• Princess Mononoke

    Dödsbo - Hur går man tillväga?

    För en tid sedan gick min farfar bort och hans tre söner(min pappa är äldst) bestämde att de ensamma skulle ansvara och dela upp de saker som fanns i hemmet. Sakerna skulle packas ner och förvaras hos den yngste brodern, då han hade tom en förvaringslokal, tills de skulle delas upp. Dagen då nedpackningen skedde så var även mellanbroderns sambo med för att ”hjälpa till”. Vilket ledde till att även de andra brödernas respektive sambos tillkallades. En del saker började delas upp. Det är oklart hur egentligen om det var en rättvisuppdelning o.s.v. I samband med nedpackningen så försvann smyckena, fem guldringar och ett pärlhalsband. Min mamma hade lagt fram dem och lämnade rummet. När hon kom tillbaka var de borta och ingen hade sett var de tog vägen. Det är mycket möjligt att de är nedpackade, men underligt att ingen kommer ihåg att de packat ned dem. Tyvärr så slängdes rätt mycket eftersom det ansågs värdelöst. Sakerna finns nu ner packade hos min farbror.

    Något datum är inte bestämt för uppdelning. De yngre bröderna, framförallt den yngsta, har vid flera tillfällen frågat min pappa, om inte de kan ta vissa saker, ex. tvn, bilen, för att de behöver dem. Detta fick tillslut min pappa att tappa tålamodet (han upplever dem som näriga) och säga att de kunde ta vilka saker de ville men de skulle veta att en tredjedel av sakerna var hans.
    Detta är verkligen inte ok. För det första så har väl jag, min syster och vår mamma, som efterarvingar, mer rätt till min pappas del än de andra bröderna. Sen tycker jag inte det ok gentemot min pappa. Han är väldigt upprörd över det här, hur de beter sig. Det tär mycket på honom så pass han han inte längre orkar vara delaktig i uppdelning av de saker som fanns i hemmet. Och då undrar jag om jag kan gå in och tala för honom i den frågan?


    Hur går man bäst till väga som situationen ser ut nu? Ingen verkar egentligen ha riktig koll på vad det är för saker som finns och nu är det nästan fritt fram att ”ta” vad man vill ha, åtminsotne för de andra två bröderna.
    Det bästa tycker jag hade varit ifall det gjordes en bouppteckning. Fast det kostar en del har jag förstått. Egentligen är det så fånigt att tjafsa om sakerna som fanns i hemmet när det ekonomiska värdet ligger i marken, där är pappa fortfarande involverad och den som har bäst koll. Men jag tänker mest på affektionsvärdet på sakerna, mängder med tavlor som min famor målat, fotoalbum som ”försvinner” o.s.v. Sen kan det vara någon möbel eller liknande som har ett större värde än vad vi vet.
    Tips på hur man går bäst tillväga mottages tacksamt.

  • Svar på tråden Dödsbo - Hur går man tillväga?
  • maskinpilot

    Skriv din fråga till Lawline.se, där du beskriver var du och ni övriga syskon är med om och du får svar ganska snabbt av högskolestuderande jurister. Det kostar ingenting att tillskriva de.


    Tror för övrigt inte att en bodelning får gå till som det verkar göra hos er, kontakta en bodelningsförrättare i det närmaste omedelbart. Du kan få förslag på lämpliga förrättare genom att kontakta din bank och be om förslag. Finns det dessutom marktillgångar bör det absolut finns med någon som har andra kunskaper i markvärdefrågor än som kanske finns hos dina syskon, detta med hänsyn tagen till att de har försökt att genom olika tillvägagångssätt sätta din far under beslutsvånda. 


    Detta är ett tecken på att allt kanske inte kan komma att få en chans att gå riktigt tillväga. Kom ihåg att då det gäller värden och pengar kan vissa komma att visa sitt verkliga jag.


    Din egen mor verkar finnas med som arvtagare eller forstod jag dej fel. Svara gärna på den frågan först.


    Hoppas att det reder upp sig ganska snart hur detta arvsskifte ska gå till, vänta inte en dag för länge.

  • maskinpilot

    ;Missade att du TS är ett barn till din pappa som om jag förstår rätt har syskon som vill hämta delar ur det ännu ej skiftade boet och där din mamma fortfarande finns i livet. Är det rätt uppfattat? Är det så så bör din mamma få hjälp och stöd att se till om att bodelningen går rätt till annars är risken mkt. stor att ni kommer att bli oeninga och komma att se på varandra på ett mindre trevligt sätt i all framtid. Lever alltså din mamma bör hon snabbt få allt det stöd som behövs för att förstå att hon måste stå för att se till att bodelningen går rätt till.Har din farfar och farmor varit gifta så äver ju hon hälften och de övriga efterarvingarna till lika del i den andra hälften. Se även efter så det inte finns skrivet något testamente där det kan finns andra förutsättningar nedtecknade som ni inte känner till, b.l.a. ev. arv med enskild egendoms förordnade.


    Du bör absolut se till att din pappa, eller din farmor att kontakta en bodelningsförrättare så att inte boets egendom skingra för vinden i vissa delar så att säga.

  • Princess Mononoke

    Jag får förtydliga mig lite vem som är vem.
    Det är arvet efter min farfar det handlar om, jag är alltså barnbarn. Det är tre bröder som ärver min farfar, min pappa är äldst. Farmor finns inte livet.

    Att jag började prata om min mamma var i form av efterarvinge då hon liksom jag och min syster ärver min pappas tredjedel av arvet. Vi har inte rätt till den så länge han vill ha den. Det jag menar är att om han inte vill ha den så har väl inte hans bröder större rätt till den än vad vi efterarvingar har?


    Jag ska kolla på lawline, tack för tipset.


    Jag ska prata mer med min pappa om vad som händer här egentligen och propsa på att företrädare kontaktas.

  • Ordis
    Princess Mononoke skrev 2013-01-27 20:12:33 följande:

    Jag får förtydliga mig lite vem som är vem.
    Det är arvet efter min farfar det handlar om, jag är alltså barnbarn. Det är tre bröder som ärver min farfar, min pappa är äldst. Farmor finns inte livet.

    Att jag började prata om min mamma var i form av efterarvinge då hon liksom jag och min syster ärver min pappas tredjedel av arvet. Vi har inte rätt till den så länge han vill ha den. Det jag menar är att om han inte vill ha den så har väl inte hans bröder större rätt till den än vad vi efterarvingar har?


    Jag ska kolla på lawline, tack för tipset.


    Jag ska prata mer med min pappa om vad som händer här egentligen och propsa på att företrädare kontaktas.


    Din mamma efterarvinge till din farfar?
    Det finns tre bröstarvingar efter din farfar och de är de tre bröderna. Det finns ett dödsbo och tre bröstarvingar som är dödsbodelägare då makan till din farfar inte är i livet. Efterarv kan det finnas efter din farmor om någon bodelning och skifte inte skedde efter din farmor något som också påverkas av ev. testamente (detta kan även påverkas av tiden för din farmors bortgång, vilka regler som gällde då och det kan som sagt vara skiftat).

    I praktiken har jag svårt att se problem med eget skifte, utan att blanda in jurister men det är klart, ska folk börja bråka är det ju genast besvärligare. Prata med skatteverket, det finns särskild blankett som ska fyllas i och skickas in.

    Men jag kan inte förstå varför man börjar bråka om lite smycken, något större värde är det sällan om det inte rör sig om stora diamantsmycken o.s.v. Vad din mamma ska med din farmors smycken till är mig en gåta. Sedan kan jag ju förstå ditt ev. intresse, det var ju din farmor och det är klart man vill ha något smycke från henne då det har affektionsvärde. Varför man är osams om en tv tycker jag också är konstigt.

    Men din pappa bör se till att få det delat så snart som möjligt innan fler saker försvinner. Lämpligast hade väl egentligen varit att tömma rum för rum direkt och sedan se över de ev. tillgångar som finns på bankkonto, mark o.s.v. men nu är det ju försent.

    Hoppas det löser sig, alltid tråkigt när det blir osämja efter näras bortgång.
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Princess Mononoke
    Ordis skrev 2013-01-27 23:59:08 följande:
    Din mamma efterarvinge till din farfar?
    Det finns tre bröstarvingar efter din farfar och de är de tre bröderna. Det finns ett dödsbo och tre bröstarvingar som är dödsbodelägare då makan till din farfar inte är i livet. Efterarv kan det finnas efter din farmor om någon bodelning och skifte inte skedde efter din farmor något som också påverkas av ev. testamente (detta kan även påverkas av tiden för din farmors bortgång, vilka regler som gällde då och det kan som sagt vara skiftat).

    I praktiken har jag svårt att se problem med eget skifte, utan att blanda in jurister men det är klart, ska folk börja bråka är det ju genast besvärligare. Prata med skatteverket, det finns särskild blankett som ska fyllas i och skickas in.

    Men jag kan inte förstå varför man börjar bråka om lite smycken, något större värde är det sällan om det inte rör sig om stora diamantsmycken o.s.v. Vad din mamma ska med din farmors smycken till är mig en gåta. Sedan kan jag ju förstå ditt ev. intresse, det var ju din farmor och det är klart man vill ha något smycke från henne då det har affektionsvärde. Varför man är osams om en tv tycker jag också är konstigt.

    Men din pappa bör se till att få det delat så snart som möjligt innan fler saker försvinner. Lämpligast hade väl egentligen varit att tömma rum för rum direkt och sedan se över de ev. tillgångar som finns på bankkonto, mark o.s.v. men nu är det ju försent.

    Hoppas det löser sig, alltid tråkigt när det blir osämja efter näras bortgång.

    Min mamma gör inget anspråk, hon vet om att det är pappas arv. Det är jag som frågar. Jag läste på en sida om efterarvinge och det var jag så jag tolkade informationen.Och jag vill gärna ha klarhet i om jag har tolkat det rätt eller hur det hänger ihop med efterarvinge. Det kanske bara är aktuellt om det finns testament. Enklast att fråga fackman så klart.

    Som sagt min mamma har inte gjort anspråk på några smycken, hon lade fram dem så att de kunde delas och inte packas ner i en låda. Det handlar inte om smyckena, som pappa sa "Ville han ha fem guldringar kunda han köpa det". Jag berättade om den händeldsen mer för att visa lite hur de andra betedde sig. Jag bryr mig inte heller så mycket om dem, men jag hade gärna velat se hur de ser ut och klart det hade varit fint att ha en som minne. Men det finns fler saker som har affektionsvärde.

    Det enklaste hade varit att dela upp sakerna innan de packade ner. Helt klart! Det är lätt att vara efterklok.   
  • Kjell2

    De enda som har rätt till arvet är din far och hans bröder. Din far kan sen via t ex en fullmakt, be någon annan, t ex dig,  företräda honom vid bodelning odyl. Det här med efterarvingar är inte relevant då din far lever.

    För att reda utt detta med grejerna bör de snarast dela upp dem. Tiden kommer inte göra att saker blir bättre.

    Bröderna får träffa med var sin bunt notisar. Sen turas de om att välja saker, en sak var, markera med notis och för lite protokoll. Sen kommer de överrens om när förådet skall vara tömt.

    Se till att detta blir gjort innan allt går helt överstyr. Se också till att allt, även det som är utplockat sen tidigare är med.

     

  • Zeta01

    Nog är det väl så att bouppteckning eller dödsboanmälan alltid måste ske. Man har tre månader på sig efter dödsdagen att inlämna detta. Man kan göra den själv eller anlita begravningsentreprenörer, jurister eller andra kunniga till hjälp. ad gäller bohag så görs ofta en uppskattning av bohagets värde. Finns där särskilda ting av större värde kan de lyftas fram separat. Kvarlåtenskapen ska därefter förvaltas av dödsboet och dess ägare (de efterlevande som ar arvsrätt) till dess att dödsboet upplöses vilket sker när arvskiftet är avslutat (när all kvarlåtenskap fördelats mellan arvingarna).

    Om inget testamente finns så är bara din pappa och hans syskon bröstarvingar.
    Efterarvingar har ingen rätt till anspråk, de har ju inget ärvt förrän den dagen arvingen avlidit.  Faktum är att om arvingarna skulle vilja skänka bort allt så är det bara de som kan bestämma så. Och det gällande sin del av arvet.

    Som sagt, bouppteckning behöver givetvis ske. Därefter har din pappa att fundera om han är nöjd eller inte med nuvarande lösning. Han kan såklart lyssna på er och vilka helst han vill men beslutar helt själv utan några skyldigheter mot någon annan.

    Osämja och kampande om kvarlåteskap är så otroligt sorgligt, har själv erfarit detta.
    Hoppas din pappa och has bröder kan hitta en lösning som alla är nöjda med.
    Lycka till.

  • ABC

    Om bouppteckning inte görs inom lagstadgad tid kommer ett föreläggande jämte vite att fås från Skatteverket. Skatteverket kan också förordna någon att göra bouppteckningen om detta inte kommer in trots vitet och då blir det betydligt dyrare än om man hade gjort det själva från början. Man har tre månader på sig att göra en bouppteckning och därefter en månad på sig att skicka in den. Anstånd kan begäras vid särskida skäl.

  • Wilma45

    Såg nu att trådstarten var från i januari. Så vi får hoppas att bouppteckningen är gjord nu, annars kan det bli dyra efterräkningar!

  • Vårtdagligaliv

    Minns själv när vi skulle dela upp dödsboet
    vi anlitade Familjens Bohagstjänst för att får en värdering av bohaget
    så att när vi skulle dela upp värdet av sakerna så alla fick lika och ingen blev sur över att den andra fick något dyrare vi beställde en värdering av dödsbo
    dom utgår från Malmö men jobbar i hela Skåne
    Steg 1 Värdering
    Steg 2 Dela upp mellan arvingarna
    Steg 3 Sälja dödsboet / Dödsbo
    vi hade många frågor då det va första gången vi skulle sälja ett dödsbo - bohag
    vi valde att ringa till dom först
    bohagstjanst.se/salja-dodsbo/
    Vi pratade med Anders som är Familjens Bohagstjänst värderingsman
    väldigt trevlig och hade 40års erfarnhet så vi fick en rättvärderig värdering av bohaget eller dödsboet
    hoppas allt löser sig med försäljningen
    Mvh Johanna

  • studentska

    Eftersom trådstarten är från januari 2013 så har det nog förhoppningsvis löst sig för trådskaparen nu.

Svar på tråden Dödsbo - Hur går man tillväga?