• pluvdo

    Ansöka om dator från soc?

    Ja, kan man det? Eller rättare sagt: får man en dator beviljad från soc ifall man har försörjningsstöd?

    En kompis och jag pratade om det häromdagen. Jag har försörjningsstöd och han har inte det. Han beklagade sig över att hans dator var så dålig och att jag hade sådan tur att om min dator kraschade så skulle jag bara kunna gå till soc. och be om en ny. Men det kan väl inte stämma? Han trodde att det nog säkert anses vara någonting som "behövs" i dagens samhälle medan jag sade att soc. säkert bara hänvisar en till bibliotekets datorer ifall man inte har en egen.

    Så, vem har rätt?

  • Svar på tråden Ansöka om dator från soc?
  • Mariohn

    Om du kan påvisa att du behöver en dator kan du säkert få det beviljat. Förmodligen inte en sprillans ny mac för 20 000 men det finns ju riktigt billiga gamla saker som kan anses gynna dig i studier/arbetssökande osv


  • Anonym

    Man kan söka en massa utanför normen ibland om det finns tillräckliga skäl så kan även dator beviljas exempelvis om man har äldre barn som behöver dator för sitt skolarbete, man bor på en ort där det inte finns bibliotek som är öppet ofta/är väldigt litet, man kan vara sjuk utan sjukpenning och kan ha svårt att ta sig till lokal med dator.

  • Dr Mupp

    I vissa kommuner kan man få det ja. 

    I min kommun kan man få det om man har skolbarn som behöver dator i skolarbetet. Då får man bidrag till en billig dator.  


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym (Ojdå)

    Jag är sjuk utan sjukpenning, men med riktigt låg ersättning när min dammsugare gick sönder och jag ringde och frågade om jag kunde få hjälp till det då jag inte kan sopa golven för att jag har sådan smärta i kroppen blev svaret NEJ du får inte ett öre till en dammsugare. Jag anser att en dammsugare är nått man behöver mer än en dator.

  • Anonym

    Har man ett behov av en dator så kan man få det men det krävs oftast en del intyg från t ex läkare mm om varför det finns behov.

    Jag fick en diskmaskin beviljad på grund av min npf-diagnos men då krävdes det olika intyg. Har en väninnan med social fobi som fick en dator beviljad eftersom det underlättade hennes vardag och även här krävdes det intyg. I övrigt så får man bekosta dator mm med normen om man saknar särskilda skäl.

  • Anonym (Ojdå)

    Skulle vara trevligt och veta vilka kommuner som ger bidrag till datorer. Även diskmaskin för som sagt jag har intyg på att jag är sjuk. Har sådan smärta i hela kroppen så jag ibland inte kan ta mig upp ur sängen. I vart enda hem idag finns en dammsugare i alla fall hos dem som inte vill ha dammråttor hos sig.

  • Anonym
    Anonym (Ojdå) skrev 2013-02-27 23:03:39 följande:
    Skulle vara trevligt och veta vilka kommuner som ger bidrag till datorer. Även diskmaskin för som sagt jag har intyg på att jag är sjuk. Har sådan smärta i hela kroppen så jag ibland inte kan ta mig upp ur sängen. I vart enda hem idag finns en dammsugare i alla fall hos dem som inte vill ha dammråttor hos sig.
    Har du ansökt om dammsugare? Fått skriftligt avslag? Överklaga det samt skicka med intyg från din läkare om dina smärtproblem och en motivering till varför en dammsugare skulle underlätta din vardag. Normalt sett får man ca 800 kr till en dammsugare så tycker de inte borde avslå din ansökan.
  • Anonym (Ojdå)
    Anonym skrev 2013-02-27 23:06:52 följande:
    Har du ansökt om dammsugare? Fått skriftligt avslag? Överklaga det samt skicka med intyg från din läkare om dina smärtproblem och en motivering till varför en dammsugare skulle underlätta din vardag. Normalt sett får man ca 800 kr till en dammsugare så tycker de inte borde avslå din ansökan.

    När jag ringde och bad om en tid hos socialen så sa dem att dem inte kommer ens och ge tid för en sån sak. Hon sa även att dom inte skaffar hushålls artiklar till folk oavsett hur man mår.  
  • Mariohn
    Anonym (Ojdå) skrev 2013-02-27 23:10:36 följande:

    När jag ringde och bad om en tid hos socialen så sa dem att dem inte kommer ens och ge tid för en sån sak. Hon sa även att dom inte skaffar hushålls artiklar till folk oavsett hur man mår.  
    Men sådant som kan köpas på blocket för minimala pengar förväntas man kanske fixa själv med det ekonomiska stöd de beräknat att man behöver för att klara sig? 
Svar på tråden Ansöka om dator från soc?