• La chica

    Kan soc hjälpa med lägenhet?

    Vet att det är iprincip omöjligt att hitta boende nån annanstans men jag kommer bli tvungen att flytta från min sambo snart då vi inser att det inte funkar att bo i en etta längre. Innan dess fick jag hjälp av soc och jag bodde i en lägenhet dom hade fixat till mig innan jag flyttade till min sambo. Men är mycket som börjar braka ihop, inte bara relationsmässigt. Min sambo ska plugga heltid i mars och jag har inget på gång. Jag har ersättning via FK som förmodligen inte kommer att förlängas. Då står jag utan ekonomi och jobb, eftersom det aldrig händer nåt. Dom på soc att jag skulle vända mig till dom igen om jag behöver hjälp igen. Vilket jag nu behöver igen... Jag kan tillägga att jag inte har råd att betala dyra andrahands-hyror, betala flera depositionsavgifter. Jag har stått i bostadskö i 5 år och har inte en enda chans på en lägenhet. Dessutom har jag betalningsanmärkningar, så jag kan inte ta lån. Jag har ingenstans att ta vägen, kan varken bo hos vänner eller hos nån familjemedlem. Min kille är den enda livlina jag har. Men som sagt...vi hade det så mycket bättre som särbos och inte var inpå varann hela tiden. Så...vore det helt omöjligt att få soc hjälpa mig med lägenhet igen? Mina uppgifter borde väl fortfarande finnas kvar...Han är min allra närmaste, jag vill INTE att vi ska börja hata varann bara för att man inte får sin fritid etc. Vi har haft ett riktigt jobbigt 2012 och det har tagit ut lite på vårt förhållandeRynkar på näsan

  • Svar på tråden Kan soc hjälpa med lägenhet?
  • La chica

    Och vad menas med det? Jag vill INTE ha några dryga svar kan tilläggas... Undrar bara om nån kan ge ett hjälpande svar eller råd. 

  • Frontline
    La chica skrev 2013-01-26 01:49:14 följande:
    Och vad menas med det? Jag vill INTE ha några dryga svar kan tilläggas... Undrar bara om nån kan ge ett hjälpande svar eller råd. 
    Som jag skrev, hoppas inte på  det..

    Man lever som man lär...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • La chica

    Jag tänker inte heller skriva en jäkla sob-story heller, Nåja, får väl ta det med dom istället för att fråga om råd. 

  • La chica

    Det är inte anledningen. Läser du så står det att jag förmodligen kommer vara helt fucked om inte jag får förlängt eller får ett sketet jobb. Ska jag låta min kille försörja båda på sitt studiemedel då???

  • Coccolina

    Olika från ort till ort....Även om de skall följa riktlinjer...

    Jag bad om hjälp då jag varit tvungen att flytta hem till min mor tillfälligt, arbetslös med minsta möjliga ersättning, och inget jobb i sikte... Hade inte ens så det täckte min del av hyran hos min mamma... Men de ansåg att jag skulle klara mig på det... då de inte ansåg att jag kostade min mor något....(jepp 30 år gammal flytta hem och be om allmosor hos mamma)

    Frågade då om jag inte kunde få hjälp att få lägenhet då jag visste andra i andra städer som faktiskt fått hjälp (och som varit som dig helt utan inkomst) med att gå före i kö och/eller få ekonomisk hjälp...

    Men Soc där jag bor inkvarterar på vandrarhem... inte i lägenhet... så i min kommun så bor alla socfall på vandrarhem, med allt vad det innebär i frågan om privacy och allt...

    Min mamma har varit snäll hon har låtit mig vara kvar här hemma.... trotts att jag inte alltid fått det att gå runt ekonomiskt (sjukskrivningar när man är student är ett helvete......) alltid och soc bara säger mer eller mindre att den enda hjälpen de kan ge är vandrarhemmet. 

    Hmm som sagt... ta kontakt med handläggare... men var beredd på att om du är utan barn... jepp då kan det bli vandrarhem istället... De hjälper bara de med barn eller med fysiska sjukdomar före i kön...Det var vad jag fick till svar i alla fall..      


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • La chica

    Alltså...saker och ting har stått still i ett helt år och är inte påväg att ändras heller. Så vad ska jag göra då?? Jag söker jobb som en galning och får bara praktik som inte leder till nåt. 

  • Nothx

    varför ska du få en lägenhet,du har redan än,tror du sverige är gjort av pengar som vi kan slänga till höger och vänster ,soc är till för att hjälpa dom som inte kan hjälpas på annat sätt ,finns det nån annan utväg än soc ska man ta den först, så nej du kommer inte få hjälp för du klarar dig utan,

    vill inte verka elak eller nåt skriver mer som dom tänker ta de inte personligt

  • La chica
    Coccolina skrev 2013-01-26 02:08:40 följande:
    Olika från ort till ort....Även om de skall följa riktlinjer...

    Jag bad om hjälp då jag varit tvungen att flytta hem till min mor tillfälligt, arbetslös med minsta möjliga ersättning, och inget jobb i sikte... Hade inte ens så det täckte min del av hyran hos min mamma... Men de ansåg att jag skulle klara mig på det... då de inte ansåg att jag kostade min mor något....(jepp 30 år gammal flytta hem och be om allmosor hos mamma)

    Frågade då om jag inte kunde få hjälp att få lägenhet då jag visste andra i andra städer som faktiskt fått hjälp (och som varit som dig helt utan inkomst) med att gå före i kö och/eller få ekonomisk hjälp...

    Men Soc där jag bor inkvarterar på vandrarhem... inte i lägenhet... så i min kommun så bor alla socfall på vandrarhem, med allt vad det innebär i frågan om privacy och allt...

    Min mamma har varit snäll hon har låtit mig vara kvar här hemma.... trotts att jag inte alltid fått det att gå runt ekonomiskt (sjukskrivningar när man är student är ett helvete......) alltid och soc bara säger mer eller mindre att den enda hjälpen de kan ge är vandrarhemmet. 

    Hmm som sagt... ta kontakt med handläggare... men var beredd på att om du är utan barn... jepp då kan det bli vandrarhem istället... De hjälper bara de med barn eller med fysiska sjukdomar före i kön...Det var vad jag fick till svar i alla fall..      
    Tack för ditt svar. Jag vill inte behöva flytta egentligen, men jag ser ingen annan utväg om jag inte får något jobb snart och inte får in ett öre....det förstör mycket. 
  • Coccolina
    La chica skrev 2013-01-26 02:11:38 följande:
    Tack för ditt svar. Jag vill inte behöva flytta egentligen, men jag ser ingen annan utväg om jag inte får något jobb snart och inte får in ett öre....det förstör mycket. 

    Tips.... får du inte jobb... känns det som om du kört fast?? PLUGGA!!! Då kan du få studielån plus att du blir mer attraktiv på arbetsmarknaden!!! Läser du via komvux så är det inte terminsbundet utan du kan börja när som under året (två veckors antagningstid eller vad man skall kalla det) annars någon KY utbildning som kan ge praktik och kontakter med jobb....

    Sen ja det är jobbigt att bo två på en etta... men om ni är tillsammans så kan jag inte se problemet egentligen... jag har vänner som bor två vuxna och ett barn i en etta för att de just nu inte har råd med annat... Soc hjälper inte dem... Du är inte hemlös... Försök bita ihop, kan inte du och din sambo söka något större kanske längre ut från stan om ni bor i centrum? Försöka hitta något billigare men större... då slipper ni klättra på varandra!! Är din sambos inkomst sådan att han klarar av minimum kraven för att täcka er försörjning så är det han som skall försörja dig tills du skaffar en egen inkomst. Låter hårt med så är det... De tycker ju till och med att min mamma som är pensionär skall försörja mig när inte det jag får in räcker...

    Dock är jag snart klar med utbildningen och då jävlar:-P då skall det jobbas som bara attan!!   
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anna Paulita

    Jag tror inte de hjälper dig. Bor du i en stad där du efter 5 år inte kan få en lgh via bostadsförmedlingen har soc inga lägenheter att plocka upp ur jackärmen.

  • tundra

    Har du ringt och frågat ngn handläggare?
    Du har ju trots allt fått en lägenhet via dem tidigare.

  • nannyfred
    Coccolina skrev 2013-01-26 02:08:40 följande:

    Olika från ort till ort....Även om de skall följa riktlinjer...

    Jag bad om hjälp då jag varit tvungen att flytta hem till min mor tillfälligt, arbetslös med minsta möjliga ersättning, och inget jobb i sikte... Hade inte ens så det täckte min del av hyran hos min mamma... Men de ansåg att jag skulle klara mig på det... då de inte ansåg att jag kostade min mor något....(jepp 30 år gammal flytta hem och be om allmosor hos mamma)

    Frågade då om jag inte kunde få hjälp att få lägenhet då jag visste andra i andra städer som faktiskt fått hjälp (och som varit som dig helt utan inkomst) med att gå före i kö och/eller få ekonomisk hjälp...

    Men Soc där jag bor inkvarterar på vandrarhem... inte i lägenhet... så i min kommun så bor alla socfall på vandrarhem, med allt vad det innebär i frågan om privacy och allt...

    Min mamma har varit snäll hon har låtit mig vara kvar här hemma.... trotts att jag inte alltid fått det att gå runt ekonomiskt (sjukskrivningar när man är student är ett helvete......) alltid och soc bara säger mer eller mindre att den enda hjälpen de kan ge är vandrarhemmet. 

    Hmm som sagt... ta kontakt med handläggare... men var beredd på att om du är utan barn... jepp då kan det bli vandrarhem istället... De hjälper bara de med barn eller med fysiska sjukdomar före i kön...Det var vad jag fick till svar i alla fall..      


    Vad patetiskt.
  • HerrErik

    Det finns såklart olika former av lägenheter, men det brukar ju krävas ganska extrema förhållanden för att dom ska bli tillgängliga. Kanske många månader med bostadslöshet som resulterat i kriminalitet, missbruk fara för hälsa. Det kan nog variera ganska kraftigt och handlar nog mycket om hur bra handläggaren lägger fram ärendet till nämnden som tar beslut.

  • Fillibom

    Tråden startades 2013 - (ett inlägg från 2016)

    Finns andra mer aktuellare trådar på temat "soc ge lägenhet?"

Svar på tråden Kan soc hjälpa med lägenhet?