• Danasmama

    Gravid med kurdisk asylsökare som nu ska bli utvisad. Hjälp mej nån som vet.

    Jag o min kurdiska pojkvän har varit tillsammans i två år och ska nu få en son i April. Vi träffades i Oslo o har varit där tillsammans hela tiden, han har inte haft papper utan väntat på svar hela tiden. O nu för en vecka sen så fick han avslag och dem sa att han skulle bli tillbaka skickad om 3 veckor till Kurdistan (Slemani). Jag är svensk medborgare och tror att det blir lättare för honom att få uppehållstillstånd i Sverige än i Norge pga. familjeanknytning till mig.

    Ska fixa lägenhet i Sverige nu så fort som möjligt, men måste han åka till Irak för att söka där eller kan han komma till mig i Sverige (från Norge) med en gång?. Vad jag har läst från den här artikeln, www.friatider.se/irak-sager-upp-atervandaravtal-utvisningsdomda-irakier-kommer-nu-att-fa-put-i-sverige-istallet så kan inte Sverige längre skicka tilbaka utvisningsdömda från Irak då Irak har sagt upp återvändaravtal. Läs artikeln för att förstå bättre.

    Tror ni att han måste åka till Irak o söka om att få komma till mig i Sverige, funderar oxå på att åka ner dit och tom. flytta dit. Då jag känner mig väldigt uppgiven o förtvivlad nu när vi ska få barn om 2 månader och jag vet inte om han kommer vara med oss, de enda jag vill är att vi ska kunna vara tillsammans.. Någon som varit i samma situation eller som vet? Tack för svar.
  • Svar på tråden Gravid med kurdisk asylsökare som nu ska bli utvisad. Hjälp mej nån som vet.
  • Anonym (hej)

    tror det är så att de är tvungna att åka tillbaka o söka från sitt land. min man är också från slemani och jag bodde med honom där under ett år för att sedan åka hem och vänta ett par månader till för att då vänta på besked från migrationen. det är väldigt mycket papper som behöver fixas så börja i tid att samla information o vad som måste göras. min man fick söka från svenska ambassaden i iran eftersom svensk ambassad inte finns i kurdistan, endast konsulat.

  • Danasmama

    Okej. Kommer göra allt vad jag kan. Har försökt ringa migrationsverket för har frågor men kommer aldrig fram, extremt dåligt. Behöver svar på om han måste åka ner eller om han kan vara i Sverige under tiden eftersom att vi ska få barn.. Annars tar jag barnet med mig dit, jag vet att det kan ta lång tid därför jag vill börja med detta nu under tiden jag är mammaledig. Men om den artikeln stämmer som jag läste så kan inte sverige skicka tillbaka Irakiska medborgare tydligen, den är från 2012..
    Hur gick det för er, fick han uppehållstillstånd? o hur var tiden i Slemani?

  • Anonym (hej)

    se till att boka tid på ambassaden. de e oftast väntetid. + att det kan ta månader om att få besked om uppehållstillstånd eller ej. jag hade nog åkt med ner.. med tanke på att ni ska ha barn snart..

  • Anonym (hej)
    Danasmama skrev 2013-01-28 22:54:50 följande:
    Okej. Kommer göra allt vad jag kan. Har försökt ringa migrationsverket för har frågor men kommer aldrig fram, extremt dåligt. Behöver svar på om han måste åka ner eller om han kan vara i Sverige under tiden eftersom att vi ska få barn.. Annars tar jag barnet med mig dit, jag vet att det kan ta lång tid därför jag vill börja med detta nu under tiden jag är mammaledig. Men om den artikeln stämmer som jag läste så kan inte sverige skicka tillbaka Irakiska medborgare tydligen, den är från 2012.. Hur gick det för er, fick han uppehållstillstånd? o hur var tiden i Slemani?

    nej att ringa är nästintill omöjligt. det är jätte svårt att få information och tycker inte att man blir mer klok av deras hemsida. prova mejla och ställ frågan, kanske är dom snabbare att svara där. min man fick uppehållstillstånd och trivdes bra i slemani, men det var tufft, speciellt i början. pratar du någon kurdiska?
  • Anonym (hej)
    Anonym (hej) skrev 2013-01-28 23:00:59 följande:
    nej att ringa är nästintill omöjligt. det är jätte svårt att få information och tycker inte att man blir mer klok av deras hemsida. prova mejla och ställ frågan, kanske är dom snabbare att svara där. min man fick uppehållstillstånd och trivdes bra i slemani, men det var tufft, speciellt i början. pratar du någon kurdiska?

    och jag trivdes* ska det stå nu väntar vi också vårat första barn!
  • OupaOupa

    Har läst om vissa undantag där den sökande parten har befunnit sig i Sverige samtidigt som ansökan har behandlats. Detta är extremt ovanligt.

    Vad jag förstår det som så får han inte befinna sig i Sverige under ansökningstiden, alltså är han inte tvungen att vänta i sitt hemland.

    Det går att ringa MV men det tar tid, jag har kommit fram varje gång och alltid fått svar på mina frågor.

  • Danasmama

    Okej får försöka göra ett nytt försök imon då. Två av kraven (vad jag läst mig till på MV hemsida) är att man måste ha en bostad av viss storlek, vilket jag har. Men att man oxå måste ha jobb, jag får föräldrarpengar o har jobbat i norge men ska söka jobb i sverige eftersom jag flyttar hit nu när min föräldrarpermisjon tar slut. Undrar om det kan spela någon roll i ansökan..

  • Danasmama

    Alltså ska få föräldrarpengar ett år framöver från o med nu i Februari o sen söka jobb efter de här i sverige.. får ställa dom här frågorna till migrationsverket om man nångång får tag i dom (!!!!)

  • OupaOupa

    Tips: samla på dig alla frågor som du har så är du förberedd när du kommer fram. Jag har väntat mellan 30-60 min varje gång jag har ringt. FP är ju en inkomst, frågan är om det räcker enligt deras normer. Hmm de kollade aldrig min inkomst, gäller detta krav svenska medborgare?

  • Danasmama

    Kanske man ska ringa tidigt på morgonen.. Okej så du har sökt att en person ska komma till dig genom familjeankytning? Ja tydligen så vill dom se så man kan försörja sig själv o den som kommer.

  • MaryCaroline

    Min sambo är kurd från Iran och vi har ett barn som är 3,5 månad. Han var asylsökande först. Fick avslag, blev utvisad. Ansökte om arbetstillstånd från Iran. Tog bara några månader. Efter ett halvår var han i Sverige igen. Några månader senare ville vi byta uppehållstillstånd, av olika orsaker (då var jag inte gravid ännu). Lämnade in en ansökan om anknytning. Det tog 7 månader till vi fick komma på intervju (var inte gravid ännu nu heller). Ett år efter det hade vi inte hört ett flås, varpå vi fick komma på uppdatering och då hade vi fått vår dotter (att vi fått barn anmälde vi såklart till Migrationsverket). Fick svar ett par veckor senare. Anknytningen är fortfarande inte färdig, men han fick förlängt på sitt arbetstillstånd. Konstigt... Vill poängtera att det är mycket krångligt med alla ärenden och att det tar lång tid, oavsett vilken typ av svar man får...

    Och i Sverige kan de nog inte utvisa honom till Iraq, han blir nog tillbakaskickad till Norge först och sedan utvisad därifrån... 

    Det normala är ju att man ansöker från hemlandet, men det finns undantag. Frågan är ju hur de ser på ert fall då han ansökt om asyl i Norge och fått avslag och utvisningsbeslut... Kan tänka mig att det ser annorlunda ut... Vad jag förstått det är det svårt då man har varit i ett land innan och gjort någon typ av ansökan. Minns inte exakt vilka länder som inte omfattas...

    Flytta till Iraq? Kurdistan? Det är väldigt annorlunda där. Vad vet du om Iraq och Kurdistan? Vad tror du "händer2 honom om han blir utvisad? Och vad händer med dig och ditt barn om något händer honom om ni flyttar dit?


  • MaryCaroline
    Danasmama skrev 2013-01-28 23:16:12 följande:
    Okej får försöka göra ett nytt försök imon då. Två av kraven (vad jag läst mig till på MV hemsida) är att man måste ha en bostad av viss storlek, vilket jag har. Men att man oxå måste ha jobb, jag får föräldrarpengar o har jobbat i norge men ska söka jobb i sverige eftersom jag flyttar hit nu när min föräldrarpermisjon tar slut. Undrar om det kan spela någon roll i ansökan..
    Jobb? Bostad av viss storlek? Hm, som Oupaoupa säger gäller det inte svenska medborgare. De enda fall de vill veta det om svenska medborgare är om man bjuder in på visum.
  • Danasmama

    Okej så de betyder att jag kan studera o ändå få han hit då.. fattade inte de först. Saken är den att han har sökt asyl under ett falskt namn i Norge som han inte har pass på, kanske oxå därför han fått avslag därifrån. Han kom dit för 7 år sen och blev övertalad att de bästa var att ljuga om hans ålder o var han kom ifrån, men detta har nog slått bakåt på han. Dock så har han ett riktigt pass som är irakiskt, och det är de han ska söka på i Sverige. Detta gör hela ärendet komplicerat och inte något jag direkt vill ta upp med MV.

  • Danasmama

    Mår ganska så dåligt pga. detta här. men det hjälper lite att se att jag inte är ensam om detta. Har inte ens börjat med ansökan än, i o med att min kille är i Norge nu o ska överklaga beslutet, o jag står i ett vägskäl o vet inte om jag ska flytta till Sverige eller Norge. I längden så tror jag det blir lättare i Sverige för honom att komma till mig.

  • MaryCaroline

    Om du har tur har de överseende med att han redan varit i ett annat land först. Dessutom ska ni ju ha barn. Jag skulle nog inte vänta med att börja med ansökan och skicka in alla bevis på att ni ska ha barn, moderskapsbevis och sådant. En webbansökan ska gå snabbare att få behandlad (detta fanns inte när vi ansökte).  Sedan när ert barn kommit ska ni se till att ordna ett faderskapsbevis på socialförvaltningen, med tanke på att ni inte är gifta. Man får brev hem om det efter att barnet är fött, det går automatiskt. Migrationsverket vill ha kopia på det. 

    Grejen är att om Migrationsverket antar eran ansökan och de får reda på att han varit i Norge och att han använt sig av falska uppgifter kan de komma att fråga både dig och honom om det. De  frågar konstiga saker ibland som egentligen inte har med förhållandet att göra. Det gjorde de med oss också (min kille hade ju arbetstillstånd på ett ställe i en annan stad, men sedan öppnade han eget i min stad och arbetade där. Det är inte tillåtet heller och de frågade ut både mig och honom om det).

    Jag förstår verkligen hur du mår. Jag har varit med om mycket processer med asyl och uppehållstillstånd som har med min pojkvän att göra. Han hade varit i Sverige ca 6 månader när jag träffade honom och sedan har jag försökt hjälpa honom med allt. Alla överklaganden och alla telefonsamtal med MV och advokat och allt. Genom alla år. Sen blev han utvisad och det blev en ny ansökan, på arbete då, och sedan en ny ansökan igen på anknytning och allt. Man mår dåligt när man inte vet hur det ska bli.  


  • FOA

    Är inte så insatt så detta är kanske en dum fråga - varför gifter ni er inte?

  • vanjasi

    Svar till Foa. angående gift så vill jag bara påpeka att det spelar ingen som helst roll om man gift eller inte det är ju bara på ett papper, om Migrationsverket kan utvisa familjer som har barn eller som är på väg att få barn så spelar det nog knappast någon roll om man är gift eller hur. Jag själv tycker deras system är helt sjukt då dom kan utvisa familjer som bott här i lång tid varför inte ge svar från början, sen sjukt med att man ska behöva söka från hemlandet särskilt dom som har barn här eller väntar barn med en svensk kvinna då ska det väl vara självklart kan man tycka att dom ska få söka ifrån Sverige istället. Om nu Migrationsverket tjatar så om att man ska söka ifrån hemlandet varför i helvete tar dom in så många invandrare i Sverige då ge dom svar direkt istället, eller ordna ett asylområde så dom får veta på plats kan dom få uppehållstillstånd eller inte, tycker det kan verka rätt långsökt att låta en invandrare vara här i flera år och först efter så lång tid få som svar du måste söka från hemlandet bara tycker helt sjuka lagar och regler. Dom som verkligen är seriösa och vill stanna i landet dom ska ut tydligen, medans kriminella och dom som dödar folk dom får både skadestånd och fan vet vad plus att dom inte ens blir utvisade hur fan hänger det ihop. Efter sånt man läst på nyheter och allt så tänker jag stå för mina ord när det gäller deras sjuka regler och allt. Tack för mig.

  • Anonym (Morran)

    Om din pojkvän kan vända tillbaka och du till och med funderar på att följa med honom dit behöver han då verkligen asyl? Är det inte någon annan typ av uppehållstillstånd han ska söka? Är inte så insatt i reglerna men felet kanske ligger i att han just söker asyl?

  • Conny26

    Jag har en kvinnlig bekant som är gift o fått barn med en man från Ghana. Han blev utvisad till sitt hemland Ghana på oskaker jag inte känner till. Men måste han inte gjort något olagligt innan dom utvisar honom ??? Är de någon som kan svara på de ??

Svar på tråden Gravid med kurdisk asylsökare som nu ska bli utvisad. Hjälp mej nån som vet.