• pe78

    Jag blir galen, vad f*n ska jag göra?!

    Lång historia till kort....

    Vi har en 4 åring som snart kommer splittra på familjen..
    Han låter konstant, då menar jag KONSTANT och inte med tal eller frågor utan med ljud! Inte sånger, inte texter utan bara nynnande, pipande och melodier med en ljudnivå som skär sönder våra öron. Han använder inte sin egna röst utan gör om rösten till ett pipande ljud som driver mig/oss galna!
    Vi har även en son som är 2år och som inte ens orkar vara i hans närhet, han klagar på värk i öronen (håller för öronen) och försöker FLY ifrån sin bror. Samma sak är de på hans förskola, andra barn klagar på hans ljud och hans fröknar försöker på alla sätt att få tyst på honom. De är OFTA han blir satt i ett annat rum för att andra barn ska få lugn och ro. Han pratar även mycket och de är extremt sällan han är tyst!!

    Förutom detta är han extremt bestämd, lat och hatar att ta regler.
    Hemma gör han allt för att slippa städa, klä på sig osv. På förskolan är de samma sak och de är alltid vår son de har problem med. Hans vänner får alltid vänta på att han ska klä på sig osv.

    Senaste 2 åren har han blivit väldigt aktiv, han kan sitta still och se en film i 1h el så men sen är de full fart tills hans tappar all ork och ska se en ny film..

    Han har även andra saker för sig som tex: när en sak skall stå på sin plats går jorden under om vi flyttar den, han ser ALLT som är förändrat i huset även om de bara är en knappnål vi flyttat på, han har otroligt bra minne och lätt lärd, gillar att lära sig nya saker hela tiden,men kan INTE vänta på sin tur då kryper de i hela kroppen.
    Nätterna har han aldrig sovit en hel natt, han är uppe och vandrar in till oss konstant, är otroligt beroende av oss föräldrar, vill inte kissa själv utan någon ska stå bredvid mm. Han gråter och skriker och slänger sig på golvet så fort nåt går fel eller han inte får som han vill

    Kan berätta hur mycket som helst men hur sammanfattar jag allt i ett brev..

    Jag och min sambo är så mentalt slut av vår son så de knäcker vårt förhållande. ALLT kretsar runt vår äldsta son och de känns som vi andra tre hela tiden måste anpassa sig och stå ut med (hemskt att säga) vår äldsta sons ljud, aktivitet och bestämdhet. 

    Är de nån på denna planet som kan relatera till detta? Är det vi borde titta in närmare på?

     

  • Svar på tråden Jag blir galen, vad f*n ska jag göra?!
  • Themis

    Jag hade vänt mig till BUP i det läget, om han inte verkar följa med sin ålder i utvecklingen och ofta uppvisar beteenden som är störande/avvikande och som andra reagerar starkt på.

    Även om det inte leder till en direkt diagnos så finns det verktyg, metoder och rutiner som föräldrar kan få ta del av och som kan göra det lättare att nå fram till barn som antingen har en diagnos, genomgår en jobbig psykologisk fas eller bara är lite "normalspeciella".

    Tänk på hur jobbigt det måste vara för honom själv att alltid ses som ett problem. Ett barn som inte kan få någon positiv uppmärksamhet kan fastna i att det måste synas negativt. Så ju förr ni försöker få hjälp, desto lättare är det att förändra hans vanor och hindra att detta blir ett stort socialt problem för honom.

    Jag vet nu tre barn i min omgivning som behövt stöd och som fick det i 4-6-årsåldern, och sedan dess har mycket positivt hänt för dem, familjerna fungerar bättre och deras föräldrar vet hur de bäst ska hantera vardagen.

    Absolut ingen skulle låta sitt barn gå runt med ett brutet finger eller nässelfeber i månader, så tänk inte på detta som någons fel eller nåt att skämmas för, utan ta ett samtal och se vilka möjligheter som finns, så kan ni rätt säkert styra upp detta innan skolstarten.

    Jag har stor beundran för de familjer som sökt och fått hjälp. Jag ser att de har gjort allt som en vanlig förälder kan komma på och testat det mesta, men ändå finns det barn som är en utmaning även för de med specialistkompetens.

    Lycka till och det finns hjälp att få även om man kan få kämpa en del för att komma dit. {#emotions_dlg.flower}


    USA: Är det egentligen ett land eller ett konstfacksprojekt? kommentar av Themis väns vän
  • En blå giraff

    Jag känner faktiskt igen en del av detta i min son som är drygt 5 år. Han har också en konstant ljudnivå som är riktigt jobbig och det är inte bara prat utan att han ska göra ljud hela tiden. Har också svårt med regler, går t.ex. inte att spela spel med honom för då tröttnar han direkt om han inte får göra som han själv vill. Tar en halv dag att klä sig eller så måste vi tjata och nästan bli osams innan det blir gjort. Han tappar tråden och börjar göra andra saker istället för att klä sig. Samma sak om det är något annat han ska göra som han uppfattar som tråkigt. Däremot är han inte alls överaktiv som din son verkar vara men däremot är han sen med motorik. Han kan knappt cykla än med stödhjul och är tyvärr också så envis att han inte VILL lära sig eller ens prova många saker.

    Min son är också känslig för förändringar t.ex möblera om tycker han riktigt illa om. Har lätt att lära in fakta.

    Jag tycker dock min son blivit bättre och bättre senaste året. Han var "mer av allt" för ett år sedan. Din son är ju yngre än min så det kan ju hända han också mognar lite.

    Vi har speciell åtgärdsplan på dagis åt sonen. T.ex så går han alltid i led tillsammans med en vuxen eftersom han så lätt tappar fokus. Likaså aktiviteter som han tycker är lite tråkiga, där måste han ha en vuxen nära sig hela tiden som påminner honom. Han måste vara i mindre grupp när de ska göra något eftersom han annars inte kan koncentrera sig. Vi vet faktiskt inte ännu om något är "fel" eller om sonen "bara" är sen i utvecklingen. Han ska få träffa en psykolog och vi har diskuterat att han ev. ska gå om ett år på förskolan för att se om han hänger med bättre i en grupp där de flesta barn är yngre än honom. Jag tror nog ändå att han bara är sen och att gå om kan hjälpa honom. Om det inte blir bättre då så behöver han säkert utredas.

    Vad säger din sons förskola? Vi har jättebra samarbete med dem och de upplever vår son ungefär lika som vi gör. Känns tråkigt såklart men också skönt.

  • malin91

    råd fråga bvc. fast jag tycker ni ska göra en habiliteringen utredning av dignose. för det låter som han har . aspeberger drag

  • kitkat
    En blå giraff skrev 2013-01-22 18:15:22 följande:
    Jag känner faktiskt igen en del av detta i min son som är drygt 5 år. Han har också en konstant ljudnivå som är riktigt jobbig och det är inte bara prat utan att han ska göra ljud hela tiden. Har också svårt med regler, går t.ex. inte att spela spel med honom för då tröttnar han direkt om han inte får göra som han själv vill. Tar en halv dag att klä sig eller så måste vi tjata och nästan bli osams innan det blir gjort. Han tappar tråden och börjar göra andra saker istället för att klä sig. Samma sak om det är något annat han ska göra som han uppfattar som tråkigt. Däremot är han inte alls överaktiv som din son verkar vara men däremot är han sen med motorik. Han kan knappt cykla än med stödhjul och är tyvärr också så envis att han inte VILL lära sig eller ens prova många saker. Min son är också känslig för förändringar t.ex möblera om tycker han riktigt illa om. Har lätt att lära in fakta. Jag tycker dock min son blivit bättre och bättre senaste året. Han var "mer av allt" för ett år sedan. Din son är ju yngre än min så det kan ju hända han också mognar lite. Vi har speciell åtgärdsplan på dagis åt sonen. T.ex så går han alltid i led tillsammans med en vuxen eftersom han så lätt tappar fokus. Likaså aktiviteter som han tycker är lite tråkiga, där måste han ha en vuxen nära sig hela tiden som påminner honom. Han måste vara i mindre grupp när de ska göra något eftersom han annars inte kan koncentrera sig. Vi vet faktiskt inte ännu om något är "fel" eller om sonen "bara" är sen i utvecklingen. Han ska få träffa en psykolog och vi har diskuterat att han ev. ska gå om ett år på förskolan för att se om han hänger med bättre i en grupp där de flesta barn är yngre än honom. Jag tror nog ändå att han bara är sen och att gå om kan hjälpa honom. Om det inte blir bättre då så behöver han säkert utredas. Vad säger din sons förskola? Vi har jättebra samarbete med dem och de upplever vår son ungefär lika som vi gör. Känns tråkigt såklart men också skönt.

    Har precis pratat med BVC om min 3,5åring. Specialpedagog ska titta på honom på dagis och de ska dra hans ärende på barnhälsovårdens gruppmöte. Han är skitsmart, gällande fakta. På en femårings nivå. Talet är på den nivån också. Resonemang också. Men han gnäller hela tiden, är okoncentrerad och ofokuserad. Går ifrån samlingen på dagis, om vi leker glömmer han bort att vi leker och vad vi leker. Om man lyckas fånga hans intresse så kan han sitta i timmar med pussel. Det svåra är att hitta nåt som verkar intressant för honom. Alla regler/rutiner verkar ha fallit bort för han. Funderar faktiskt på om han har någon diagnos. Därav samtal till BVC. Så jag kan förstå honom bättre så jag kan anpassa mig till honom och lägga mig på rätt nivå. Nu trevar jag mig fram, testar olika. Är stressad för att jag inte fattar vad som händer... Grinfärdig faktiskt!
  • pe78

    TACK för alla svar! 
    Vi kontaktade BVC och fick en remiss till en barnpsykolog. Vi fick svar för 1 mån sedan att de är överbalastade men att vi står i kö *suck*.

    Saken är den att han har alltid varit otroligt smart, han blir oftast placerad med de äldre barnen då han är mentalt väldigt mogen. Talet är bättre än de som även är 2 år äldre, han har fantastiskt bra minne, är otroligt gullig mot vänner och sin bror. I mitt första inlägg borde jag även ha tillagt att han är extremt omtyckt av alla barnen. Vi tillhör nog den enda familjen som alltid är bjudna på ALLA förskolebarns kalas. Föräldrar kommer upp till oss hela tiden och talar om vad mycket deras barn pratar om våra söner hela tiden. Detta med ljud är pedagogerna som uppfattar störande och det var i förra veckan även barn som uppfattat de störande (brukar inte hända).

    Vi har haft många möten med dagis och frågat tusen gånger om hans beteende, men vi får alltid till svars att han ABSOLUT inte har nån diagnos eller inte hör de "värre" problem barnen.
    - Visst han tillhör de mer aktiva men de är ingen diagnos inte.

    Vi känner dock att detta inte helt stämmer. Vi har mycket god kontakt med pedagogerna och de är duktiga mm men de känns lite som de motsäger sig själva ibland. De stora problemet de har med vår son är vid påklädning, han vägrar el är extremt seg med att klä på sig. Han har vid ett par tillfällen blivit lämnad inne med en pedagog för att han inte lyssnat och klätt på sig. Han vill gärna avbryta andra barn och tala om det rätta svaret på en fråga som ställs i en grupp av barn, är de många barn före så vrider de sig i kroppen lite. Allt detta tycker de dock är normalt.
    Tror inte jag kommit och hämtat honom någon dag utan att hans pedagog talat om att de haft sina "tvister" idag. De är väl inte heller normalt eller?

    Sen har vi den andra delen..han vill ha kontroll på allt, skall veta när vi kommer och går, när saker ändras, och frågar han en fråga får han "panik" om han inte får svar! Han kan hänga upp sig på saker i evighet vilket också är väldigt krävande. Han har en fruktansvärt bra disciplin på sig själv på många saker.

    Andra (familj,vänner och förskolan) tycker inte han är extremt aktiv utan en helt normal kille. Visst han springer inte dygnet runt, men de är alltid UPP eller NER aldrig aldrig en stadig nivå.

    Jag har alltid känt att han är "annorlunda" på nåt sätt men kan inte sätta finger på exakt på vad.

    Vi slutade med nappen för ett halv år sen och de har gjort de hela 70% om inte mer värre..Förr lugnade han ner sig automatiskt med nappen. Nu när inget kan lugna honom så har allt blivit så mycket värre. Många gånger har vi velat börja med nappen igen, men känns inte heller rätt. De var tandläkaren som sa till oss att hans överkäke inte ser bra ut och han måste sluta nu!

    Lite mer kort och rörig info

    Stackars er människor som läser detta inlägg som skrivs av en stressad mamma som inväntar sina barn hem om 5 min

    Skriv gärna era åsikter.. 

  • En blå giraff
    pe78 skrev 2013-01-23 15:44:05 följande:
    TACK för alla svar! 
    Vi kontaktade BVC och fick en remiss till en barnpsykolog. Vi fick svar för 1 mån sedan att de är överbalastade men att vi står i kö *suck*.

    Saken är den att han har alltid varit otroligt smart, han blir oftast placerad med de äldre barnen då han är mentalt väldigt mogen. Talet är bättre än de som även är 2 år äldre, han har fantastiskt bra minne, är otroligt gullig mot vänner och sin bror. I mitt första inlägg borde jag även ha tillagt att han är extremt omtyckt av alla barnen. Vi tillhör nog den enda familjen som alltid är bjudna på ALLA förskolebarns kalas. Föräldrar kommer upp till oss hela tiden och talar om vad mycket deras barn pratar om våra söner hela tiden. Detta med ljud är pedagogerna som uppfattar störande och det var i förra veckan även barn som uppfattat de störande (brukar inte hända).

    Vi har haft många möten med dagis och frågat tusen gånger om hans beteende, men vi får alltid till svars att han ABSOLUT inte har nån diagnos eller inte hör de "värre" problem barnen.
    - Visst han tillhör de mer aktiva men de är ingen diagnos inte.

    Vi känner dock att detta inte helt stämmer. Vi har mycket god kontakt med pedagogerna och de är duktiga mm men de känns lite som de motsäger sig själva ibland. De stora problemet de har med vår son är vid påklädning, han vägrar el är extremt seg med att klä på sig. Han har vid ett par tillfällen blivit lämnad inne med en pedagog för att han inte lyssnat och klätt på sig. Han vill gärna avbryta andra barn och tala om det rätta svaret på en fråga som ställs i en grupp av barn, är de många barn före så vrider de sig i kroppen lite. Allt detta tycker de dock är normalt.
    Tror inte jag kommit och hämtat honom någon dag utan att hans pedagog talat om att de haft sina "tvister" idag. De är väl inte heller normalt eller?

    Sen har vi den andra delen..han vill ha kontroll på allt, skall veta när vi kommer och går, när saker ändras, och frågar han en fråga får han "panik" om han inte får svar! Han kan hänga upp sig på saker i evighet vilket också är väldigt krävande. Han har en fruktansvärt bra disciplin på sig själv på många saker.

    Andra (familj,vänner och förskolan) tycker inte han är extremt aktiv utan en helt normal kille. Visst han springer inte dygnet runt, men de är alltid UPP eller NER aldrig aldrig en stadig nivå.

    Jag har alltid känt att han är "annorlunda" på nåt sätt men kan inte sätta finger på exakt på vad.
    Svårt när inte förskolan har samma åsikt. Vi har ju mycket hjälp av att förskolepersonalen tycker alldeles lika som vi tycker. Just att klä på sig har min son jättesvårt med också. Det slutar oftast med att jag måste klä på honom eller att vi blir ovänner när vi ska iväg. Om man väntar tills han ska klä på sig själv kan det ta flera timmar eller att det inte händer något alls. Han kan absolut inte prata och klä sig samtidigt och eftersom han pratar hela tiden är det svårt att få honom att fokusera på kläderna. Han är dock inte olydig mot personalen på dagis men däremot disträ. Han har överlag jättedålig simultanförmåga och tappar tråden direkt om det blir för mycket kring honom.

    Detta att han måste ha svar på en fråga tycker jag också att jag känner igen till viss del. Min son blir väldigt störd om vi har dagen oplanerad och inte kan tala om på morgonen vad vi har tänkt göra under dagen.

    Talet är min son sen med till skillnad från din. 

    Jag har också känslan av att min son är annorlunda och han har varit lite annorlunda ända sen han var bebis. Har en till pojke som är 1½ år och det är stor skillnad på honom och den stora pojken.
  • Tomrum

    Förskolepersonal har mig veterligen ingen behörighet att sätta diagnoser, så jag fattar inte hur de kan påstå att han "absolut" inte har någon diagnos.

  • ajss67

    TS, det låter ungefär som om du beskriver min bonusson. han var dock lite äldre när jag lärde känna honom, 12 år. Vi har varit på BUP och annan barn- och ungdoms-någonting i kommunen. Levde i ett helvet ett tag. För ett par år sedan utreddes han för ADHD. Resultatet blev att han hade dragning till ADD men bara gränsvärde så han fick ingen diagnos. Nu när han är nästan 19 har det börjat lugna ner sig lite men är fortfarande jobbigt. Så det är bra att du har kontaktat barnpsyk för att få råd och hjälp.

  • En blå giraff
    ajss67 skrev 2013-01-23 21:28:32 följande:

    TS, det låter ungefär som om du beskriver min bonusson. han var dock lite äldre när jag lärde känna honom, 12 år. Vi har varit på BUP och annan barn- och ungdoms-någonting i kommunen. Levde i ett helvet ett tag. För ett par år sedan utreddes han för ADHD. Resultatet blev att han hade dragning till ADD men bara gränsvärde så han fick ingen diagnos. Nu när han är nästan 19 har det börjat lugna ner sig lite men är fortfarande jobbigt. Så det är bra att du har kontaktat barnpsyk för att få råd och hjälp.


    Jag har funderat kring diagnosen ADD vad det gäller min son. Men han är ju bara 5 år ännu så man känner att man helst vill börja med att ge honom lite extra tid och se om en del av det som vi har bekymmer med kan rätta till sig.
  • isotop

    Hur gick det för er? Har en dotter med precis samma problematik och jag börjar fundera på om hon har en diagnos eller något.

  • Thyr

    En diagnos är något som ställs av läkare/specialist, dvs inte något man "har" innan man har utretts. Före utredning/undersökning/tester har man ett avvikande beteende eller en funktionsnedsättning (eller en sjukdom, lunginflammation/cancer/borrelia är ju också diagnoser.)

    Så förskolan borde hellre säga att de inte tycker att han verkar uppfylla kriterierna för en viss diagnos. Fortfarande är det dock varken föräldrar eller förskolepersonal som ställer diagnoser.

Svar på tråden Jag blir galen, vad f*n ska jag göra?!