• Antilopen

    När är ett barn torrt egentligen?

    Har funderat lite på vad som egentligen menas med att ett barn är torrt. Min 16-månaders är oftast blöjfri och säger till vid kiss/bajs, dock inte innan utan precis när det kommer Jag rutinkissar honom på toaletten och det funkar super, idag blev det bara en kissning på golvet på hela dagen. Men om det skulle komma heltorra dagar snart, räknas han som torr då, eller är det först när han börjar säga till innan alt. går på toa själv? Anledningen till att jag funderar över detta är att han troligen ska börja på förskola när han är 20 månader, och jag vet inte vad de har för krav på torrhet där. Kommer han få vara utan blöja trots att det händer någon olycka/dag? I mina ögon är han ju nästan torr, men förskolepersonalen kanske inte skulle hålla med? Hoppas ni förstår vad jag menar

  • Svar på tråden När är ett barn torrt egentligen?
  • IsDimma

    Hos oss hade han definitivt fått vara utan blöja. Just nu har vi en flicka hos oss som är lite drygt två som håller på att bli torr. Hon är precis som din son är hemma. Men det är annorlunda hos oss! Vi har 15 barn (1-2 år) och inte alltid man hinner att se och ta med barnet ut till pottan precis när det signalerar att det är dags.
    I går gick hon på pottan tre gånger på morgonen, innan och efter frukosten och sen precis innan samlingen. Det kom inget. Sen efter samlingen så kom det i byxorna sen var vi ute och Jon kissade innan och efter maten och kissade sen när hon precis sovit. Sen glömde vi att sätta henne innan mellanmålet, när det var slut hade hon bajsat i trosorna.
    Det här är en helt normal dag när dom precis börjat bli torra.
    Vi är duktiga på att sätta dom, oftare när dom precis blivit torra men även sen så går våra barn på toaletten på rutin. Efter frukosten (äter åtta), efter samlingen (klar halv tio), efter att vi varit ute (klockan elva), efter lunch då dom ska sova (då är klockan 12.15), efter att dom vaknat, innan och efter mellanmålet (vi äter klockan 15) och sen ytterligare en gång vid 16.20 ungefär innan vi lämnar barnen på kvällsavdelningen.
    Vi brukar rekommendera föräldrarna att lämna sex par trosor/kalsonger, byxor och strumpor i perioden då dom håller på att bli pålitliga. För det händer fler olyckor hos oss. Men att han skulle ha blöja finns det ingen anledning till

  • Antilopen

    Oj, jag glömde helt bort att svara dig förut IsDimma! Tack så hemskt mycket för ditt svar, jätteintressant att höra hur ni gör på din förskola Nu är lillen snart 18 månader och blöjfri hemma och vid kortare utomhusrundor (dock tygblöja om vi ska vara ute länge). Har haft några heltorra dagar sen jag skrev TS och han säger ibland till innan han behöver kissa, tycker även att intervallen blivit längre. Förut kunde han kissa var 15:e minut, nu kan det gå uppemot en timme, så han småskvätter inte på samma sätt längre. Detta tolkar jag som att han faktiskt håller sig om han inte är mycket kissnödig. Det känns som att vi är på rätt väg och jag är inte längre så orolig för förskolestarten. Hoppas att alla förskolor resonerar och gör som ni

  • IsDimma

    Tyvärr så är tydligen inte alla förskolor så. Vår närmsta grannförskola, nybyggd, har vi precis fått höra att dom har pottförbud och tydligen så var det ett barn där, i princip torrt, som fick börja med blöja igen, snart tre år gammal!

  • IsDimma

    Men det är ju bara som förälder att stå på sig isf. Ta inte med några blöjor och ta med massor med kläder. Och prata med personalen och gå vidare om dom råkar vara knäppa

  • Antilopen

    VA?! Pottförbud? Hur kan man ha det? Vet du hur de resonerar på den förskolan? Vem har bestämt detta förbud och varför? Jaja, skulle vi hamna på en sån förskola så tänker jag bråka...

  • IsDimma

    Nej, vet inte alls hur dom resonerat men en kollega har tänkt ringa och fråga. I våran värld låter det ju helkonstigt och vi kan inte komma på en enda pedagogisk tanke med det.

Svar på tråden När är ett barn torrt egentligen?