• Äldre 8 Feb 20:14
    1685 visningar
    1 svar
    1
    1685

    Gått ner 200 gram på ett halvår. Dotter 2 år.

    Hej! Jag har en fundering kring min dotters vikt. Hon är 2 år ( 25 jan) , 90 cm lång och 11200 g tung. Hon vägde för snart ett halvår sedan 11400 g och var 86-87 cm lång. Hon har alltså blivit längre men inte ökat på vikten. Jag har vägt på samma våg samt kontroll vägt innan vi åkt till BVC för vägning hemma precis innan. För snart ett halvår sedan vägde hon 11700 på vår våg hemma och en halvtimme senare på BVC-vågen 11400 gram. Vår våg visar alltså ca 300 gram mer. Därför drog jag bort 300 gram nu är jag vägde henne. ( vår våg stod på 11500) Min fundering är om detta är "normalt"? Visst har hon under detta halvår varit sjuk, en magsjuka och förkyld några gånger. Jag frågade på förskolan om hon äter dåligt men fick till svar att hon äter jättebra. Hon hade ätit 3 potioner mat den dagen till lunch. Bör jag vara orolig i alla fall? Jag tycker hon ser "frisk" ut. Hon är i och för sig helt slutkörd efter en heldag på förskolan och man måste ge henne något att äta direkt man hämtar henne vid 16.00 för annars är det "kört". ( hon får utbrott och vill sedan innan äta och krånglar. Men när man får i henne mat så blir hon "lugn" igen) Jag är egentligen inte orolig men visst tycker jag att det är konstigt att hon ej ökat på vikten under så lång tid. Hoppas på svar!

  • Svar på tråden Gått ner 200 gram på ett halvår. Dotter 2 år.
  • Äldre 11 Feb 22:13
    #1

    Hej!

    Jag tycker att du ska ringa din BVC-sköterska och be om att få komma på besök för att väga din dotter. Vid två års ålder har man på BVC ingen regelrätt kontroll men om har funderingar kring olika saker gällande sitt barns hälsa är man välkommen att höra av sig förstås. Visst är det så att barn kan stå stilla, eller till och med gå ner i vikt när han eller hon är sjuk. Det man då vill se är att barnet så småningom hämtar igen vikten när barnet blir bättre efter sjukdomsperioden. 

    Vad bra att hon äter så bra! Om hon är så där hungrig när du hämtar henne från förskolan så är det klokt att du har med dig en frukt till exempel för att sedan snart erbjuda henne middag när ni kommer hem. Jag gissar att hon även får ett mellanmål efter lunch på förskolan, kanske hon behöver äta lite mer då om hon är så slut när du hämtar henne? 

    Lycka till! / Eva 

Svar på tråden Gått ner 200 gram på ett halvår. Dotter 2 år.