• Grappa

    Goda recept på kassler?

    Har en kassler jag måste tillaga snart, nån som  har ett eget favoritrecept att tipsa om?

  • Svar på tråden Goda recept på kassler?
  • Zazou

    Skivad kassler på en plåt med en skiva ananas och ost. In i ugnen tills osten är smält. MUMS

  • majsis08

    lägg kassler i en ugnsform och även cocktailtomater och champinjoner !!blanda sen 5dl cremefraische  med svart och vit peppar så brer du över de sen på med riven ost:)jättegott å enkelt!!

  • levande charader

    Tärna kassler, hacka lök och vitlök. Skär broccoli och blomkål i buketter, skiva potatis tunt (jag brukar göra utan pot numera). Blanda allt i en ugnsform, salta, peppra och tillsätt ev lite cayenne eller annan god stark krydda. Häll på grädde och sätt in i ugnen.

  • KimPossible

    Koka broccoli och lägg i en form. Bräck (stek, alltså) tunna skivor av kassler och lägg ovanpå. Blanda ihop svampstuvning (finns färdig på burk om du inte vill göra egen) med creme fraiche, salt, peppar och en god, riven ost. Bred röran på kasslern och sätt in i ugnen på ca 200 grader till den fått färg.

    Servera som den är, eller med kokt potatis.  


    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Border

    Brukar bara göra "vanlig" kasslergratäng. Jag ogillar verkligen kombinationen kassler och ris, så jag gör en fransk potatisgratäng med kassler i. Supergott.

    Kassler.
    Lök
    Vitlök
    Salt
    Vitpeppar
    Grädde
    Ost.

    250 grader ca 45 min. Osten strös på ungefär 10-15 minuter innan gratängen är färdig. 


  • MajaVira
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-02-09 18:36:37 följande:
    Koka 1 stor burk surkål med 1/2 burk (samma) vatten och kasslern i 2-3 timmar. Servera med hemlagat potatismos och senap. 
    2-3 timmar? Är det inte bara en gegga kvar av allt efter det?
  • madprofessor

    Mitt favoritrecept med kassler: Klyfta och skiva 1-2 äpplen, stek mjuka tillsammans med en tunt skivad gul lök och häll sedan på 1 burk naturell crème fraîche. Låt koka upp. Krydda med salt och vitpeppar.
    Häll äppelsåsen över skivad kassler i en smörad ugnsform, toppa med lite riven ost och gratinera i 225 grader tills det fått fin färg. Godast till kokt potatis (eller mos) men ris funkar också fint. Smaklig spis!

Svar på tråden Goda recept på kassler?