• Ulf09

    Köpa beg. Nikon d90 - råd?

    Så har en bekant som vill sälja sin Nikon d90 för ett ganska så schyst pris. (2000kr).

    Han köpte den 2008 så har ett par år på nacken.. Angående skick sade han "Det finns ett tunt gummigrepp på baksidan som har lossnat, jag har valt att använda kameran utan greppet istället för att limma fast det igen - greppet finns kvar så du kan själv välja om du vill limma på det igen.

    Jag har också bytt ut LCD-skyddet (det som följer med är rätt klumpigt) till ett GGS-skydd i glas (se t.ex. http://www.cameratip...creen-protector)
    ." 

    Hur som helst så ingår inget objektiv men kommer jag behöva det för att kunna ta bilder direkt i början? Har rätt ont om cash atm så om man kan ta okej bilder utan det? 

    Annars sade han
    "Om det är din första kamera rekommenderar jag antingen en zoom (18-55 är billig, 18-105 har större omfång eller den fasta 35:an från Nikon som är riktigt bra).

    Eventuellt kan jag få loss en begagnad 18-55 till dig om du är intresserad? Jag sålde min 18-105 till min syster och hon borde därför inte behöva den 18-55 hon har idag. Får kolla vad hon vill ha för den i så fall
    ."

    Kan någon ge mig lite råd? Har ingen aning alls angående kamera och vill bara ha en för att kunna ta bilder i framtiden m.m. Bör jag slå till?
  • Svar på tråden Köpa beg. Nikon d90 - råd?
  • läkarstudent

    Kameran kan inte användas över huvud taget utan objektiv. utöver det han nämnt finns även 18-70 som är ett mellanting mellan 18-55 och 18-105. Köper du på Tex tradera så kom ihåg att kolla så att objektivet är avsett för nikon och inte för Canon eller någon annan kamera. Om du ska slå till eller inte kan bara du själv svara på.


    Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Brio

    Har du sett bilder på kameran som du funderar på att köpa? Alltså just den, inte en D90 på google. Jag köpte mitt D90-hus för 6000 kr för ett och ett halvt år sedan - nytt. 2000 låter som ett bra pris om kameran är fräsch. 

  • videofotografen

    Fråga hur många bilder han tagit med kameran (huset)? Är huset i bra skick o den är välvårdad så kan det vara ett vettigt köp. Självfallet behöver du ett objektiv också. Ett hus utan objektiv är ungefär som en bil utan motor.  Glad

    Skulle jag välja objektiv så skulle jag välja ett 18-105/3,5-5,6 VR. Förvisso förlorar du lite i ljusinsläpp jämfört med 18-55/3,5-5,6 VR. Självfallet väljer du original Nikkor objektiv till en Nikon kamera!!!

    Kolla mer på Prisjakt Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR

    Prisjakt Nikon D90 (enbart hus)

  • videofotografen

    ...forts... man kan alltså med hjälp av kamerans elektronik se hur många bilder som tagits med kameran totalt sedan den köptes. Förutsatt att han inte är ett sådant proffs så han har tömt kameran på minne så att den visar på NOLL bilder.

  • netza
    videofotografen skrev 2013-02-22 18:53:06 följande:
    Självfallet väljer du original Nikkor objektiv till en Nikon kamera!!!
    Varför då?

    Det finns billiga objektiv på Tradera, begagnade 18-55 går bara på några hundringar tex.
  • videofotografen
    netza skrev 2013-03-01 06:04:29 följande:
    Varför då?

    Det finns billiga objektiv på Tradera, begagnade 18-55 går bara på några hundringar tex.
    Varför då? Att sätta ett billigt "no name tattarobjektiv" på en Nikon känns lite som att montera Biltemadelar i en Ferrari. Men visst, det finns även hyfsade no name tattarobjektiv på marknaden.  Å andra sidan finns det även begagnade Nikon objektiv på marknaden.   Glad

    Mitt tips - välj en telezoom typ 18-105/3,5-5,6 VR. Mycket användbart!
  • rudbeckia

    Håller med föregående talare, om du väljer ett 18-105 objektiv och är nybörjare så har du så du klarar dig ett tag.

    Jag har själv en D90 och har varit väldigt nöjd med den.

  • netza
    videofotografen skrev 2013-03-01 11:32:28 följande:
    Varför då? Att sätta ett billigt "no name tattarobjektiv" på en Nikon känns lite som att montera Biltemadelar i en Ferrari. Men visst, det finns även hyfsade no name tattarobjektiv på marknaden.  Å andra sidan finns det även begagnade Nikon objektiv på marknaden.   Glad

    Mitt tips - välj en telezoom typ 18-105/3,5-5,6 VR. Mycket användbart!
    Känns som du inte vet vad du pratar om. Bilder blir inte sämre bara för att man inte har ett Nikon-originalobjektiv på kameran.
  • videofotografen
    netza skrev 2013-03-05 09:23:05 följande:
    Känns som du inte vet vad du pratar om. Bilder blir inte sämre bara för att man inte har ett Nikon-originalobjektiv på kameran.
    Jo, jag vet vad jag snackar om!  Cool  Det du påstår förutsätter att du hittar ett objektiv som är bättre än Nikons Nikkor ojektiv.   Skrattande
  • Scream2
    netza skrev 2013-03-05 09:23:05 följande:
    Känns som du inte vet vad du pratar om. Bilder blir inte sämre bara för att man inte har ett Nikon-originalobjektiv på kameran.

    Bilderna blir aldrig bättre än den som håller i kameran, oavsett utrustning!
    Är man duktig fotograf och gillar att fota och greja så behöver man inte vara tekniknörd utan inser att man jobbar med det man har och gör det bästa som går! Vilket kan bli betydligt bättre än tekniknörden som har utrustning för många många 1000 lappar...  
  • EFR

    2000 kr är den värd utan tvekan. Ordinarie objektiviteten från 18mm och uppåt är billigast men även de "sämre". Men det duger nog för ditt fotande, då du inte ens verka förstå att man måste ha ett objektiv när man fotar :P 

  • camus

    Jag tycker inte en väl använd D90 är värt 2000 kr, snarare runt hälften. De nya instegsmodellerna från Nikon ger bättre bildkvalitet, fler finesser och så får du med objektiv för bara en dryg tusenlapp till. Dessutom får du helt nytt med garantier.

    Det har skett en snabb utveckling av sensorer och datakraft de senaste åren, så gårdagens toppmodeller är sämre än nya instegsmodeller. Och D90 var visserligen en mycket bra kamera när den kom, men inte en toppmodell. 

  • netza
    Scream2 skrev 2013-03-06 14:21:05 följande:

    Bilderna blir aldrig bättre än den som håller i kameran, oavsett utrustning!
    Är man duktig fotograf och gillar att fota och greja så behöver man inte vara tekniknörd utan inser att man jobbar med det man har och gör det bästa som går! Vilket kan bli betydligt bättre än tekniknörden som har utrustning för många många 1000 lappar...  
    Vilket var lite precis det som jag skrev.
    EFR skrev 2014-03-04 16:23:18 följande:
    2000 kr är den värd utan tvekan. Ordinarie objektiviteten från 18mm och uppåt är billigast men även de "sämre". Men det duger nog för ditt fotande, då du inte ens verka förstå att man måste ha ett objektiv när man fotar :P
    Tråden ett år gammal så varför bumpar man en sådan? TS har säkert ordnat med kamera nu. ;)
Svar på tråden Köpa beg. Nikon d90 - råd?