• Anonym (?)

    Tar sonens studiebidrag

    Nu blir jag lite fundersam eftersom vi står i skedet att mina barn ska flytta till mig efter skolavslutningen. De kommer vara folkbokförda här (redan anmält till skatteverket daterat 14 juni) och då kommer jag också begära underhållsstödet från fk. 
    Barnens fd barnbidrag som nu kommer vara studiebidrag kommer betalas ut till barnens konto, men nu när jag läser den här tråden blir jag helt mörkrädd?!

    Har jag missuppfattat något, eller hur sjutton kan den andre föräldern behålla studiebidraget när barnet inte ens är folkbokförd där? När min sambo blev boförälder fick jag bara ett brev från fk att från och med detta datum betalas barnbidraget ut till boförälder då X och X är folkbokförda där.
     Jag kunde inte behålla barnbidraget då det betalades ut till den andre föräldern automatiskt. 

  • Anonym (?)
    Lillusen skrev 2013-02-18 11:04:24 följande:
    I de flesta familjer är det här inget problem utan det är bara att meddela försäkringskassan/CSN var bidraget ska betalas ut.

    Sen är jag tveksam på om du kan kommit ihåg rätt, för barnbidraget betalas alltid ut till mamman (i vårt enormt jämställda land) om annat inte anmäls av denna till försäkringskassan. 
    Jodå jag minns rätt, vi har tvillingar och efter separationen så hade vi ett barnbidrag var. När sedan den andre föräldern blev boförälder på heltid och barnen blev folkbokförda där fick jag bara ett beslut från fk att barnbidragen fortsättningsvis betalades ut till den andre föräldern där barnen var folkbokförda.

    Det var ju rätt så inget som jag reagerade över, däremot när ts säger att den andre föräldern behåller studiebidraget (som ju är barnbidraget) trots att barnet inte är folkbokfört där, det fattar jag inte så var det ju inte för mig. Jag gissar att han (om han nu är pappan) inte är vårdnadshavare utan att mamman har ensam vårdnad då kanske det är annorlunda? 
  • Anonym (?)

    Men jag förstår fortfarande inte, det kan inte vara möjligt att studiebidraget betalas ut till en vårdnadshavare som inte har boende med barnet?! Studiebidraget är ju en form av barnbidrag, det ska betalas ut till den förälder som har boendet med barnet där barnet är folkbokförd (om nu inte föräldern anmält att det ska betalas till ungdomens  eget konto) Jag fattar verkligen inte hur försäkringskassan menar att dom inte kan göra något, det verkar inte trovärdigt!
    När mina barn blev folkbokförda hos sin pappa slutade barnbidraget betalas ut till omgående, ett brev från försäkringskassan bara med beslut om att barnbidraget betalas ut till den förälder som är sammanboende med barnen där barnen är folkbokförda. Vi hade gemensam vårdnad så vi var båda vårdnadshavare.

    Försäkringskassan måste ju kunna hjälpa dig de ska veta vad som gäller, det är något som inte stämmer här, 
    Om det är så att mamman är ensam vårdnadshavare och vägrar skriva på några papper som behövs underskrift på så får du kontakta en jurist. Men eftersom du redan fått beslut på att sonen är folkbokförd hos dig så ska det inte behövas något mer, därför fattar jag inte vart problemet ligger?

     

Svar på tråden Tar sonens studiebidrag