• MillaMaj

    Oplanerat gravid med tredje barnet och pappan vill inte...

    Hej! Jag behöver råd för att komma vidare. Jag och min man är båda 35 år. Bor i villa, har tillsammans 2 barn, en pojke på 3,5 år och en flicka på 1,5år - helt underbara!

    Jag började i höstas nytt krävande heltidsjobb men i samma ort som vi bor med många förmåner så är en helt fantastisk chans för den affärskvinnan jag kände att jag var innan jag fick barn. Skönt att få igång en ekonomi igen då det varit skralt med stort huslån.

    Nu har det visat sig att jag är oplanerat gravid trots preventivmedel. Jag blev chockad men glad så tårarna kom när jag plusade. Mannen blev med chockad men fann sig ändå snabbt och vi började prata huslösning med rum o ev namn på barnet.

    Dagarna som kom märkte jag att han blev mer neråt o tillslut kom det fram att han inte alls vill. Rädd för ekonomin, att han ska dra hela lasset igen med att få in pengar. Hur vi ska orka med 3 stycken. Ett spädbarn igen med lite sömn. Framtiden - inte kunna erbjuda våra 2 barn vi har idag lika mkt som resor mm.
    Varit mkt gråt, prat med våra föräldrar som bara råder att vi måste ta ett beslut tillsammans...
    Varit på samtal på KK i måndags vilket gjorde att vi blev mer ovänner än innan. Ska på nytt samtal på måndag igen men hos annan kurator på KK.

    Mannen har mjuknat nu o sagt att jag får bestämma men känns inte som vi pratat ut om det riktigt än o jag känner mig mest vilse.

    Pratade med min chef trots att jag endast är i v.6 o frågade om min provanställning mm men han tog det mkt bra o mena att en graviditet är ngt positivt o inget som påverkar deras inställning till mig så det problemmet är borta.
    Jag behöver som sagt råd... jag vill ha barnet men kommer jag försumma de två jag redan har... tvingar jag min man att leva ett liv han inte känner helhjärtat för. Klarar jag av en abort trots att jag inte vill.
    Vilsen och gravid <3                  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-18 09:25
    Snälla ngt råd tack..

  • Svar på tråden Oplanerat gravid med tredje barnet och pappan vill inte...
  • goodcore

    Har aldrig varit i din sits men jag känner rent spontant att om jag utgår ifrån mig och min sambo så hade jag absolut velat ha honom med "på resan" så att säga. Visst, man kanske inte jublar över en oplanerad graviditet men om han ställer upp för din skull finns ju risken att det kommer efter sen, att det här barnet blir satt i kläm för att det kom och "förstörde" - samtidigt förstår jag dig, att vänta ett barn är ju den underbaraste gåva man kan få!

    Tror ni behöver mer samtal för att mötas nånstans i mitten, han behöver ta sig an barnet med kärlek och inte för att det är "lika bra". Är ju jättebra att ni går och pratar med någon tillsammans, det är nog mer än vad de flesta skulle göra i en liknande situation.

    Hoppas det löser sig för er! 

  • Lilaa

    Hej!
    Är i samma sits som dig. Jag och min sambo har 2 barn som börjar bli lite större och mer självständiga. Jag har alltid velat ha 3 barn och har nu blivit oplanerad gravid. Min sambo har alltid sagt att om jag skulle bli gravid så får jag göra en abort. Nu är jag i ca 10 v och vet inte vad jag ska göra men det lutar åt att jag vill behålla. Jag kommer ångra mig så mycket annars och när jag ser på mina barn så kan jag inte ta bort ett syskon från dom. Jag har ej berättat för min sambo än och oroar mig för hans reaktion, det jag hoppas på är att han smälter när han ser sitt nyfödda barn. Mitt enda råd är att följa ditt hjärta.

Svar på tråden Oplanerat gravid med tredje barnet och pappan vill inte...