• Anonym (Mamma)

    Bajsar hela äppelbitar

    Hejsan! Min son är 1,5 år..Han har ätit en hel del äpplen de senaste dagarna, och idag när han bajsade så var det hela äppelbitar i bajset .. Storlek som mackaroner.. Jag ger honom självklart äpple utan skal! Jag har aldrig sett detta tidigare och det är ju inte direkt första gången jag ger honom äpple. Är detta normalt lr något jag bör reagera på? Har försökt googlat om magsäcken bryter ner äpple men utan resultat ..
    Bör tilläggas att min son är under utredning för eventuella mag & tarmproblem och där undrar jag ju verkligen över om detta är normalt lr något jag bör ta upp med hans läkare snarast..
    Mvh Liza   

  • Svar på tråden Bajsar hela äppelbitar
  • BVCsköterska Eva

    Hej!

    Ibland kan man se att viss föda kan komma ut med avföringen utan att ha brutits ner. Inte helt ovanligt med majskorn till exempel. Det kan bero på att maten går lite väl fort genom tarmen när barnet har ett magvirus eller om barnet  är förkylt och "dragit ner förkylningen i magen".   

    När det gäller din pojke så kan jag inte uttala mig om vad det beror på att äppelbitarna kommit ut utan att ha brutits ner. Det låter klokt att informera er läkare om detta så får han/hon lägga till det i utredningen.

    Lycka till! / Eva    

Svar på tråden Bajsar hela äppelbitar