Forum Anonyma diskussioner - Samhälle
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Tror ni att vi är på väg mot ett Orwell/Kontrollsamhälle?

Tis 22 jan 2013 12:58 Läst 547 gånger Totalt 17 svar
    Tis 22 jan 2013 12:58

Sedan FRA-lagen infördes 2008 så avlyssnas e-post, sms, webbtrafik, chattar och mobil- och telefonsamtal hos allmänheten utan brottsmisstanke. Idag är det också vanligt att varje buss, tåg, tunnelbana och språvagnsresa registreras i ditt namn. Många tror att det här är starten på ett Orwellsamhälle där storebror ser dig.

Vad tror ni. Är vi på väg mot ett Orwellsamhälle/kontrollsamhälle?

Läs mer om romanen här

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Tis 22 jan 2013 13:01 #1

Ja, kanske. Men det stör mig inte alls. Tvärtom tycker jag att det känns tryggare.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Tis 22 jan 2013 13:03 #2
    tahira skrev 2013-01-22 13:01:21 följande:
    Ja, kanske. Men det stör mig inte alls. Tvärtom tycker jag att det känns tryggare.
    Ok jag är delad i hur jag tycker. Dels tycker jag som du att det känns tryggare då kriminella lättare blir upptäckta men samtidigt ogillar jag att känna mig övervakad. Det är lite svårt det där.
  • Tis 22 jan 2013 17:42 #3

Enligt min man är vi redan där.

Och det finns ju vissa tecken i skyn:

statan.se/2013/01/14/nokia-ertappade-med-avlyssning/

Men jag brukar inte orka debattera det där i fullskala, det räcker med en i familjen som brinner för detta.

USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • Ons 23 jan 2013 10:21 #4
    Themis skrev 2013-01-22 17:42:08 följande:
    Enligt min man är vi redan där.

Och det finns ju vissa tecken i skyn:

statan.se/2013/01/14/nokia-ertappade-med-avly.../

Men jag brukar inte orka debattera det där i fullskala, det räcker med en i familjen som brinner för detta.
    Nej fy vad dåligt gjort. De är säkert inte ensamma heller. Just sånt känns inte alls ok.
    Och jag förstår om ämnet lätt kan bli uttjatat om du har en man som brinner för det så haha
  • PolyPo­nd
    Visa endast
    Tor 24 jan 2013 22:24 #5

Ja, och det skrämmer mig, då jag tillhör en grupp som varit otroligt marginaliserad, ja till och med sjukdomsförklarad och förbjuden. Kanske krävs det att man tillhör en sådan skara för att inse hur allvarlig utvecklingen vi rusar mot är?
    Man är väldigt naiv om man tror att regeringar alltid vill väl, korruption inte är ett stort hot och regimer inte kan störtas.

• Lör 26 jan 2013 11:33 #6
    PolyPond skrev 2013-01-24 22:24:56 följande:
    Ja, och det skrämmer mig, då jag tillhör en grupp som varit otroligt marginaliserad, ja till och med sjukdomsförklarad och förbjuden. Kanske krävs det att man tillhör en sådan skara för att inse hur allvarlig utvecklingen vi rusar mot är?
    Man är väldigt naiv om man tror att regeringar alltid vill väl, korruption inte är ett stort hot och regimer inte kan störtas.
    Ja det ligger mycket i det du säger. Sedan är jag också rädd att all den här informationen som samlas om folk ska komma i fel händer och utnyttjas.
  • Ons 8 maj 2013 21:20 #7

Google, Facebook och andra liknande företag samlar på sig mycket mer om dig än vad FRA eller någon annan svensk myndighet någonsin kommer att göra.

Vilken support-tjomme som helst på Telia kan se vad du gör på din dator "live" om hen så skulle önska, under förutsättning att du har Internet via Telia förstås.

• Ons 8 maj 2013 21:33 #8
    vinnarn skrev 2013-05-08 21:20:51 följande:
    Google, Facebook och andra liknande företag samlar på sig mycket mer om dig än vad FRA eller någon annan svensk myndighet någonsin kommer att göra.

Vilken support-tjomme som helst på Telia kan se vad du gör på din dator "live" om hen så skulle önska, under förutsättning att du har Internet via Telia förstås.
    Varför det är på detta vis beror på att myndigheterna (tro det eller ej) är skyldiga att följa lagstiftningen som gäller för denna typ av verksamhet och i FRA:s fall gäller deras tillstånd endast "utrikes företeelser".

De internationella Internetföretagen däremot friskriver sig från allt genom att DU accepterar deras villkor!

Själv har jag nyligen plöstligt fått inbjudningar från exempelvis Linked-In trots att jag avslutat det kontot för två år sedan. Jag gissar att de blivit uppköpta av något annat företag, databaserna synkas och plötsligt har Linked-In tillgång till en mejladress som jag inte angivit där. 
  • Anonym (A)
    Visa endast
    Fre 11 okt 13:47 #9

Ja

• Anonym (xx)
    Visa endast
    Tor 7 nov 21:02 #10

Ja fast det är inte så mycket vad svenska staten gör som oroar mig. Det här är redan verklighet i Kina och de kommer utnyttja sin makt om de kan även här. Der är så viktigt att inte låta 5G falla i händerna på dem. Om ni skrattar och tror att "varför skulle de bry sig" så tänk om. Det finns fall där Kina har pressat företag att sparka folk som uttryckt sig fientligt mot Kina. 

• Anonym (M)
    Visa endast
    Tor 7 nov 21:29 #11

Ja tyvärr verkar det så.

• Anonym (Ja.)
    Visa endast
    Tor 7 nov 21:36 #12

Ja det tror jag. Fast en stor del av befolkningen kommer tycka att det är en bra grej, så att alla har rätt värdegrund, rätt åsikter, läser rätt nyheter osv. Frihet inom hyfsat snäva ramar typ.

• Anonym (M)
    Visa endast
    Tor 7 nov 23:39 #13
    Anonym (Ja.) skrev 2019-11-07 21:36:26 följande:

Ja det tror jag. Fast en stor del av befolkningen kommer tycka att det är en bra grej, så att alla har rätt värdegrund, rätt åsikter, läser rätt nyheter osv. Frihet inom hyfsat snäva ramar typ.

Tror inte att det är så många som kommer tycka att det är bra. De flesta uppskattar nog yttrandefriheten och integriteten som vi har när vi får ha ett privatliv.
  • Anonym (Ja.)
    Visa endast
    Tor 7 nov 23:43 #14
    Anonym (M) skrev 2019-11-07 23:39:08 följande:
    Tror inte att det är så många som kommer tycka att det är bra. De flesta uppskattar nog yttrandefriheten och integriteten som vi har när vi får ha ett privatliv.
    Jag tror ganska många är beredda att inskränka yttrandefriheten en del. Så att man får säga och tycka vad man vill fast inom ramar. En åsiktskorridor. man skall helst hålla sig mitt i den och man får inte lämna den men det är ok att stryka längs ena eller andra väggen. 
  • Anonym (M)
    Visa endast
    Fre 8 nov 22:46 #15
    Anonym (Ja.) skrev 2019-11-07 23:43:12 följande:

Jag tror ganska många är beredda att inskränka yttrandefriheten en del. Så att man får säga och tycka vad man vill fast inom ramar. En åsiktskorridor. man skall helst hålla sig mitt i den och man får inte lämna den men det är ok att stryka längs ena eller andra väggen. 

Fast då är det ju inte yttrandefrihet längre utan en diktatur ifall man inte får tycka eller säga vad man vill.
  • Anonym (***)
    Visa endast
    Fre 8 nov 23:11 #16
    Anonym (Ja.) skrev 2019-11-07 21:36:26 följande:

Ja, många vill ha det  som  i Ungern t ex. 
  • Anonym (Ja.)
    Visa endast
    Lör 9 nov 15:07 #17
    Anonym (M) skrev 2019-11-08 22:46:34 följande:
    Fast då är det ju inte yttrandefrihet längre utan en diktatur ifall man inte får tycka eller säga vad man vill.
    Yttrandefrihet är vad man gör det till. Man kan frångå den egentliga betydelsen och säga "Ni har yttrandefrihet" och trots det reglera denna "yttrandefrihet". Man kan göra samma med demokrati. "Ni får rösta på A, B, C men inte D och absolut inte E då hamnar ni i NeoGulag".
    Anonym (***) skrev 2019-11-08 23:11:19 följande:
    Ja, många vill ha det  som  i Ungern t ex. 
    Njae. Ungern skapar en positiv bild för många svenskar av två anledningar: Ekonomin går bra och inga stora problem med muslimer/flyktingar/integration. (rent krasst).

Kontrollen och de övriga inskränkningarna är något man är ok med att offra för det, men nog inget positivt i sig, åtminstone för få.

Lite som en del SD-röstare som lägger väldig tyngd vid frågor gällande muslimer/flyktingar/integration/invandring. Då accepterar de övrig politik för att just de bitarna är så viktiga för den personen. Det är därför SD är så duktiga att få väljare ur vitt skilda grupper som utan de frågorna kan tycka väldigt olika varandra.  I ekonomiska frågor finns det SD-väljare som är närmast kommunister såväl som närmast anarkokapitalister.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll