Forum Inaktiva: Allergiexperten - Fråga experten
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • medicinallergi

    Sön 27 jan 2013 13:49 Läst 1741 gånger Totalt 1 svar
    Anonym (medic­inalle­rgi?)
    Visa endast
    Sön 27 jan 2013 13:49

    hej!
    har lite frågor gällande medicinallergi - då penicillin och antibiotika..

    straxt före jul, när jag var gravid i v36+ så fick jag en rejäl bihåleinflammation som jag åkte in akut för, och fick då kåvepenin utskrivet.
    har inte haft några reaktioner någonsin innan på penicillin/antibiotika!
    efter 5-6 dagars ätning så var hela jag som en prickig kliande korv! ringde 1177 som ringde läkare och som sa åt mig att omedelbart avsluta kuren (den skulle ätas i 10 dagar)..

    förra veckan, 1v efter min 3e förlossning så fick jag livmoderinflammation.
    blev inlagd och fick antibiotika intravenöst i 2 dygn sedan blev jag utskriven med dalacinkur i 7 dagar.
    åt den och 1 dygn efter sista tabletten så har jag återigen massor med röda prickar som kliar över hela kroppen..

    min fråga är - kan det vara alla hormoner som ställer till det?
    eftersom jag aldrig haft reaktioner förr när jag ätit antibiotika&penillicin...

    har ju märkt att mina pollenallergier blir värre när jag t.ex börjat med ppiller eller efter en förlossning (fött mina två andra barn på våren nämligen)..dvs att hormonomslaget påverkat så allergierna blivit värre... 

    hur ska man gå vidare nu? göra en utredning för penicillin/antibiotika allergi eller?
     

  • Sön 27 jan 2013 18:33 #1

    Hej! Utslag efter penicillin behöver inte betyda att man är allergisk. Det går att få svar på om man är allergisk genom att ta blodprov. Det måste dock gå en viss tid efter att man haft symtom för att få ett säkert provsvar. Visst kan man reagera olika på grund av att man är gravid eller nyligen fött barn. Det är hormonerna som påverkar precis som du skriver.
    Jag tycker du ska boka tid hos din husläkare för att få svar på dina frågor.
    vänliga hälsningar Anitha 
      

Logga in
Bli medlem
Medlemsregistreringen är tillsvidare avstängd mellan 00:00 och 07:00. Vänligen återkom senare.

Innehåll

Innehåll

Svara i tråden...

Innehåll