• Äldre 17 Jan 11:16
    18775 visningar
    15 svar
    15
    18775

    hjälp tvillingar? vecka 13 och "dom" sparkar rätt bra!

    Hej! Är enligt bm i vecka 13. När jag var dit i förrgår så kände hon livmoden ett par cm nedanför naveln. Hon trodde då att jag va i vecka 15 på ett ungefär. Men jag plussa den 22 nov när jag kissa den 18 så visade det neg. Så jag KAN inte vara i vecka 15-16 då? Och jag ser väldigt gravid ut plus att dom sparkar rejält :p min sambo har också känt små sparkar. Sparkarna har redan nått revbenen :p så vi och bm vet inte om det är en eller två! Får inte göra ul förän i vecka 19 för den nya lagen. så vi räknar nu att jag är i vecka 15 bara för att få göra ul så tidigt som möjligt. Blev lite långt skrivet men hoppas det inte gör något :)

  • Svar på tråden hjälp tvillingar? vecka 13 och "dom" sparkar rätt bra!
  • Äldre 17 Jan 11:19
    #1

    Hur vet du att det är tvillingar om du inte har gjort nån UL?
    Inte dåligt att känna sparkar så pass när ett foster bara är 7 cm och är det tvillingar brukar dom vara lite mindre till och med...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Äldre 17 Jan 11:31
    #2

    Nej jag vet ju inte om det är två, jag börja tro det. Får det inte att gå ihop annars :p misstänkte du/ni något innan ul att det va två?

  • enäggs­81
    Äldre 17 Jan 11:41
    #3

    ring en privat Gyn och be om ett ultraljud. Det gjorde jag och där såg dom två. Kan dock säga att det sparkade inte mera för att det var två. Snarare tvärtom. Dom fick inte plats att sparka. om du är i v.13 borde du bara känna bubblar. så du är nog längre gången bara än vad du tror.

  • Äldre 17 Jan 11:52
    #4

    Okej lite tråkigt ändå! Men jag får vänta till ul. Men kan jag va vecka 16 fast jag kissa neg en gång då det borde synas? Även 4 dar senare var det ett svagt +

  • Ruggug­glan
    Äldre 17 Jan 12:21
    #5

    Om sparkarna har nått revbenen skulle jag tro att du är mkt längre gången. När jag var i v. 14 med mitt andra barn så kände jag som en "fisk" i magen som strök. Annars kan det ju vara att du inbillar dig.

    Jag är i v. 9 nu med mitt tredje barn och jag har känt något som jag hade kunnat inbilla mig att det var sparkar. Men jag vet att det omöjligt kan vara sparkar eftersom barnet bara är någon cm stor.


  • Äldre 17 Jan 12:51
    #6

    Ja jag reagera väldigt mycke att jag kände puffarna o böket så tidigt o så tydligt. Men det är ju nån enstaka gång under dagen jag känner nån riktig puff eller spark. Annars är det ju sprattel :p tänkte då på om det kunde vara tvillingar eftersom livmodern är större o sparkarna då :p men kan väl vara i vecka 15 också antar jag o grav testet måste visat fel :p

  • Äldre 17 Jan 17:16
    #7

    Vad är det för ny lag?

    Klart du måste få göra ul för att fastställa graviditetens längd, om du tex skulle vilja göra abort är det förmodligen nödvändigt

  • Äldre 17 Jan 20:56
    #8

    Undrar oxå vad det kan vara för ny lag?
    Jag har fått göra tidiga vul för jag inte vetat hur långt gången jag är pga oregelbunden mens. Dessutom gör väl de flesta landsting KUB på alla nu för tiden och de är mellan v 11 och 13 (eller 10-12, minns inte). Ja, om inte annat gör det privat, kan vara värt 250-300kr för att få veta hur allt ligger till ;)

  • Äldre 17 Jan 21:09
    #9

    Oftast känner man sparkar först mellan v 16-20. Då i början som "en sprattlande fiskstjärt" eller "bubblor " i magen. Först senare blir det  riktiga sparkar. Jag väntar tvillingar och det är min 4 grav, så jag vet vad jag väntade på, men jag kände sprakar(puffar) först kring v 18-19. denna gång. Är du i v. 16 och livmodern inte är högre upp än naveln så kan man inte känna sparkar vid revbenen. Troligen är det luftbubblor i tarmen som du känner. Troligen är du i den vecka du tror själv, enl testet. Men om du tvekar om det är en eller två och i vilken vecka du är , så gör ett privat UL eller be om NUP (ultraljudet vid KUB test). Erbjuds annars bara kvinnor över 35, men du kan ju säga att du är orolig för missbildningar! Lycka till:)

  • Äldre 17 Jan 21:35
    #10

    Jag kände ordentliga sparkar först kring v 20 i den här graviditeten. Livmodern var strax under naveln i v 13-14 ungefär. Vi fick veta att vi väntade tvillingar i v 14 vid KUB test. Jag tror som YesICA att det är gaser i tarmarna som du känner men det behöver ju inte utesluta att det är två i magen. Lycka till!

  • Äldre 17 Jan 21:41
    #11

    det är nog tarmrörelser du känner!! kan inte vara så starka sparkar så tidigt!! däremot känns som bubblor som andra skriver kan du känna så tidigt!!

  • Äldre 17 Jan 21:45
    #12

    Tror det har kommit några nya riktlinjer om ultraljud. Min BM berättade på inskrivningen att det ska väldigt mycket till för att få ett UL innan RUL och att de inte lyssnar efter hjärtljud före v 24.

  • Äldre 17 Jan 21:45
    #13

    Håller med YesICA. Sparkarna kan inte nå revbenen om livmodern är under naveln så det låter mer som luft i tarmarna, hur tråkigt det än låter. "Sparkar" som du känner om du är förstföderska i v. 13 låter mer som att livmodern växer, då pulserar det blod dit och kan kännas som sparkar eller buffar men ett foster i v. 13 kan inte göra så stora o tydliga rörelser. Lycka till i din fortsatta graviditet och blir spännande att höra sen hur det var!

    /Katja, barnmorskestuderande 

  • Äldre 17 Jan 22:42
    #14
    BeanBag skrev 2013-01-17 21:45:39 följande:
    Tror det har kommit några nya riktlinjer om ultraljud. Min BM berättade på inskrivningen att det ska väldigt mycket till för att få ett UL innan RUL och att de inte lyssnar efter hjärtljud före v 24.
    Okej, nytt för mig och jag är gravid i v 23 men det kanske började gälla nu från nyår? Men det hindrar väl inte att man gör det privat?
  • Äldre 7 Nov 00:00
    #15

    Vi väntar också tvillingar :) en av varje ????

Svar på tråden hjälp tvillingar? vecka 13 och "dom" sparkar rätt bra!