• Äldre 11 Feb 19:43
    2111 visningar
    14 svar
    14
    2111

    Vad reglerar arbetsmiljölagen??? Skoluppgift!

    Studsjessi skrev 2013-02-11 19:39:32 följande:
    Så här står det: "Vad säger Arbetsmiljölagen dig och vad reglerar den?"

    Vad den säger har jag redan svarat på men jag vet inte vad det är som reglerar den? 
    Du har nog missförstått frågan lite. Jag tror din lärare egentligen menar "Vad säger arbetsmiljölagen dig och vad regleras i den?"

    Alltså hen efterfrågar inte vad arbetsmiljölagen regleras av utan vad den reglerar. Dock är frågan lite tvetydlig.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 11 Feb 20:01
    #12
    Studsjessi skrev 2013-02-11 19:45:13 följande:
    Hade jag vetat det så hade jag inte frågat =)
    Jag förstår inte riktigt vad regleras betyder och har därför svårt att få ihop det.

    Frågan jag skrev här är så den är formulerad på mitt papper. 
    Du har alltså läst författningen men inte förstått vilken typ av regler den gäller?

    För att inte hjälpa dig för mycket så kan jag göra jämförelsen med Djurskyddslagen (1988:534).

    I Djurskyddslagen regleras hur husdjur, försöksdjur, samt andra djur om dessa hålls i fångenskap, ska hållas, skötas och på andra sätt hanteras i olika sammanhang såsom vid exempelvis slakt och tävling samt vilka skyldigheter som åligger djurhållaren. Vidare regleras tillståndsplikt vid djurhållning, offentlig kontroll, tvångsåtgärder och straffbestämmelser.

     
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 11 Feb 20:04
    #13
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-02-11 19:49:39 följande:
    Vad tas upp i lagen?
    Vad handlar lagen om?
    Vad är Arbetsmiljölagens område?

    Där har du frågan i tre olika format.

    Vilka regler finner du i Arbetsmiljölagen? är ytterligare en möjlig formulering
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Vad reglerar arbetsmiljölagen??? Skoluppgift!