• loveisblind

    Blir man verkligen smalare av concertan?

    Hej, jag och är 16 år gammal och väger 71,8 (mycket.)
    Jag blev diagnosernad ADD år 2010 och fick ta concerta. Jag blev ledsen när jag fick den, vet inte varför.
    Efter några dagar så mådde jag dåligt, jag fick huvudvärk etc etc...Men sedan mådde jag toppen! Jag var mer social, hade fler vänner och rasade ner i vikt (vägde typ 65 innan jag tog medicinen, veckan efter gick jag ner 4 kg dvs att jag vägde 61). Sedan fick jag reda på att jag hade Epilepsi och fick ta Lamictal (låg dos men nu tar jag hög)...samtidigt som jag tog concertan, "no problemo" enligt mina läkare men...fick fler anfall, ryckningar och deja vu's. Jobbigt. De tyckte då att det var bäst att jag slutade med medicinen och ni anar inte hur ledsen jag blev...nu är det tänkt att jag ska ta antidepressiv pga att jag mår dåligt mentalt, men ALDRIG I LIVET att jag ska ta den O-O
    Man går upp 20 kg på två månader.
    När jag slutade ta concertan så gick jag upp till 83 kg. Jag upprepar, 83 kg.
    Sedan motionerade jag, svälte (det tog nästan 2 år) och det var jobbigt som fan. Nu har jag stannat i vikt, men enligt BMI så är jag överviktig. Jag vill inte ta concertan bara för att bli smalare då men...för att må bättre, bli mer social vilket jag aldrig är längre.
    Jag har förlorat alla mina vänner nu.
    Ja, så pass mycket har hänt sen jag slutade ta concertan. Jag är desperat efter den, vill ha den. Har pratat med min mamma om det och hon ska tala med mina läkare...

    Men går man verkligen ner av dem?
    Jag borde veta efter som jag kanske märkt det själv, eller var det bara kroppen själv som kände för att gå ner utan medicinen? Minns att jag åt hur mycket som helst utan att gå upp ett hekto!
    Hur mycket kan man förlora i vikt om man tränar och äter mindre i en månad during concertan?

    Hoppas ni läste allt och att ni vill svara...snälla svara :3

    Ha annars en trevlig kväll, pussar.


  • Svar på tråden Blir man verkligen smalare av concertan?
  • sophiie

    En av concertans biverkningar är minskad aptit, den gör inte så att du går ner i vikt! Inget viktminskningspreparat.

  • sophiie

    Du kanske ska prata med en dietist gällande kosthållning.

    Du är 16 år, be din mamma boka en tid till en dietist.

  • Malinala

    Jag har epilepsi oxå, när jag fick det åt jag ergenyl som gjorde att jag gick upp i vikt, nu har jag slutat med den och tar lamotrigin och leveciratam, så jag har gått ner massor! och har fått kickan att börja träna! Är dock inte anfallsfri idag, så mår jag ändå bra pga att jag gått ner :)

Svar på tråden Blir man verkligen smalare av concertan?