• bandis

    Vanlig förlossning med aneurysm i hjärnan?

    Hej alla!
    Någon som har erfarenhet av att föda barn med ett konstaterat aneurysm i hjärnan (=förstorat/missbildat blodkärl).
    Jag har börjat fundera på huruvida mitt aneurysm kan påverkas av krystningar och då i värsta fall brista ( vilket isf innebär hjärnblödning).  
    Jag ska träffa en läkare via MVC för att diskutera detta (på dennes initiativ, inte mitt), och givetvis förlitar jag mig på dennes expertis, men är nyfiken på hur andra med samma åkomma har löst det.
    Har ni blivit rekommenderade kejsarsnitt, eller "vanlig förlossning" under uppsikt? Tack tack.
     

  • Svar på tråden Vanlig förlossning med aneurysm i hjärnan?
  • Philippa

    Min systers kompis hade ett sånt... hon fick prata med en läkare som har hand om hjärnan... och i samråd med läkaren på MVC kom de fram till ett kejsarsnitt... Men det beror nog på vart detta bråck sitter och hur stort det är...

  • bandis

    Tack för svaret! Jag har iofs inte hört talas om att nån fått hjärmblödning i samband med förlossning, men dumt att riskera... Mina två tidigare förlossningar har jag krystat över en timme, så det blir ju en del tryck... (Det var för ett år sen cirka som man hittade aneurysmet, därför är det aktuellt att ta ställning till först nu....)

  • Philippa
    bandis skrev 2013-01-14 12:42:31 följande:
    Tack för svaret! Jag har iofs inte hört talas om att nån fått hjärmblödning i samband med förlossning, men dumt att riskera... Mina två tidigare förlossningar har jag krystat över en timme, så det blir ju en del tryck... (Det var för ett år sen cirka som man hittade aneurysmet, därför är det aktuellt att ta ställning till först nu....)

    Ska dom inte ta bort det?
  • bandis

    Tror det var så att det satt på ett så konstigt /svårt ställe så de tyckte inte att "det var värt att rota runt" typ...

  • aprilmamma44

    Vill inte skrämmas men jag vet en som fick en hjärnblödning i samband med förlossningen så klokt av dig att kolla upp!

  • bandis
    aprilmamma44 skrev 2013-01-14 15:34:10 följande:
    Vill inte skrämmas men jag vet en som fick en hjärnblödning i samband med förlossningen så klokt av dig att kolla upp!

    Oj! Men tack för infon. Det var ju just sån här info jag var ute efter!
Svar på tråden Vanlig förlossning med aneurysm i hjärnan?