Inlägg från: Uniqie |Visa alla inlägg
  • Uniqie

    Hur många timmar sover du per dygn?

    *Hur många timmar sover du per dygn?

    *Önskar du att det var fler/färre?

     

  • Svar på tråden Hur många timmar sover du per dygn?
  • Uniqie
    älskarlivet81 skrev 2013-02-06 17:40:57 följande:
    Just nu sover jag väl 5-6 timmar uppdelat på 2 perioder minst.. Är svintrött konstant..
    Menar du att du sover 2-3 timmar åt gången då alltså? Förstår att du är trött isåfall, låter otroligt tufft:( Hur kommer det sig att du delar upp sömnen?  I hur lång period har du gjort så?
  • Uniqie
    La Lola skrev 2013-02-06 18:00:52 följande:
    6 timmar med minst 1 uppvak varje natt.

    Jo jag önskar att det vore fler eller jag iaf slapp vakna varje natt.
    Är det amning eller ngt annat relaterat till ditt/dina barn som gör att du får bryta sömnen?
  • Uniqie
    La Lola skrev 2013-02-06 18:12:27 följande:
    Amning?! Hon fyller 4 år.

    Jag är lättväckt.
    Maken har fått flytta ner i källaren pga sina snarkningar. Hedda sover med mig o jag vaknar av att hon rör sig. Eller att en bil kör förbi eller att huset knakar osv. Eller så bara vaknar jag o måste kolla klockan.....
    Jaha hehe var bara en vild gissning! Ok har du lätt för att somna om då blir du liggandes vaken en tag.

    Själv vaknar jag till heeela tiden men somnar som tur är oftast om på en gång, så jag har inte reflekterat så mkt över det. Har dock börjat inse att det är en stor anledning till att jag är extremt trött på dagarna trots att jag sover tillräckligt många timmar. Får väll aldrig till ngn djupsömn. Någon som vet vad sådant kan bero på? 
  • Uniqie
    Coruscant skrev 2013-02-06 18:23:50 följande:
    Lägger mig kl. 20 med sonen - och brukar somna då... Och går upp kl. 07. Men ibland blir det filmkväll och då lägger jag mig ca 22-23. Så jag sover 8-11 timmar varje natt.
    Känner du ngn skillnad på om du sover 7 eller 11 timmar? Vad mår du bäst av?
  • Uniqie
    La Lola skrev 2013-02-06 18:12:27 följande:
    Amning?! Hon fyller 4 år.

    Jag är lättväckt.
    Maken har fått flytta ner i källaren pga sina snarkningar. Hedda sover med mig o jag vaknar av att hon rör sig. Eller att en bil kör förbi eller att huset knakar osv. Eller så bara vaknar jag o måste kolla klockan.....
    Skulle vara en fråga: Har du lätt för att somna om då eller blir du liggandes vaken en tag?
  • Uniqie
    Harmagedon skrev 2013-02-06 18:30:43 följande:
    Uniqie: det kan väl bero på små andningsuppehåll. Finns en miljon andra grejer men det kan vara en.
    Låter läskigt. Har ju hört om de som får det men är inte alls påläst. Vad beror sånt på? Kan man själv göra ngt åt det för att förhindra?
  • Uniqie
    La Lola skrev 2013-02-06 18:31:36 följande:
    Jag somnar om rätt fort. Men jag är så less på att alltid vakna....och jag önskar att jag nån gång fick vakna o känna mig pigg.....undrar om det nånsin har hänt....
    Säger detsamma...en vacker dag så..Skrattande
  • Uniqie
    Waldo skrev 2013-02-06 18:33:09 följande:
    ca 9 timmar per natt

    Mindre än 7 timmar och jag slutar fungera som människa 
    Då är vi två. Är helt impad av alla dessa människor som ändå klarar sig på 5-6 timmar om dagen. EN sån dag och jag är svimfärdig och extremt illamående när kvällen kommer. 
  • Uniqie
    Coruscant skrev 2013-02-06 18:48:51 följande:
    Uniqie
    Jag är en sån som helst sover länge, men klara en kortare natt ibland. Klarar dock inte flera korta nätter i rad, då blir jag en zombie och kan somna på bussen eller i badet eller stående... Men jag är morgonpigg och vaknar klarvaken och kan dra igång projekt direkt, så jag sover inte längre på helgmorgnar.
    När jag var gravid och som tröttast var jag vaken en timme på morgonen och åt frukost med maken, sen sov jag hela dagen innan jag var vaken nån timme till och åt middag med maken, innan jag gick och la mig för natten.
    Zzzzzz zzzzzzz zzzzzzz
    hehe jag förstår dig gällande det att det kan funka en natt ibland men blir det flera så nono. Dock är jag en nattuggla så det sjunger om det. Är neverever pigg på morgnar, spelar ingen roll om jag sovit tillräckligt. Önskar jag kunde flyga upp ur sängen ngn gång men snozen går på högvarv ;)
  • Uniqie
    älskarlivet81 skrev 2013-02-06 18:56:36 följande:
    Men har du barn? Hur har det i så fall gått när de var små?
    Nej jag har inga barn. Jag är även student sedan flera år tillbaka vilket har gett mig lyxen att slippa tidiga morgnar. Dock önskar jag att jag kunde få in rutinen att komma upp tidigt på morgonen, har försökt otaliga ggr men är så jäkla svårt när man blir pigg som en uggla på natten och inte riktigt har ngt som motiverar en så starkt till att gå upp tidigt, som exempelvis ett jobb man ska till eller en knodd som ska ha frukost :) 
  • Uniqie
    älskarlivet81 skrev 2013-02-06 19:16:36 följande:
    Ja, för om du får barn så får du vänja dig vid tanken att det kan bli tidiga morgnar och många vakennätter..
    Vet inte om du såg mitt svar ovan, men ja jag sover 2-3 timmar i stöten på natten. Är gravid med andra barnet och har foglossning så varje gång jag vänder mig på natten känns det som om bäckenet ska gå sönder.. Igår somnade jag vid 23-tiden och vaknade först vid 1-tiden och sen somnade jag om och vaknade vid 4. Sen kunde jag inte somna om, men somnade vid 8-tiden sen istället.
    Jo det är jag fullt medveten om. Just den biten (vakna nätter och tidiga morgnar) är kanske inget jag precis trånar efter ;) 

    Låter inget vidare det där :( Är du hemma på heltid nu? Har du möjlighet att sova igen något på dagarna? Kämpa på!   
  • Uniqie
    mclo skrev 2013-02-06 22:47:37 följande:
    Ibland inget på två dygn ibland 8-10timmar
    Låter jobbigt :( Vad beror det på de ggr du inte sover på två dygn? Svårt att komma ner i varv och bli trött eller trött men omöjligt att somna? 
  • Uniqie
    vikarien skrev 2013-02-07 00:07:13 följande:

    blir väldigt olika beroende på hur jag jobbar och så. Men behöver sova minst 10 timmar egentligen! Svårt att få ihop alltid dock! Kan utan problem sova 12-14 timmar också... Alltid haft ett stort sömnbehov, och det verkar inte minska


    Känner du dig mer utvilad ju längre du sover då också? Jag tänker på att somliga kan uppleva att man blir mer trött ju längre man sover. Hur är det med den saken för dig?
  • Uniqie
    mariechen skrev 2013-02-06 23:31:31 följande:
    3-6 timmar med 2-6 uppvaknanden.....

    Ja önskar att jag fick sova mer!!! Men med 2 barn under 3 år som båda två har kraftiga sömnproblem så lär det dröja...
    Låter tufft! Blir jäkligt impad kan jag säga. Håll ut och hoppas du får sova mer inom kort även om du tror det kommer dröja!! :)
  • Uniqie
    Surkärring skrev 2013-02-07 15:19:02 följande:
    Somnar kl 23 på citodon och atarax. Vaknar kl 1 och är uppe ca 1 1/2 timme tills jag blir lite smärtlindrad igen. Somnar om och sover 2 timmar till. Försöker ligga kvar och vila till halv 6. men oftast ger jag upp stanna kvar i sängen vid 5 tiden. 
    Har haft sådär i 3 månader nu och ser tyvärr inget slut på det i närmaste framtiden Rynkar på näsan

    Än så länge fungerar jag dagtid. Har en trötthetssvacka vid 18-tiden bara. Men fy fan sömnbristen får mig att se ut som en 110-åring  som supit järnet varje dag de senaste 98 åren Gråter
    Usch va jobbigt :( 

    All credd till dig för att du trots detta fungerar på dagarna. Får man fråga vad värken beror på? Är det den som gör att du inte kan sova?
  • Uniqie
    fluu skrev 2013-02-07 19:36:05 följande:
    Jobbar sambon så blir det väl 5 timmar på natten med  tusen uppvaknanden och en stund på dagen. Är sabon ledig sover jag minst 14 timmar,ibland upp till 18 timmar.
    Oj vilken skillnad!!! :) Handlar det om att du behöver sova igen då för att du sover så lite när sambon jobbar natt? eller har du helt enkelt bara ett behov av att sova 14-18 timmar överlag?
Svar på tråden Hur många timmar sover du per dygn?