• Herr Alfabe­t
    Äldre 31 Jan 06:40
    2623 visningar
    9 svar
    9
    2623

    Hur länge behöver flickor barnvakt? Tills de är...

    Antag att det gäller 24 timmar, dvs inkl. 1 natt.


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge behöver flickor barnvakt? Tills de är...
  • Äldre 31 Jan 10:36
    #1

    Beror helt på.

    Barnets mognad och trygghetsgrad, grannar i närheten, tillgängligheten av föräldrar (har man 5 minuter eller 20 mil hem om det händer nåt?).

    En trygg 9-åring som känner grannar och kan ringa på hos dem kan nog sova ensam hemma i nödfall, men det är knappast något man kan begära av dem.

    En 13-åring tycker jag nog ska klara av en kväll/natt, annars hade jag som förälder frågat mig vad jag har gjort för fel, om de inte känner sig trygga i sitt eget hem.


    Naturligt: En ålart på Barriärrevet finner det helt naturligt att bo i rumpan på en sjögurka. Är det nåt du tänker ta upp också?
  • maximu­m
    Äldre 31 Jan 10:38
    #2

    Varför är frågan riktad till just flickor?
    Behöver inte pojkar barnvakt? 

  • Äldre 31 Jan 10:38
    #3
    maximum skrev 2013-01-31 10:38:01 följande:
    Varför är frågan riktad till just flickor?
    Behöver inte pojkar barnvakt? 
    Det finns en annan tråd om det, ifall man skulle tycka olika baserat på kön. Varför begriper jag inte men...
    Naturligt: En ålart på Barriärrevet finner det helt naturligt att bo i rumpan på en sjögurka. Är det nåt du tänker ta upp också?
  • maximu­m
    Äldre 31 Jan 10:42
    #4
    Themis skrev 2013-01-31 10:38:57 följande:
    Det finns en annan tråd om det, ifall man skulle tycka olika baserat på kön. Varför begriper jag inte men...

    Jaha okej, missat den helt Tungan ute
  • Äldre 31 Jan 12:45
    #5

    Jag röstar på 14 år. Helt utan grund egentligen, dels är det ju väldigt individuellt och dels har jag ingen egen erfarenhet.

    Att KUNNA lämna är inte det samma som att man kanske borde, i min värld. Mina barn är snart 9 år resp 7 år och här ser jag inte att det kommer ske inom de närmsta 4-5 åren. Inte för att jag inte litar på mina barn, eller att de på nått sätt är omogna eller kommer att vara, utan mest för att JAG inte tycker det är nödvändigt att lämna barn under 14 år ensamma 24 timmar.

    Vi har långt till närmaste granne, som vi inte känner. Ingen av mina barn skulle självmant gå dit och ringa på - annat än om det var en akutsituation. typ fara för någons liv.
      
    Kan tillägga att det kan ju komma att ändra sig, beroende på hur livet och barnen "utvecklas" så att säga.    

  • PolyPo­nd
    Äldre 31 Jan 13:55
    #6

    Vilken normalutvecklar sextonåring behöver barnvakt?

  • Äldre 31 Jan 14:12
    #7
    PolyPond skrev 2013-01-31 13:55:17 följande:
    Vilken normalutvecklar sextonåring behöver barnvakt?
    Inte barnvakt kanske men min mans systerdotter ville absolut inte sova ensam eller helts inte vara ensam alls i deras stora hus efter ett inbrott. Det beror ju som sagt mycket på omständigheter. Deras hus låg också lite ödsligt till
  • Äldre 31 Jan 14:14
    #8

    Jag lämnar inte ett omyndigt barn ensamt hemma i ett helt dygn, nej. Så 18 år skulle jag vilja säga.

  • Äldre 31 Jan 14:20
    #9

    Såg nu att det var 24 timmar, jag läste det som "över natten". Så njae, då ska man nog vara tonåring i alla fall.


    Naturligt: En ålart på Barriärrevet finner det helt naturligt att bo i rumpan på en sjögurka. Är det nåt du tänker ta upp också?
Svar på tråden Hur länge behöver flickor barnvakt? Tills de är...