• Anonym (Tacksam för tips)

    Varför ont i magen?

    Har en pojke på 6 år som de senaste veckorna klagat alltmer på ont i magen. Han har också börjat bajsa oftare, ibland flera gånger efter varandra och han vaknar ibland på natten för att han måste bajsa. Konsistensen är kanske lite lösare än vanligt men inte så mycket. Jag börjar förstås tänka laktos eller gluten. Hur tycker du att jag ska göra för att utreda vad det kan vara? Allergitest från Apoteket? Utesluta delar ur kosten? Han är frisk och pigg i övrigt men beskriver det själv som att han har ont i magen hjälp - fast ibland kniper det till och gör mer ont.
    tacksam för goda råd!

  • Svar på tråden Varför ont i magen?
  • Allergiexperten

    Hej! Jag tycker att det första du bör göra är att utesluta att gossen inte är förstoppad. Symtomen på det är snabbt insättande magvärk som går över och barnet är opåverkat därefter. Barnen går också oftare på toaletten och det kan både komma hårda kluttar och lös avföring.
    Prova att ta bort all drickmjölk under ett par veckor, alltså inte ge någon form av mjölk alls.
    Ge laktulos som är receptfri laxerande medicin och den sätter mer fart på magen och gör avföringen lösare. Se till att varje gång han klagar över magvärk ska han sitta på toaletten och försöka bajsa. 
    Kroppens normala funktion gör att tarmarna regelbundet rör sig och det är det som barn kan känna som magvärk. Försök att inför regelbundenhet, dvs sitta på toaletten samma tid varje dag och efter att  han ätit mat eftersom det är då magen normalt sett tömmer sig lättare.
    Om du provar detta och magvärken inte försvinner bör en barnläkare bedöma pojken. Laktosintolerans kan visa sig i denna ålder, däremot brukar inte glutenintolerans ge så specifika symtom som du beskriver.
    vänliga hälsningar Anitha  

Svar på tråden Varför ont i magen?