• EdwinR
    Äldre 20 Feb 09:32
    1838 visningar
    1 svar
    1
    1838

    varför gör det ont när jag bajsar

    Hej!
    Jag är en man som blev pensionär i höstas. Nu har jag en längre tid haft ont när jag bajsar. Varje dag dricker jag kefir, 1 och en halv matskedar krossade linfrön upplöst i vatten, och ett glas apelsinjos. Jag dricker en stor kopp kaffe med mjölk till frukost, äter grönsaker varje dag och då och då äpplen och apelsiner, och någon gång i veckan soppa. Jag försöker äta smörgåsar med mörkt bröd men äter även vitt bröd och kaffebröd. Varje dag försöker jag promenera raskt och svänger med armarna i 10 minuter och sedan går lugnt i 20 minuter till. Det gör ont medan bajset kommer ut men inte efteråt. Det blöder inte när jag bajsar och enligt vad jag läst på internet så har jag inte hemmarojder. Jag bajsar inte för sällan heller. När jag gör det är det stort och tjockt. Första biten är hård och kompakt men resten är normal eller mjuk. Tack för hjälpen.
     

  • Svar på tråden varför gör det ont när jag bajsar
  • Äldre 21 Feb 18:28
    #1

    Hej! Det låter som om du är lite förstoppad trots att du äter bra och rör på dig. Prova med Movicol uppblandad i kefir på  morgonen. Movicol gör avföringen mjukare och därmed lättare att pressa ut. Drick mycket under dagen också vilket man bör när man tar Movicol. När du provat Movicol under någon vecka borde du se resultat att avföringen blir lösare och smärtan försvinner.
    Fortsätter det att göra ont så tycker jag du ska prata med din husläkare.
    Vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden varför gör det ont när jag bajsar