• Äldre 21 Feb 17:21
    11770 visningar
    32 svar
    32
    11770

    Egen mobiltelefon. Vilken ålder?

    Vid vilken ålder tycker ni att det är lagom att barnen får en egen mobiltelefon?

    Berätta gärna varför ni tycker som ni gör. 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Egen mobiltelefon. Vilken ålder?
  • Äldre 21 Feb 17:23
    #1

    När det behövs. Mina tre barn har fått vid 10, 8,5 samt vid 6 års ålder.

  • Äldre 21 Feb 17:24
    #2

    Mina barn fick mobiltelefon när de slutade på fritids och tog sig hem själva från skolan.
    9 år var de då.
    Nu har min 6-åring en egen mobil också, men den fyller egentligen inget särskilt behov. Den var över när de stora barnen fick nya. 

  • Äldre 21 Feb 17:25
    #3

    Ja, när det behövs eller underlättar. Vår sjuåring har en egen telefon, men han ringer inte med den. Han smsar mest sin mormor hemma i Sverige med den, och så ringer vi den ibland om jag och hans pappa är nere i affären och han är hemma själv.


    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Äldre 21 Feb 17:28
    #4

    vi tänker göra såhär : 

    fram tills högstadiet 12/13 : 
    kraftigare "arbetsmobil " (sån som verkligen inte kan gå sönder ;) ) med snabbnummer inlagda till mamma,pappa mm att ha när barnet cyklar till och från skolan , är hos kompisar mm . 
    denna läggs i samma låda i hallen eller i skolväskan när barnet kommer hem , den skall icke användas till att smsa kompisar eller liknande med utan enbart till för nödfall !  
     
    efter det :
    får egen mobil med kontant kort - detta laddas själv för månadspengen .
     självklart får "arbetstelefonen" användas ifall barnet vill det , men samma regler gäller. 

  • Äldre 21 Feb 18:21
    #5

    Svårt att säga en bestämd ålder.. Min dotter fick en mobil när hon hade behov av det. Hon var 7 år. Hon fick den för att jag sa upp hemtelefonin, så nu ringer vi bara mobilt i familjen.

  • Äldre 21 Feb 18:57
    #6

    Det är väl när barnet börjar gå hem ensam från skolan och sånt

  • Äldre 21 Feb 20:08
    #7

    Äldsta är 10, ingen mobil än. Det blir när vi får behov av det, föhoppningsvis inte innan tonåren i alla fall. Själv har jag inte heller mobil till vardags, så för mig är det inte naturligt att barnen har det heller.

  • Elin 885
    Äldre 21 Feb 20:11
    #8
    pigglet skrev 2013-02-21 20:08:29 följande:
    Äldsta är 10, ingen mobil än. Det blir när vi får behov av det, föhoppningsvis inte innan tonåren i alla fall. Själv har jag inte heller mobil till vardags, så för mig är det inte naturligt att barnen har det heller.
    jag håller med dig,
    jag köpte min första telefon som 14 åring för att jag började vara ute på kvällarna,
    köpte en med kontantkort som jag givetvis också laddade på själv.
    jag tycker inte att barnen behöver en mobil bara för att gå till och från skolan, så länge det inte handlar om att gå flera km.
    men så tycker jag ju också att det är ett väldigt curlande nu för tiden också så...
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • tore73
    Äldre 21 Feb 20:21
    #9

    Min son fick sin telefon när han var 7 år. Det är en enkel telefon utan android. Han får inte ha den i skolan utan har den när han är ute och leker för att vi ska kunna ha  kontakt. Han sköter också kontakten med sin mamma med denna.

  • Äldre 21 Feb 21:06
    #10

    Min 7-åring har ingen egen mobil och kommer inte att få någon förrän har råd till en själv. Men vi har en telefon som vi kallar familjetelefonen. En enkel mobil med kontantkort. Den får han ta med sig om han är ute och leker själv eller går hem till kompisar.
    Här får de inte ha telefon i skolan, i alla fall inte de yngre barnen, vilket jag tycker är bra.

Svar på tråden Egen mobiltelefon. Vilken ålder?