• Anonym (anony­m)
    Äldre 1 Feb 09:38
    1744 visningar
    1 svar
    1
    1744

    introducera nappflaska

    Hej!
    Vår dotter är snart två månader gammal. (Hon föddes dock sju veckor för tidigt.) 
    Sedan dagarna kring jul så har jag helammat henne, vilket fungerar bra om jag använder amningsnapp.

    Nu undrar jag om det är okej att börja vänja henne lite med nappflaska någon enstaka gång/vecka? Hon kommer då få utpumpad bröstmjölk. Jag känner att det för mig som mamma kan vara skönt att få vara iväg kanske två timmar  någon kväll eller så. Är det negativt för vår dotter om vi gör så?

    Sedan undrar jag angående det med amningsnappen. För hon blir väldigt arg och amningen fungerar inte alls utan den. "Går" det att i värsta fall använda sig av den under hela amningstiden. (Hon är ju inte så stor än, men det går sämre när vi tränar utan den nu, än vad det gjort tidigare).

  • Svar på tråden introducera nappflaska
  • Äldre 3 Feb 14:28
    #1

    Hej!

    Vad duktig du är som har fått till amningen även om du nu måste använda amningsnappen! 

    Det är klart att det går att använda amningsnapp under hela amningsperioden men många gånger går det att "slussa ut den" när bebisen har blivit lite större och har ett kraftigare tag om bröstet och kanske en bättre sugteknik. Det handlar många gånger om att våga lita på att det fungerar utan amningsnapp och verkligen ge det en chans. Ibland går det helt enkelt inte och då är det ju inte mer med det!  

    Att introducera nappflaska kan äventyra amningen då vissa barn föredrar flaskan för att det många gånger kommer fortare och lättare mat från en flaska än från ett bröst. Dom allra flesta bebisar tar flaskan om det är det enda som erbjuds och speciellt om det är någon annan än mamman som ger matar. Så generellt säger vi på BVC att det bästa är att amma fullt om man har lyckats få till det!

    Om man dessutom använder amningsnapp och vill försöka få bort den så blir det med flaskan ännu ett sätt att suga i sig mat på.

    Lycka till! / Eva   

Svar på tråden introducera nappflaska