Inlägg från: Jättekul |Visa alla inlägg
  • Jättekul

    Makens tjänstepension vid bodelning

    Vad är frågan egentligen? Frågar du om du vid en tvist kan få delar av hans pension? 

    Jag menar för hans del är det väl bara att föra över pengar till ditt konto om han vill dela sin pension.

    _______

    Det du beskriver ovan kallas för "kvinnofällan" tyvärr. 

  • Jättekul
    Lady02 skrev 2013-02-22 16:55:30 följande:
    Jag vet att det kallas kvinnofällan, vi är redan i tvist, då jag vill ha hälften av hans tjänstepension, nu när vi gör en bodelning. Men Länsförsäkringar säger att tjänstepensionen inte ingår i bodelningen...Hävdar min man iaf. Han skulle i så fall få låna pengar för att sätta in på ett sparande till mig och det varken kan han eller vill. Jag undrar om det verkligen är så att tjänstepensionen är så "hårt hållen" att den inte kan delas till ett sparande åt mig på samma ställe, i detta fallet Länsförsäkringar
    Jag skulle ha ringt till Länsförsäkringar och höra med dem om vad som gäller i ert fall.

    Din man skulle ha spart under alla år en privat pension till dig på några tusen i månaden. Det är vad många gör där bara en jobbar.  
  • Jättekul

    Du skulle förresten kunna höra med en bra jurist i frågan. Du har varit tvungen att vara hemma med era gemensamma 7 barn och inte kunnat jobba mer än vikariat här och där. Medan han har kunnat under den här tiden spara till en stor tjänstepension.

    Jag hade luskat reda på en hel del via olika domar mm. 

Svar på tråden Makens tjänstepension vid bodelning