• Äldre 15 Feb 11:32
    1638 visningar
    3 svar
    3
    1638

    Salt under 1år?

    Jag undra lite hur mkt salt som är ok. Jag har en 10 månaders och undrar tex om mat med salt i år ok, tex korv köttbullar och liknand. Eller man ska undvika de helt innan han fyller 1 år. Och så undrar jag hur jag ska få honom att somna om på natten utan välling. Han ligger och skriker om han inte får och han vägrar nappen. Han är en stor pojk så han behöver verkligen inte äta på natten.


    ♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
  • Svar på tråden Salt under 1år?
  • Äldre 19 Feb 14:51
    #1

    Skulle verkligen uppskatta ett svar.


    ♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
  • Äldre 19 Feb 22:13
    #2

    Hej!

    Livsmedelsverket skriver att under barnets första levnadsår bör man inte salta barnets mat eller ge livsmedel som innehåller mycket salt. Man ska tänka på att inte ge saltad mat som t ex korv och köttbullar så ofta och bara i liten mängd. Det viktiga är att vi inte saltar på maten eller i t ex pastavattnet. Örter som smaksättning går ju bra!

    Så var det det där med nattvällingen. Tänk att det är så vanligt att barn i den här åldern fortfarande vill äta på natten! Det mesta handlar om att det har blivit en vana och att barnet faktisk har en del av sitt energiintag för dygnet som ett mål på natten. Han är förmodligen rätt hungrig så här i vargtimman. Här behövs det lite list för att komma till rätta med problemet! Man kan till exempel börja med att dra ner på vällingmängden succesivt så att man bara ger en halv flaska även om han protesterar. Sedan senarelägger man målet med en eller ett par timmar. Efter några dagar kan man ta bort vällingmålet helt och hållet. Mitt tips är att inte ge vatten istället för välling på natten för då är man fast i flaskträsket i alla fall. När ett barn slutar äta på natten så äter det oftast mer mat vid måltiderna på dagen istället.

    Då barnet förmodligen vaknar några nätter och är ledset så trösta och visa att du är där, men var tydlig med att man inte ska gå upp och att det inte blir något nattmål. Behåll lampor släckta och prata så lite som möjligt och - visa att du tror på att det här ska gå fint!

    Lycka till! / Eva     

  • Äldre 20 Feb 10:33
    #3

    Tack så mkt ska testa att ge mindre välling, att jag inte tänkt på de själv


    ♥Erik 2010-06-09♥--♥Wilhelm 2012-04-17♥
Svar på tråden Salt under 1år?