• Ypke

    Att vistas i lokaler där det luktar mögel

    Hej Allergiexperten!

    Jag är en 41-årig tjej som står i kö för äggdonation utomlands. Jag har haft olika typer av problem med allergier sedan jag var mycket liten, som liten väldigt svår astma men numera 'bara' hösnuva och ibland urticaria. Är allergisk mot pollen, stenfrukter, mögel, damm och vissa pälsdjur, men får sällan starka reaktioner. Jag spelar en kväll i veckan i en liten orkester som repar i ett gammalt hus där det luktar mögel. Min fråga är om jag borde vara försiktig med att vistas i den lokalen - kan jag bli mer allergisk av att utsätta mig för mögel (jag har dock inga besvär när jag är där), och kan en fertilitetsbehandling påverkas av detta?

  • Svar på tråden Att vistas i lokaler där det luktar mögel
  • Allergiexperten

    Hej! Om du är allergisk mot mögel så är det inte bra att utsättas för det men det är oftast mängden allergen och hur ofta man utsätts av allergenet som är det man mår dåligt av.
    I ditt fall verkar du ju inte må dåligt av att vistas i lokalen en gång i veckan men det går inte att garantera att du på sikt kommer att må sämre och få mer symtom av din allergi. Du är ju trots allt allergisk mot mögel som finns där du spelar.
    Om det skulle påverka din fertilitetsbehandling tror jag inte men jag är inte rätt person att svara på det, prata med din gynekolog om dina funderingar. 
    vänliga hälsningar Anitha   

Svar på tråden Att vistas i lokaler där det luktar mögel