• Äldre 28 Feb 08:03
    8437 visningar
    18 svar
    18
    8437

    Styvbarnsadoption

    Hej! Jag har en son på 13 som inte har någon kontakt med bio pappan. Min son och min man har nu ansökt om att min man skall adoptera min son. Jag har ensam vårdnad. Vi har haft möte på famrätten och är nu kallade tillbaka dit för att få höra vad dom kommit Fram till under utredningen. Detta har jag inte hört att man brukar göra så jag vet inte Alls vad jag ska förvänta mig? Är jättenervös.. Min som vill detta så mycket, tyvärr vill biopappan inte att adoptionen skall genomföras, varför? För att jävlas med mig!???!!! Hur har det gått för er andra som genomgått detta? Om famrätten säger nej kan tingsrätten döma ja och vice versa? Hur tungt väger barnens vilja in en sån här situation?

  • Svar på tråden Styvbarnsadoption
  • Äldre 28 Feb 08:37
    #1

    Inte alls.. Den biologiska pappan kan aldrig bli fråntagen föräldraskapet mot hans vilja

  • Äldre 28 Feb 08:50
    #2

    Biopappan behöver ge sitt godkännande vid gemensam vårdnad, INTE vid ensam vårdnad Däremot ska han höras (enligt famrätten)

  • linjes
    Äldre 28 Feb 09:13
    #3
    Famwestin skrev 2013-02-28 08:50:04 följande:
    Biopappan behöver ge sitt godkännande vid gemensam vårdnad, INTE vid ensam vårdnad Däremot ska han höras (enligt famrätten)

    Famwestin skrev 2013-02-28 08:50:04 följande:
    Biopappan behöver ge sitt godkännande vid gemensam vårdnad, INTE vid ensam vårdnad Däremot ska han höras (enligt famrätten)

    Oavsett vårdnad så går inte adoptionen igenom om biopappan säger nej
  • Äldre 28 Feb 09:16
    #4

    Ok, det låter ju dumt att dom ens ska ta upp vårt ärende i tingsrätten eftersom pappan säger nej? Dom sa att pappan inte måste godkänna?

  • linjes
    Äldre 28 Feb 09:18
    #5

    Tja ni ansöker ju om det så då måste dom ta upp det,i vårat fall sa biopappan ja så vi fick igenom adoptionen

  • Äldre 28 Feb 09:19
    #6

    Googlade och hittade denna text När det gäller samtycke är utgångspunkten att så länge det rör sig om ett barn under 18 år, måste båda föräldrarna samtycka till adoption (5a§ Föräldrabalken). Från den här regeln finns några undantag. Om en förälder inte har någon del i vårdnaden, behövs inte dennes samtycke (5a§ 2st. Föräldrabalken). Detta innebär att om din biologiska pappa inte har vårdnad om dig är det inte nödvändigt att han samtycker. Däremot skall även en förälder som inte har del i vårdnaden höras och få komma med synpunkter innan beslut om adoption tas (4:10 3st. Föräldrabalken).

  • linjes
    Äldre 28 Feb 09:19
    #7

    O jag hade ensam vårdnad

  • linjes
    Äldre 28 Feb 09:20
    #8
    Famwestin skrev 2013-02-28 09:19:06 följande:
    Googlade och hittade denna text När det gäller samtycke är utgångspunkten att så länge det rör sig om ett barn under 18 år, måste båda föräldrarna samtycka till adoption (5a§ Föräldrabalken). Från den här regeln finns några undantag. Om en förälder inte har någon del i vårdnaden, behövs inte dennes samtycke (5a§ 2st. Föräldrabalken). Detta innebär att om din biologiska pappa inte har vårdnad om dig är det inte nödvändigt att han samtycker. Däremot skall även en förälder som inte har del i vårdnaden höras och få komma med synpunkter innan beslut om adoption tas (4:10 3st. Föräldrabalken).

    Men om biopappan då kommer med synpunkten att han inte vill detta
  • Äldre 28 Feb 09:23
    #9

    Blir förvirrad av detta. Jag tycker det är dumt att ens ta upp famrätten Samt tingsrättens tid om inte adoptionen kommer godkännas. Jag har ensam vårdnad och sonen är över 12 (alltså måste han också godkänna, vilket han gjort) Vi får väl helt enkelt vänta och se ;(

  • Äldre 28 Feb 23:47
    #10
    Famwestin skrev 2013-02-28 09:16:39 följande:
    Ok, det låter ju dumt att dom ens ska ta upp vårt ärende i tingsrätten eftersom pappan säger nej? Dom sa att pappan inte måste godkänna?
    Det är ju hos tingsrätten man ansöker om adoption och tingsrätten i sin tur begär yttrande från socialtjänsten/familjerätten. Då finns alltså redan ärendet/ansökan i tingsrätten så det kan de inte ha synpunkter på - bara om barnets bästa ....
  • Arianr­hod
    Äldre 2 Mar 19:07
    #11
    niagara skrev 2013-02-28 08:37:00 följande:
    Inte alls.. Den biologiska pappan kan aldrig bli fråntagen föräldraskapet mot hans vilja
    Jag känner faktiskt en mamma som i alla fall påstår, att adoptionen gick igenom utan biopappans vilja. För att domstolen menade att det var till barnets bästa. Jag ser inte varför hon skulle ljuga om en sådan sak - det är det ju ingen mening med. Men jag tycker också att det är fel.
  • Arianr­hod
    Äldre 2 Mar 19:13
    #12

    Jag tycker att en sådan här åtgärd är rätt extrem, och jag tycker att samhället bör vara restriktiv med den. För ursprunget är viktigt. Även om en tonåring inte vill umgås med en av sina föräldrar nu, så är det inte alls säkert att det är det bästa för honom eller henne för all framtid, att alla band med bioföräldern - och även hela släkten på den sidan - inklusive arvsrätten, klipps av.

    En bra styvpappa kan ju nöja sig med att vara styvpappa, och ta exakt samma ansvar ändå, tänker jag. Han har även möjlighet att genom testamente ge styvbarnet ett arv, utan att ta ifrån honom eller henne arvsrätten efter sin egen släkt. (Och då menar jag inte bara pengar, utan även att man kan vilja ha minnessaker, släktklenoder, pappans ev. prispokaler och liknande, fotoalbum, böcker o.s.v. från sin riktiga fars släkt, om sådant finns. Sådant som kan hjälpa det vuxna barnet att lära känna sin riktige far i efterhand, och få en samhörighetskänsla med sin släkt och sitt ursprung bakåt i tiden.) 

  • Äldre 2 Mar 21:21
    #13

    Håller med dig, absolut! MEN det jag vill poängtera är att jag anser att det är annorlunda eftersom jag har ensam vårdnad. Skulle det hända mig ngt så har min son ingen vårdnadshavare, Att då behöva slita upp honom från den enda familj han har med sin styvpappaoch syskon för att flytta känns hemskt och fruktansvärt! Av denna anledning har vi ansökt om detta, bio pappan har inte varit intresserad av sin son sen han för 10 år sen fick en ny tjej och barn

  • Äldre 2 Mar 21:22
    #14

    Och jag skulle ALDRIG hindra min son att ta kontakt med hans bio pappa OM han vill

  • Äldre 3 Mar 23:48
    #15
    Famwestin skrev 2013-03-02 21:21:03 följande:
    Håller med dig, absolut! MEN det jag vill poängtera är att jag anser att det är annorlunda eftersom jag har ensam vårdnad. Skulle det hända mig ngt så har min son ingen vårdnadshavare, Att då behöva slita upp honom från den enda familj han har med sin styvpappaoch syskon för att flytta känns hemskt och fruktansvärt! Av denna anledning har vi ansökt om detta, bio pappan har inte varit intresserad av sin son sen han för 10 år sen fick en ny tjej och barn
    Och skulle du dö som ensam vårdnadshavare förefaller det mest troligt att barnet får stanna i sin familj med styvpappa som särskilt förordnad vårdnadshavare. Om du dessutom tillkännager en viljeyttring där du förordar den lösningen så är socialtjänsten enligt lag skyldig att låta det förslaget väga tungt (såvida inte styvfar bedöms rent olämplig för barnet). Mao inget skäl för adoption!
  • Äldre 5 Sep 13:35
    #16

    Kan man adoptera fast barnet och modern har uppehållstillstånd? Har en fru från Indonesien och hennes son från tidigare förhållande har inte sett sin biologiska far sen 1år gammal(6år nu). Dom gjorde en överenskommelse om att hon skulle få vårdnaden i hemlandet när dom bröt upp och hon har domstolsbeslut därifrån. Ansökte om ensam vårdnad i Sverige och eftersom vi inte har en aning om vart han är utom senaste kända adressen fick hon även det. Men han kan enligt deras lag när som helst(som man) kräva ensam vårdnad och få igenom det utan problem. Därför vore det bra med något skydd.

  • Äldre 6 Sep 15:30
    #17
    Adoption är i regel lättare att genomföra om personer har uh!

    Fö gäller svenska lagar i Sverige. Inte Indonesiska. Dvs pappa i Indonesien kan inte hävda sitt lands lag här och har ingen äganderätt över barnet avseende vårdnad. Här är det barnets bästa som gäller i lagstiftningen.
  • Äldre 6 Sep 15:37
    #18
    Famwestin skrev 2013-02-28 08:03:51 följande:
    Hej! Jag har en son på 13 som inte har någon kontakt med bio pappan. Min son och min man har nu ansökt om att min man skall adoptera min son. Jag har ensam vårdnad. Vi har haft möte på famrätten och är nu kallade tillbaka dit för att få höra vad dom kommit Fram till under utredningen. Detta har jag inte hört att man brukar göra så jag vet inte Alls vad jag ska förvänta mig? Är jättenervös.. Min som vill detta så mycket, tyvärr vill biopappan inte att adoptionen skall genomföras, varför? För att jävlas med mig!???!!! Hur har det gått för er andra som genomgått detta? Om famrätten säger nej kan tingsrätten döma ja och vice versa? Hur tungt väger barnens vilja in en sån här situation?
    Det är tingsrättens beslut som gäller, familjerätten ger endast sitt utlåtande till socialnämnden och sen ger socialnämnden sitt utlåtande till tingsrätten. Det är dock så att det brukar vara det som familjerätten tycker går igenom i tingsrätten.

    Det är NÄSTAN omöjligt att få igenom en adoption när biopappan säger nej, men det kan gå. Att sonen är så passa gammal är en fördel, andra saker som väger in är om biopappan haft kontakt med sonen tidigare och i vilken utsträckning, om biopappan eller släkt på biopappans sida som har stora förmögenheter, då kan arv sätta stopp för adoptonen. 
Svar på tråden Styvbarnsadoption