• gunghäst

    Vi som haft tidiga symtom vid graviditet och inte bara inbillat oss.

    Jag önskar bara svar från såna som hade äkta symtom, dvs var gravida. INTE alla som tycker sig ha symtom men ännu inte VET om de är gravida eller inte. Vill att vi samlar en riktigt tillförlitlig lista på tidiga symtom att dela med oss av till alla som trånar efter bevis på en ev graviditet. Jag själv läste på alla symtom när jag ville bli gravid (innan jag blev det)och hamnade ofta i trådar där många TRODDE sig känna symtom, men sen visade det sig att det bara var inbillning/önskningar och en mens som kom. Här är tanken att inga spekulationer ska förekomma utan bara vi som varit eller helt säkert är gravida lämnar våra erfarenheter kring tidiga symtom.

    Jag kan börja. Med mitt första barn var blödande tandkött det första symtomet. Jag hade ingen aning om att det var det då. Reagerade bara på att jag blödde väldigt mycket när jag borstade tänderna under kanske en vecka eller några dagar. Läste sedan om att det är något man kan göra i väldigt tidigt skede. Och då kopplade jag ihop det först senare. Så det var mitt första symtom, måste ha varit bara några dagar efter befruktningen.

    Och ni?    

  • Svar på tråden Vi som haft tidiga symtom vid graviditet och inte bara inbillat oss.
  • emmelina

    *Med andra barnet fick jag en pytteliten nidblödning 4-5 dagar innan BIM.
    *Med båda barnen hade jag spända, lite ömma bröst och var lite rödare runt vårtgården än vanligt.
    *Med båda barnen hade jag mensliknande molvärk i livmodern som började ca 1 vecka efter ägglossning.

       


    ♥ Kasper och Elina ♥
  • gunghäst

    * muntorrhet och väldigt törstig på kolsyrat vatten

    * hade bra grundkondition men på ett träningspass tog det bara tvärstopp, jag hann knappt med uppvärmningen.. Det gick inte att pressa mig, benen var helt döda och det var bara att lämna passet. Jag fattade ingenting, hade aldrig hänt förut.  

  • Ninnis75

    Båda graviditeterna har börjat med att mensen försvunnit.

    Molvärk i magen tidigt båda gångerna från ca vecka 5-6.

    Illamående från helvetet från vecka 10 med båda barnen. osten smakade konstigt,Kaffe kunde jag inte känna lukten av och allra minst dricka. verkligen ingen inbillning.

    :)       

  • lyckligtill3hjärtan

    Plussade för ca 1 vecka sedan och mina symtom var; yrsel (såg t.o.m stjärnor) sug/tomhet imagen, lite öm och konstig i kroppen (kändes lite som om jag höll på att bli sjuk). Likadant var det vid min förra graviditet; speciellt yrseln gjorde sig påmind :))))

  • Hannisen88

    Folk som inte tror på så tidiga symtom som innan bim: det är nog individuellt och olika för var graviditet... Jag hade chockerande många symtom (fjärde graviditeten) innan äl+9/bim-6 då jag plussade! * Drack 1 kväll strax efter äl och blev fruktansvärt bakfull, som aldrig förr! * Ömma bröstvårtor, ömma och tunga bröst. Extremt ont i sidorna och i körtlar kring armhålan. * Fler och tydligare upphöjningar på vårtgården. * Kände mig allmänt dålig, mör som att jag höll på att bli sjuk eller var konstant bakis. * Andfådd, mer om mornarna. * Vaknade otaliga gånger varje natt, helt obefogat om inte för att gå och kissa ett antal gånger. * Kissade ofta, mer under natten. * Mardrömmar. * Molvärk, mensvärk, ligamentssmärtor vid hastiga rörelser. * Värk i ryggslutet, trött rygg. * Svettades extremt, speciellt nattetid. * Uppkördhet, mättnadskänsla och jag som emellertid lider av magkatarr upplevde den värre. * Ökade flytningar. (Väldigt påtagligt då de var helt vattniga, dock genomskinliga och luktfria) * Trög mage Som sagt, jag hade nog alla symtom förutom illamående tack och lov

  • Solna76

    Mitt tidigaste var en känsla av urinvägsinfektion. Behövde kissa hela tiden. Det var säkert en vecka innan jag plussade.

    I höstas hade jag illamående och metallsmak i munnen. Tyvärr blev det inget och det släppte i v 6 :(

  • Diche79

    God morgon,

    när jag blev gravid i somras så fick jag en extrem törst veckan före BIM. Är fortfarande osäker
    på när jag hade ÄL så kan inte ge någon exakt tidpunkt.
    Men jag kunde dricka en 0,5l vattenflaska och sen vara lika törstig ändå!! Drack nog uppemot 5l om dagen och ändå slutade jag inte vara törstig!!
    Inte förrän jag fick plusset på BIM +2/3 så kopplade jag samman min törst med graviditeten :)
    .

    Jag tror inte man kan "fejka" symptom, en del skriver ju att man kan "önska fram" symptom.
    Däremot så tror jag att många är alldeles för överanalyserande i jakten på pluss.
    Kan ta ett exempel : igår så var jag suupertrött efter jobbet, lång stressig dag. När jag kom
    hem så hade min svärfar skottat garageuppfarten, så jag slapp göra det! Jag blev så glad så jag började
    gråta...  En del hade då trott att man är "överkänslig" och därmed är det ett gravidsymptom..
    Själv så tror jag bara att jag var trött pga jobbet och ett allmänt sol/vår-behov :))

    Men sen finns det även många som får vissa symptom så man faktiskt kan börja spekulera.
    I höstas så fick jag en liten blödning några dagar efter ÄL, 8-10droppar blod i trosorna.
    Klart tankarna kom om det var en nidblödning eller inte.. Men mensen dök upp på BIM+1, så jag gissar
    på att jag inte var gravid alls, utan kroppen bara fick nåt spel, hann aldrig testa..

  • Marcella

    Jag minns att jag reagerade på att jag hade väldigt mörkt urin, men tänkte sen inte mer på det. Någon dag senare fick jag näsblod från ingenstans. Jag har alltså aldrig haft näsblod innan, så jag tyckte det var väldigt konstigt. Men jag skakade av mig det, eftersom jag inte ville ha några förhoppningar då jag har ganska svårt för att bli gravid. 
    Förutom det så kände jag mig väldigt trött. Somnade på bussen till och från jobben, somnade nästan på lunchen, och när jag kom hem så gick jag och la mig direkt efter middagen.
    Jag var även väldigt varm hela tiden! Detta var i oktober månad, så jag trodde jag höll på att bli sjuk. 
    Jag var övertygad om att mensen skulle komma när jag fick en molande känsla i magen, och brösten blev lite ömma. Men den kom inte.. Nu i efterhand känns det som ganska självklara symtom, men då relaterade jag allting till något annat.
    Eftersom jag haft en röst i bakhuvudet som sagt åt mig att ta ett graviditetstest så gjorde jag det, bara för att bevisa för mig själv att jag inte var gravid. Men jag blev chockad när det visade motsatsen! Jag skrek rakt ut så glad jag var! :) 
    Jag plussade i vecka 3+4. :)

  • Elin8401

    Jag mådde illa innan BIM Fick som magkatarr, jätte trött och klarade inte av stekos ... Tyvärr sluta min graviditet i mf v 7..

  • WeeBee

    Jag hade dom vanliga inbillningssymptomen först...är nog ganska lika det som händer i tjejmagen efter ÄL oavsett om det tar sig eller inte.
    MEN...när jag väl blev gravid så var skillnaden redan ett par dagar innan BIM:
    *Ömma bröst...märkte att jag helst ville hålla i dom när jag sprang på löpbandet på gymmet (brukar bara ha onda bröstvårtor innan mens annars)
    *Tappade aptiten typ 1 dag innan BIM...den kom inte tillbaka igen förrän i v. 15
    *Från BIM+1 så började saker lukta illa eller i alla fall motbjudande...blev värre å värre fram tills det blev bättre igen i v 14
    *Ingen mens...inga småblödningar...men vita flytningar
    *Hade lite stickningar å sånt i tjejmagen från ÄL oxå...men det är sånt som lika gärna kunde varit innan mens oxå.

    I och med att jag hoppats många gånger förut å testat negativt massa gånger så vägrade jag testa före BIM+2...å då blev det tydligt positivt Efter testet kände jag mig plötsligt VÄLDIGT gravid för då vågade jag erkänna alla symptom för mig själv.

    Illamåendet kom först i v 6 å sen kändes det som konstant kräksjukeillamående fast utan kräkningarna fram till v 14. Nu i v 19 mår jag bara bra!

Svar på tråden Vi som haft tidiga symtom vid graviditet och inte bara inbillat oss.