Inlägg från: YokohamaNr2 |Visa alla inlägg
  • YokohamaNr2

    Börja skolan utomlands?

    Vi bor i London och ganska många barn i min sons skola har inte engelska som första språk och de har en lärare speciellt för de barnen så att de får extrahjälp.

    Tror också att man har en fördom om Brittiska skolor att de börjar så tidigt och att det är skolbänk och hela köret direkt men det är det inte i min erfarenhet. Reception är nog ganska likt förskoleklassen, de har gruppbord men det är mycket lek och utevistelse. Min son är 6 och går nu i Year 1, där det blir lite mer skolarbete men han tycker det är kul.

    Jag tror också på att sätta honom i skolan direkt, det bästa vore väl om ni kunde flytta på något lov så att han får vara  i landet åtminstone i ett par veckor och höra språket talas.

    Kan tipsa om roliga datorspel på www.bbc.co.uk/cbeebies

    Lycka till

  • YokohamaNr2
    Mirjam 518 skrev 2013-03-03 21:31:07 följande:
    Tack för alla svar! Och ni verkar ju vara rätt eniga här om att vi borde låta 5-åringen börja skolan med en gång! Det här gör nog valet lite lättare, och jag ska börja höra mig för hur det är med extrahjälp för english learners och sådant (vi har förstås ingen adress där ännu, så exakt vilken skola det blir vet vi ju inte). Det lutar mest mot en flytt till Skottland, och där har de inte reception year, utan det är skola direkt vid 5. Eventuellt kunde man förstås bara låta honom gå vanligt dagis också det första året. Men då skulle han förstås vara ett år äldre än de andra barnen. Och vi kommer att ha en rätt ansträngd ekonomi, så jag vet inte hur smart det är ur den synvinkeln heller.
    Vet du, londonkarin (eller någon annan!), hur det är med "free government hours" i Skottland? Skolsystemen verkar skilja sig åt en del mellan England och Skottland, men det här vet jag inget om.
    Tack för  datorspelstipset, YokohamaNr2!
    3bairns skrev 2013-03-06 22:29:03 följande:
    Vi har nyligen flyttat hem efter 5 år i Skottland. När vi flyttade dit satte vi äldsta i dagis först 2, sen 4 förmiddagar i veckan. Hon var då 3,5 år. Det är ju skolplikt från 5 år så jag hade absolut satt honom i skolan, det är ju där alla potentiella kompisar finns. Det kommer säkert gå jättebra! Skottland är underbart vackert. Vi saknar det jättemycket!!
    Visst är väl skolorna rätt lika dock även om man kallar reception year för year 1 i Skotland? jag vet att NordIrland där min man är ifrån inte heller har reception year men själva klassrum/lärandet var rätt lika ändå. Dvs att första året är relativt likt svenska förskolan, 6-års men med längre dagar.
Svar på tråden Börja skolan utomlands?