• förtvivlad man

    Min gravida flickvän tror inte på oss längre!

    Vi är bägge i 30 års åldern och har inga barn sen tidigare. Vi väntar barn med BF i Juni. Min flickvän har haft depressioner tidigare och gått i psykoterapi för detta. Vi blev blixtförälskade senaste sommar och eftersom vi bägge ville ha barn så gjorde vi slag i saken.

    Två månader in i graviditeten blev hon deprimerad och tvingades påbörja medicinering med antidepressiva medel igen (hon slutade ta dessa i då hon blev gravid). Nov, Dec och halva Jan var ett h....vete. Hon drog sig undan och hade hat i blicken då vi träffades. Hon sa sig känna sig äcklad av min närvaro. Pratade om att ta hand om barnet ensam och att det är bäst att pappan inte finns i barnets liv före tre års ålder etc.

    Senaste månad har dock gjort gott på många plan. Vi pratar och men umgås inte mycket (vi bor på olika håll). Hon vill ha mig med i vissa avseenden men stänger ut mig från det mesta. Hon förbereder livet som ensam mamma, men vill låta mig umgås med barnet från födseln.

    Hon säger att hon inte tror på oss som ett par längre. Hon säger att jag är en helt underbar man, men att hon inte har några känslor längre. Hon säger att hon inte tror att känslorna kommer tillbaka, men säger att hon är den första att erkänna och komma tillbaka om så skulle ske.

    Vad kan jag göra då hela situationen är helt absurd! Känner mig helt förtvivlad då jag både älskar henne och verkligen skulle vilja starta en familj med henne?

    Kan nämnas att hon aldrig haft några längre förhållanden och att hon blivit djupt sviken i ett tidigare förhållande då hon blev lämnad mitt under sin svåra depression!

  • Svar på tråden Min gravida flickvän tror inte på oss längre!
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Det verkar finnas svårigheter på ett psykologiskt plan som inte är så lätta att avhjälpa. Depressioner kan innebära att man drar sig undan, känner värdelöshet,  hopplöshet och maktlöshet. Känslolivet förändras. Personens kontakt med sitt inre och sitt känsloliv försvagas. Om du kan delta i någon form av behandlingssamtal som hon har med läkare eller dylikt vore det bra.

    Det finns en stor osäkerhet när det gäller er relation, jag förstår att det är svårt för dig. Jag tycker att du framför allt skall tänka på det kommande barnet och det är en självklarhet att du skall finnas för barnet från början. Du är oerhört viktig och skall absolut inte backa. När man har ett litet barn kan man också som familj få hjälp på spädbarnsverksamheten. Det kan vara en möjlighet för er att få hjälp med er relation och ert föräldraskap.

    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Min gravida flickvän tror inte på oss längre!