten men blir nervös vid proven. 
    Tänkte precis skriva detsamma! Är det killens självförtroende i matte som sviker så fort han blir ensam med uppgifterna (vid provtillfälle)

    Varför inte backa lite och göra lättare uppgifter så självförtroendet stärks isf? -kanske finns någon trevlig app eller så
  • susa

    Jag tror att för att lära sig något behöver man träna en liten stund varje dag

  • nyttmedelande
    Moulin Rouge skrev 2013-01-15 12:32:58 följande:
    Nja, jag har tjuvlyssnat lite när han sitter med läraren från My Academy, och då verkar han fatta nåt så när. 
    Fatta nåt så när... hur länge har han fått hjälp?
Svar på tråden Hur tusan lär man sig matte?