• mandarinanna

    Kattallergi/förkylningsastma

    Hejsan!
    Vår son på 2 1/2 år har precis gjort en utredning pga att vi fått åka in till akuten med honom ett flertal ggr för han får svårt att andas i samband med förkylning. Har också åkt på lunginflammation precis innan jul. Utredningen visade att han har förkylningsastma och ska få behandling vid förkylningar med kortisonspray samt luftrörsvidgande. Han har också haft problem med böjveckseksem och torr hud under spädbarnstiden som dock har blivit bra nu. 

    Under utredningen så nämnde jag att vi har två stycken innekatter hemma. En bondkatt och en raskatt, korthårig devon rex. Då gjorde man ett pricktest som visade en 3:a. Han har inte vad vi märkt reagerat på katterna hemma. Har aldrig sett några symptom på allergi. Har haft katterna i hela hans liv.

    Läkaren sa direkt att vi måste göra oss av med katterna. Vi är förstås förkrossade över detta men självklart gör vi det för vår sons skull. Det jag undrar över är om han verkligen är allergisk då han ej har några symptom på allergi? Kan katterna utlösa förkylningsastma/känsliga luftvägar? Skulle du råda oss att omplacera?

    Tack för hjälpen.
    Mvh Anna  

  • Svar på tråden Kattallergi/förkylningsastma
  • Allergiexperten

    Hej! Det är alltid väldigt jobbigt när man har husdjur och någon i familjen blir allergisk mot djuret. Om man är vuxen kan man ofta tåla allergen bättre än om man är barn. Problemet är att när man är liten och fått en allergi så kan man lättare få även fler allergier.  
    Pricktest är ett lika säkert test som blodprov för att påvisa allergi. Pälsdjursallergen finns i luften och retar slemhinnorna vilket kan göra att barnet kan få täta långdragna förkylningar och andningsbesvär.Så som svar på din fråga: ja katterna kan bidra till barnets besvär från luftvägarna och han är ju också utvecklat en allergi mot katter. Mitt råd är att omplacera katterna, behandla barnet med de mediciner ni fått och utvärdera efter några månader hur sonen mår. Troligtvis kommer ni att märka att sonen är mycket friskare.
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Kattallergi/förkylningsastma