• Anonym
    Äldre 22 Feb 07:44
    1724 visningar
    2 svar
    2
    1724

    Dålig sömn

    Hej. Min lilla pojke är strax över 4 månader.. Han sov bra i sängen förut, sen sluta han sova bra där.. Sen sov han bra i vaggan, sen sluta han sova bra där, sen fick han sova emellan oss, sen sluta han sova bra där, nu får han sova tätt intill mig men då sover jag så förbannat dåligt. Kan ju knappt röra på mig. Och så fort jag försöker lägga han en liiiiten bit ifrån mig så jag får nån sorts plats så vaknar han och så får jag ge honom mat, han smuttar ju varje gång han vaknar alltså. Så inatt vakande han ca 7 ggr från 23-7.30 Han äter endast min mat, har provat ge han gröt men han får mer kväljningar än vad sväljer så vi tog en paus på det. Han verkar inte så intresserad av annan mat.

  • Svar på tråden Dålig sömn
  • Äldre 27 Feb 21:19
    #1

    Hej!

    Ja, tänk att det ofta är så här med små bebisar och nattsömn...! Det liksom ändrar sig hela tiden. Precis när man tror att "man har fått till det" med en bra vana så ändrar det sig.

    Jag tänker att det beror på olika saker. En del är att en ammande bebis helt enkelt inte är riktigt mätt vissa nätter/dygn då barnets energibehov ökar och bröstmjölksproduktionen halkat efter lite. Mjölkproduktionen ställs ju in efter barnets behov av mat och när en bebis behöver mer mat signalerar då en lite hungrig bebis genom att vilja vara nära maten och äta ofta. Det här är ett genialiskt samspel - då producerar mamman automatiskt mer mjölk och så småningom blir barnet mätt och nöjt. Priset kan vara att det blir oroligt på natten med frekventa amningar och visst missnöje.

    Det andra är att barnen utvecklas när dom blir äldre och förmodligen sover sämre då det är mer saker som barnet tar in från omvärden och det ska bearbetas. Orolig sömn brukar komma som ett "brev på posten" när barnet blir några månader äldre. Sedan är ju barn olika - vissa barn sover mer oroligt än andra. Tyvärr.

    Mitt tips är att hålla ut och försöka ta igen förlorad sömn på dagen om det går. Unna dig att ta det lugnt hemma och vila när du kan, om du kan.  Det brukar bli bättre när barnet blir äldre och är mer vaket på dagen och håller igång. En liten tröst kanske!?

    Lycka till! / Eva          

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 25 Mar 10:29
    #2

    Tack så mkt för svaret. Det är absolut en liten tröst, att veta att det är som det ska känns alltid bra. Då är det lättare att hålla ut =)

    Mvh! 

Svar på tråden Dålig sömn