• Anonym

    Mjölkallergi

    Hej!

    Min son har konstaterad mjölkallergi med symptom med exem och diareer.  Nu har vi, efter ett halvår, tagit nya prover. De har halverats och enligt läkaren kan vi nu börja provocera mjölkprodukter. Han hade tidigare mycket höga värden. Min tanke är att han fortfarande har antikroppar.mot mjölk. Är rädd att vi inte skall upptäcka vid provoceringen om han är allergisk eller ej. Hur gör vi på bäst sätt? Bör vi kontakta vår dietist? 

    Tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Mjölkallergi
  • Allergiexperten

    Hej! Mjölkproteinallergi växer i de flesta fall bort och när symtomen är borta brukar man kunna introducera mjölkprotein igen. Ofta tas inte nya prover eller nytt allergitest innan introduktion sker utan man går efter hur barnet mår men det är upp till ansvarig läkare att bedöma hur man bör göra.
    Om sonen är frisk, växer bra och inte har exem eller diarréer så kan ni göra som er läkare föreslår. Det viktiga är att ni slutar med mjölk igen om symtomen återkommer. Jag tycker också att ni ska prata med er läkare och be att få ordentlig förklaring de värden som halverats, det är ju läkaren vet vilken bedömning som gjorts.
    Det låter som kort tid med 6 månaders mjölkfrihet när barnet har konstaterad allergi men det är läkaren som har hela symtombilden framför sig och gjort den medicinska bedömningen.
    vänliga hälsningar Anitha
     

Svar på tråden Mjölkallergi