• Anonym (Bipol­är)
    Äldre 5 Feb 14:25
    15040 visningar
    30 svar
    30
    15040

    Bipolär - Fakta!

    Jag är själv bipolär och har under senaste tiden läst mycket om sjukdomen. Jag har tagit fram en lista med fakta som JAG tycker är nyttiga. Att vara bipolär är ett allvarligare tillstånd än de flesta tror. Jag hoppas att den kan vara till hjälp, antingen för dig som är sjuk eller dig som har en sjuk närstående.Listan består av 52 punkter.


    1- Världshälsoorganisationen (WHO) räknar bipolär sjukdom till en av de tio mest handikappande sjukdomarna.


    2- När en person föds med anlag för att utveckla en manodepressiv sjukdom kan någonting som händer i livet utlösa den.


    3- Bipolär sjukdom i sig ärvs inte men det finns genetiska sårbarheter som med tio gånger förhöjer risken för förstagradssläktingar (förälder, barn, syskon) att utveckla sjukdomen, jämfört med personer utan bipolär sjukdom i släkten, eller slumpvis utvalda individer.


    4- Den totala livstidsrisken för ett barn till en affektivt sjuk förälder att utveckla en affektiv sjukdom är 24 procent.


    5- Att det finns kemiska obalanser i hjärnan är dock bekräftat, behandlingsmedicinerna motverkar bland annat detta. De riktar också in sig på signalsubstanser, en sorts kemiska budbärare som hjärnans nervceller använder för att kommunicera sinsemellan.


    6- När det finns en genetisk sårbarhet kan risken för sjukdom höjas vid olika stressorer, som sjukdomar, graviditet och förlossning, skilsmässor, olyckor, sorg, eller sociala och psykologiska förhållanden under uppväxten.


    7- Känsligheten är i allmänhet större i sjukdomens tidiga skede. Ett tidigt varningstecken är plötsliga depressioner i tonåren; eller personlighetsproblem och missbruk eller kriminalitet som varierar över tiden.


    8- När sjukdomen har debuterat eller skoven väl har kommit i gång tycks den ha ett eget liv som kontrolleras av psykologiska eller biologiska processer och håller den aktiv.


    9- Att somna och vakna på regelbundna tider är den viktigaste faktorn. Bipolärt sjuka kan vara särskilt känsliga för störningar i den dagliga rytmen, vilket kan framkalla sjukdomens symtom.


    10- Sjukdomen är ofta årstidsbunden; depressionerna infaller oftare när höstmörkret faller och omvänt är det fler hypomanier och manier under våren.


    11- Ofta visar sig svårbehandlade depressioner vara depressioner som beror på en bipolär sjukdom där de maniska dragen inte upptäckts.


    12- Undersökningar visar att tre av fyra bipolärt sjuka antingen får fel diagnos eller ingen alls.


    13- Bipolär sjukdom går inte att bota.


    14- Med rätt behandling är prognosen god: Psykiatrin använder flera typer av läkemedel för att hindra nya episoder eller förlänga tiden tills de uppstår. Akut behandling ges vid pågående skov.


    15- Samtalsstöd och psykoterapi är ofta aktuellt i kombination med medicinering.


    16- Självhjälp kan vara stressminskande metoder och god kost samt motion.


    17- Sömnbrist är både ett viktigt symtom på och utlösare av maniska episoder.


    18- Den farmakologiska behandlingen vid bipolär sjukdom är nästan alltid livslång och pågår även under symtomfria perioder.


    19- Obehandlade eller felbehandlade svåra skov varar mellan tre till nio månader. Med rätt medicinering avklingar symtomen efter en till två månader.


    20- Samtliga behandlingsmedel är behäftade med olika biverkningar. Vissa antiepileptika, inklusive lamotrigin och valproat, ökar något risken för självmord.


    21- Avbruten behandling mot läkarens ordination medför stor risk för återfall som kan ge långvariga skador. Behovet av nya mediciner är stort. Utvecklingen försvåras av att sjukdomens orsaker i stort är okända.


    22- Att komma tillbaka socialt och till jobbet blir för vissa svårt. Samarbete med socialtjänst och andra myndigheter är ibland nödvändigt. Utbildning tillsammans med familj och vänner gör det lättare att känna igen tecken på sjukdomen och tidigt få hjälp.


    23- Återfallsrisken minskar med stabil dygnsrytm medan stress har motsatt effekt.


    24- Risken för kognitiva funktionsnedsättningar höjs med varje bipolärt skov.


    25- Skoven tenderar att bli allvarligare med tiden, symtomen blir då svårare att behandla.


    26- Förloppet är mer negativt för de som insjuknar innan de är 19 år.


    27- Livslängden påverkas negativt med ett antal år och tiden för ett normalt arbetsliv förkortas med omkring 14 år.


    28- För omkring 20 procent av patienterna förblir symtomen kroniska och ungefär 30 procent blir socialt eller arbetsmässigt oförmögna. För 50 procent utgör sjukdomen ett hinder i arbetet, det sociala livet eller i familjelivet. Prognosen förutsätter bra behandling och en adekvat diagnos.


    29- Förändrade sömnvanor är vanligtvis ett första tecken på ett sjukdomsskovs början.


    30- Den uppskattade dödligheten för manodepressiva patienter är 2,3 gånger högre än den förväntade dödligheten för populationen i övrigt.


    31- Bipolära sjukdomsskov kan medföra kognitiva funktionsnedsättningar i olika grad. Sjukdomen kan försvaga korttidsminnet och förmågan att förvärva information och även problem med försämrad uppmärksamhet- och koncentrationsförmåga.


    32- Vissa har högre intellektuell förmåga när de är hypomana än när de är deprimerade.


    33- Bipolära patienter har normal verbal IQ. De kan också av naturen har begåvats med högre intellektuell kapacitet; deras intelligensnivå innan sjukdomen tenderar att vara ovanför genomsnittet.


    34- Mellan 1-3 procent av befolkningen drabbas av bipolär sjukdom.


    35- Många insjuknar när de är mellan 15 år och 30.


    36- Bipolär sjukdom är lika vanlig bland kvinnor som män.


    37- Individer med bipolär sjukdom är oftare rökare än befolkningen i övrigt. Självmedicinering med alkohol och andra droger är vanligt.


    38- Bipolär sjukdom är också den vanligaste handikapporsaken bland barn ungdomar och unga vuxna i åldern 10-24 år.


    39- Åldern när symtomen först framträder indikerar också hur allvarlig sjukdomen är.


    40- Sannolikheten att vara arbetslös är tre gånger högre. Resultaten är desamma även när personer med bipolär sjukdom är bättre utbildade, trots att högre utbildning generellt är förenat med högre socioekonomisk status.


    41- Bipolär sjukdom förknippas med konstnärer och en oproportionerligt stor andel människor med uppmärksammat kreativa talanger har haft någon form av bipolär sjukdom.


    42- I en vetenskaplig undersökning har barn med bipolär sjukdom och barn till föräldrar som är sjuka uppnått högre poäng på en kreativitetsskala, jämfört med friska kontrollgrupper.


    43- Två tredjedelar av de människor som hade bipolär sjukdom även hade ångestsyndrom.


    44- Trots dessa allvarliga effekter får mindre än hälften av dem som har bipolär sjukdom behandling för sitt tillstånd.


    45- Medan friska människor har sina upp och nedgångar upplever den manodepressive ett liv som pendlar mellan dödslängtan och extatiskt lyckorus.


    46- Manodepressivitet har även nämnts som ”den gömda folksjukdomen”. Enligt statistiken skall det röra sig kring 1 % av Sveriges befolkning.


    47- När man en gång fått sjukdomen blir man aldrig av med den.


    48- Med ett enormt självförtroende kan den maniska ställa till det för sig rejält, säga upp sig från sitt jobb, lägga ut stora summor pengar på projekt som sedan slås i spillror, bryta upp relationer med andra människor m.m.


    49- Många människor tror sig veta vad en depression är, men det är stor skillnad på att vara deppig och deprimerad. När en människa är deprimerad försvinner livsglädjen och känslan av att helt enkelt inte orka leva längre kan bli ohanterlig för den drabbade.


    50- Många känner skuld för att dom inte orkar ta itu med saker som borde göras, man känner sig misslyckad och som en stor belastning för andra.


    51- Koncentrationen fungerar inte som den ska och till slut klarar man inte längre av skola, jobb eller vardagliga sysslor.


    52- Cirka 80% av de som är deprimerade lider av självmordstankar och får man inte hjälp tids nog kan detta sluta med döden.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-06 12:17
    På efterfrågan läggs en till punkt till listan.

    53- Lyckorus är inte alltid vad som kännetecknar hypomani. Det kan vanligtvis också visa negativa tecken på depression. De sjuka är retliga eller otåliga, känner sig kritiserade och motarbetade.
  • Svar på tråden Bipolär - Fakta!
  • Anonym (Anhör­ig)
    Äldre 5 Feb 16:58
    #1

    Väldigt bra information! Tack!

    Jag försöker läsa mig till de olika tillstånden för bipoläritet, både sådant som läkare skrivit men mycket som de som är sjuka själva skriver om sin sjukdom.
    Jag vill lära mig allt då jag älskar en person med denna sjukdom och jag vill kunna hjälpa och stötta. Sedan är det ju individuellt hur sjukdomen ter sig men jag känner igen många drag hos denna person som finns med på din lista.

     

  • Äldre 5 Feb 17:04
    #2

    Favoritar

  • Anonym
    Äldre 5 Feb 17:12
    #3

    Med denna informationen hoppas jag att folk som är bipolära tänker efter och aldrig skaffar barn. 
    Jag själv är barn till en bipolär person och önskar att hon aldrig valt att föda mig. Inget barn ska behöva gå igenom det jag gjort.
    Att skaffa barn och vara medveten om att man har denna sjukdom är rent och skärt egoistiskt.  

  • Anonym (Bipol­är) Trådstartaren
    Äldre 5 Feb 17:15
    #4
    Anonym (Anhörig) skrev 2013-02-05 16:58:58 följande:
    Väldigt bra information! Tack! Jag försöker läsa mig till de olika tillstånden för bipoläritet, både sådant som läkare skrivit men mycket som de som är sjuka själva skriver om sin sjukdom. Jag vill lära mig allt då jag älskar en person med denna sjukdom och jag vill kunna hjälpa och stötta. Sedan är det ju individuellt hur sjukdomen ter sig men jag känner igen många drag hos denna person som finns med på din lista.  

    Bra att det kunde vara till nån hjälp :) Det är enklare att greppa med hjälp av en punktlista istället för ett helt av av text.
  • Anonym (Bipol­är) Trådstartaren
    Äldre 5 Feb 17:19
    #5
    Anonym skrev 2013-02-05 17:12:02 följande:
    Med denna informationen hoppas jag att folk som är bipolära tänker efter och aldrig skaffar barn.  Jag själv är barn till en bipolär person och önskar att hon aldrig valt att föda mig. Inget barn ska behöva gå igenom det jag gjort. Att skaffa barn och vara medveten om att man har denna sjukdom är rent och skärt egoistiskt.  

    Även om man aldrig kan bli frisk så kan en bipolär sjukdom som behandlas och sköts ordentligt bli i princip symptom fri. Alla som är bipolära har inte heller lika problem, det kan yttra sig på många olika sätt, mer eller mindre allvarliga. Att dra alla över en kam är orättvist i det läget.
  • Anonym (Anhör­ig)
    Äldre 5 Feb 17:29
    #6
    Anonym skrev 2013-02-05 17:12:02 följande:
    Med denna informationen hoppas jag att folk som är bipolära tänker efter och aldrig skaffar barn. 
    Jag själv är barn till en bipolär person och önskar att hon aldrig valt att föda mig. Inget barn ska behöva gå igenom det jag gjort.
    Att skaffa barn och vara medveten om att man har denna sjukdom är rent och skärt egoistiskt.  
    Men om man inte fått diagnosen fören senare i livet? Efter att man har skaffat barn?

    Den person jag känner/ älskar sätter sina barn främst! Aldrig att h*n visar att h*n mår dåligt inför dem.. Det är mycket pussar, kramar och kärleksyttringar samtidigt som en normal vardag pågår!

    Jag är ledsen för det du upplevt, men du kan inte generalisera så hårt.. Alla har olika bipolära sjukdomar och "sam"-sjukdomar.. Ingen är den andre lik.. 
  • Anonym (Anhör­ig)
    Äldre 5 Feb 17:35
    #7
    Anonym (Bipolär) skrev 2013-02-05 17:15:51 följande:

    Bra att det kunde vara till nån hjälp :) Det är enklare att greppa med hjälp av en punktlista istället för ett helt av av text.
    Ja!

    Jag förstår ju att sjukdomen är svår att leva med för egen del eftersom många inte vet vart sjukdomen slutar och det egna "jaget" börjar eller om allt är "samma". 

    Jag som anhörig vill ju göra allt för att underlätta och stötta. Men jag vill också kunna diskutera kring sjukdomen så att både jag och den person som är sjuk får lite mer inblick i det.. 
  • Anonym
    Äldre 5 Feb 17:51
    #8
    Anonym (Anhörig) skrev 2013-02-05 17:29:52 följande:
    Men om man inte fått diagnosen fören senare i livet? Efter att man har skaffat barn?

    Den person jag känner/ älskar sätter sina barn främst! Aldrig att h*n visar att h*n mår dåligt inför dem.. Det är mycket pussar, kramar och kärleksyttringar samtidigt som en normal vardag pågår!

    Jag är ledsen för det du upplevt, men du kan inte generalisera så hårt.. Alla har olika bipolära sjukdomar och "sam"-sjukdomar.. Ingen är den andre lik.. 
    Självklart finns undantag. Men jag är inte mycket för att psykiskt sjuka personer skaffar barn tyvärr. I dom flesta anhöriggrupper jag varit i så säger dom flesta lika. 

    Min mor fick sin diagnos när hon var 17. Fick mina bröder när hon var 30 och mig när hon var 38. Så HON visste vad det innebar. Det slutade med att vi växt upp utan henne, förutom när hon fått sina skov och snott diverse fordon för att komma och kidnappa oss barn hos våra fosterfamiljer.
    Jag har levt i skräck hela livet och det är först nu jag inser att hon är sjuk. Ja, hon har sina symtomfria dagar men det väger ändå inte upp. Hon är behandlad sen hon var 17 men allt hon utsatt oss för, oavsett om det var "med mening" eller inte så ser jag inte att det är okej att skaffa barn när man är medveten om sin sjukdom.
    Som det står i faktan är minnet påverkat också och det får vi lida för. Även andra saker så som ilska, förvirring, m.m har fört med sig att vi inte kan ha ett fungerande förhållande till varandra även om hon är "frisk" nu. 
    En bipolär människa känne rofta inte sina egna skov och vad det innebär för sin familj. Och även om det inte yttrar sig helt och fullt så KÄNNER barn att något är fel. 
    Jag kan kliva in hos min mamma och se på henne vid första anblicken att det inte är som det ska just den dagen. Hela ansiktsuttrycket är förändrat och även om hon inte visar det i "vanliga" skov så SER man det om man känner personen. 

    Så nej, jag tycker inte att bipolära ska skaffa barn, Just för tryggheten. Att inte känna igen sin förälder från dag till dag är hemskt jobbigt. Även om jag är vuxen. 
  • Anonym (Bipol­är) Trådstartaren
    Äldre 5 Feb 18:08
    #9

    Det är ju ändå olika från person till person, din mamma tex verkar vara bipolär typ 1 vilket innebär mer extrema manier som kan bli så hysteriska att psykoser och inläggning på sjukhus är aktuellt. Om man under behandling får så kraftiga skov beror det ofta på att man på eget bevåg avbrutit eller ändrat sin medicinering, vilket är ganska vanligt under de perioder man mår bra och tror sig inte behöva medicinen längre. De flesta är dock bipolära typ 2 vilket innebär lindrigare manier som snarare uppvisas i form av en väldig massa energi och glädje. Förmågan att tänka 5 saker samtidigt och göra allt och lite till. Man behöver absolut inte vara en dålig förälder för att man är sjuk, man måste bara hitta knep som får vardagen att fungera. Ungefär som att vara en förälder som sitter i rullstol.

  • Anonym
    Äldre 5 Feb 18:28
    #10
    Anonym (Bipolär) skrev 2013-02-05 18:08:42 följande:
    Det är ju ändå olika från person till person, din mamma tex verkar vara bipolär typ 1 vilket innebär mer extrema manier som kan bli så hysteriska att psykoser och inläggning på sjukhus är aktuellt. Om man under behandling får så kraftiga skov beror det ofta på att man på eget bevåg avbrutit eller ändrat sin medicinering, vilket är ganska vanligt under de perioder man mår bra och tror sig inte behöva medicinen längre. De flesta är dock bipolära typ 2 vilket innebär lindrigare manier som snarare uppvisas i form av en väldig massa energi och glädje. Förmågan att tänka 5 saker samtidigt och göra allt och lite till. Man behöver absolut inte vara en dålig förälder för att man är sjuk, man måste bara hitta knep som får vardagen att fungera. Ungefär som att vara en förälder som sitter i rullstol.
    Nej min mor är en tvåa.. 
    Hon har inte haft ett hysteriskt skov, varken maniska eller depressiva, på ca 7 år. Men det är KÄNSLAN. Det är själva rädslan för att hon får "en dålig dag". Hon visar det inte utåt men som anhörig märker man lätt. Hon ser helt annorlunda ut i ansiktet, Stel och likgiltig. (Finns väl en medicinsk term för just det symtomet också?) 
    Min son på fem år märker det till och med. Så nej, skoven yttrar sig olika. Ja, säkert från person till person också men som dotter/son är det fruktansvärt att vara runt en sådan människa. Man har aldrig någon trygghet hur det är från dag till dag. Även om det INTE är just dom där typiska skoven utan bara ett likgiltigt ansikte. Inget barn vill se det och den bipolära märker det inte heller enligt psykiatrikern så det är svårt att förstå.  
Svar på tråden Bipolär - Fakta!