• Äldre 23 Jan 16:30
    19577 visningar
    19 svar
    19
    19577

    Svenskt godis som ej finns utomlands?

    Jag har flera brevvänner och har skickat saltlakrits till dem, det blev ingen favorit men det förstod jag ju redan eftersom det är superäckligt ;) 

    Nu undrar jag vad ni utlandsföräldrar saknar för svenskt godis. I främsta hand brevvänner i England och Australien vill jag visa något nytt för :)

     

  • Svar på tråden Svenskt godis som ej finns utomlands?
  • Äldre 23 Jan 16:45
    #1

    Marabouchoklad. Ostbågar och chips. Det var vad jag saknade. Det fanns såklart annan ckoklad., chips och ostbågAr men inga lika goda.
    Daim hittade jag på en yttepytteliten affär en gång (köpte hela lagret ) men annars det också.
    Jag bodde på Irland (och där fanns inget Ikea ens).

  • Äldre 23 Jan 16:50
    #2

    Min syster som bor i Usa saknar smågodis överlag så jag brukar få plocka ihop en påse plockgodis då och då och skicka över.

    Sura nappar, malacos colanappar, hallon-lakrits-skallar, surskallar o s v.

  • Äldre 23 Jan 16:51
    #3

    Marabou och smågodis. Finns snågodis utomlands men det är inte gott. Kexchoklad oxå.
    Chips däremot har jag aldrig saknar. Tycker oftare det finns mycket mer att välja på :)

  • Äldre 23 Jan 16:54
    #4

    Tusen tack! 

    Är det någon speciell chokladsort som inte finns? Har för mig att mintkrokant och apelsinchokladen inte finns i Norge, även fast annan marabou (eller ja, norska motsvarigheten) finns.

  • Äldre 23 Jan 16:55
    #5

    Tänk på alla regler om du skickar till Australien de verkar vara stenhårda down under med införsel av livsmedel.

  • Äldre 23 Jan 16:57
    #6

    Dill chips; finns chips här med men det är mer "smak" på de svenska. brukar även sakna lakrits i alla de former samt punch kanppar.

  • Äldre 23 Jan 17:05
    #7

    Min mamma har haft brevvänner i USA och hon brukade skicka ahlgrens bilar till dom. Det var populärt.

  • Äldre 23 Jan 17:13
    #8

    När jag bodde i Australien skickade min mamma och pappa ofta godis till mig. Gick så bra varje gång. Skickade i ett vadderat kuvert.
    Marabou finns inte utomlands. Förutom på en del charterställen.

  • Äldre 23 Jan 19:05
    #9

    Om dina brevvanner i UK har Ocado i sitt omrade kan de bestalla svenskt godis, t ex Kexchoklad, Marabou och Turkisk peppar via dem. Sa slipper du skicka hela tiden, om de far smak for det svenska.

  • Ain
    Äldre 25 Jan 14:48
    #10

    Angry Birds-godis

  • Äldre 25 Jan 14:56
    #11
    zest skrev 2013-01-23 16:57:42 följande:
    Dill chips; finns chips här med men det är mer "smak" på de svenska. brukar även sakna lakrits i alla de former samt punch kanppar.
    Punch och dill är ovanligt godisFlört

    Som nämnt, kexchoklad och Marabou mjölkchoklad. Lakrits gick inte hem. Godisbilar gick inte hem förrän efter att fjärde biten stoppats i munnen.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Äldre 28 Jan 09:58
    #12

    Nötcreme, havrebollar, gott och blandat, daim(?) refresher

  • Äldre 28 Jan 10:22
    #13

    Smågodis, köpt i en riktig karamell-affär (inte av sorten Karamellkungen etc).

  • Äldre 19 Dec 19:44
    #14

    Hej

    Jag bor i schweiz, och saknar saltlakris, salmiak, zoo, djungelvral,päronglass.

  • Äldre 19 Dec 19:48
    #15

    Jag saknar smågodis, kexchoklad och sourcream onion dipp :)

  • Äldre 19 Dec 19:51
    #16

    Daim är nog det enda som någon gillat utomlands då jag bjudit på svenskt godis och det var en enda person.

    Jag har provat med bilar, lakrits, choklad, geléhallon och massor med annat men ingen hit!

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 19 Dec 21:15
    #17

    Non-stops

  • Äldre 20 Dec 15:53
    #18

    Marabou finns pa IKEA, atminstone här i Tyskland, men jag tycker personligen att det finns mycket godare choklad. Saknar sega bilar och saltlakrits :). Polkagrisar har jag aldrig sett utomlands om du vill skicka nagot traditionellt svenskt.

  • Äldre 21 Jan 12:49
    #19

    Faktiskt bara saltlakrits jag tycker är svårt att få tag på och som jag saknar otroligt mycket, kan få riktiga abstinensbesvär ibland. Smågodis finns i England men själklvart inte lika bra! tex finns inte cola flaskorna, ni vet de platta eller ferrari bilar

Svar på tråden Svenskt godis som ej finns utomlands?