• Anonym (orolig)

    Ömmande "bölder" i underlivet...

    Jag har sen flera år tillbaka fått som liknar som bölder i underlivet, ömmar och kan trycka var ur dom ibland. Ibland är dom mindre och ibland kan dom bli upp mot 2x2 cm stora. Pinsamt när jag ska vara intim med någon man, och pinsamt att söka vård för det.. Jag vet ju inte vad det är. Jag har tidigare haft cellförändringar, grad 3, som jag fick ta bort genom en konisering. 

    Dessa bölder kom förut några gånger per år.. Men nu, sen nåt år eller två tillbaka så har jag alltid åtminstone en. Vad kan det vara? Någon som vet? :S Har försökt googla men hittar som ingenting.

  • Svar på tråden Ömmande "bölder" i underlivet...
  • ollebulle86

    Min mamma hade samma problem ett tag. Tror det var inflammerade körtlar. De blev som bölder som till slut sprack.
    Jag har för mej de tog det med laser.

  • Anonym

    Antagligen är det igensatta talgkörtlar, men självklart ska du gå och låta en bm/gynekolog titta på detta.

  • Anonym (orolig)

    Men varför får man det? Jag rakar mig inte överdrivet ofta, bara om jag vet att jag ska "få till det" haha.. 

  • Anonym

    Jag har haft det.

    Be om behandling med tetralysal, det hjälper.

  • johanssone

    Det låter som det jag har! Haft en precis jämte underlivet i minst två år nu, inbland svullnar den upp och gör så ont att jag inte kan gå, ibland märker jag inte den. I maj förra året opererades jag men inkompotenta som dom är så tog dom inte bort allt och måste nu gör om det.. Den spricker och varar/blöder! Väldigt jobbigt faktiskt. Har för mig att dom sa att det var en inflammerad hårsäck

  • Anonym (Kanske det här ?)

    Hidradenitis suppurativa. Det är en kronisk hudsjukdom som består av återkommande smärtsamma bölder, fistlar och ärr som kan bildas i underlivet, ljumskarna, armhålorna eller under brösten. Sjukdomen är ganska okänd trots att den är relativt vanlig och beskrevs första gången redan 1839. Den är vanligare hos kvinnor än män och debuterar efter puberteten, oftast före 40-årsåldern. Man räknar med att ungefär fyra procent av alla kvinnor är drabbade. Bölderna utgår från en hårsäck eller svettkörtel där utförsgången täpps till och det bildas en kula av hornämne inuti körteln. Denna inflammeras, blir svullen, röd och öm men ska sedan normalt sett stötas bort varvid huden läker. Hos personer med Hidradenitis Suppurativa sker inte denna normala läkningsprocessen utan inflammationen fortsätter och drar sedan till sig bakterier så att det i stället bildas en böld. Den spricker oftast av sig själv men dessförinnan kan man ha haft besvär av den under ganska lång tid, veckor till månader. Ofta återkommer bölden på samma ställe om och om igen. Det kan bildas en liten fistel från det med tiden hårda, bindvävsomvandlade området runt där bölden brukar sitta och ur denna fistel kan det av och till tömma sig var eller blodblandad vätska. När bölden läker bildas det ett hårt indraget ärr. Man vet väldigt lite om orsaken till sjukdomen. Det har spekulerats i om det kan finnas hormonella eller immunologiska faktorer men mycket lite forskning är gjord. Den enda tillgängliga behandlingen är kirurgi. Man kan antingen öppna bölderna så varet rinner ut och ge det en chans att läka från botten eller operera bort hela bölden med eventuella fistlar. Man har också börjat använda laserbehandling för att bränna bort bölder och fistlar i ett tidigt skede.

  • Anonym (orolig)

    Dessa bölder fortsätter att komma gång på gång.. Just nu har jag 3-4 stycken varav en gör riktigt ont, kan inte sitta hur som helst. Dessutom har jag nu ikväll fått feber och huvudvärk, vet inte om det har något sammanband?  Jag är så less på dessa bölder som kommer hela tiden, numera har jag alltid minst en. 

    Jag kanske är lite väl nojjig.. Men för över ett år sen så genomgick jag en konisering för cellförändringar av grad 3. Kan det ha något sammanband, typ cancer? Har dessutom haft febertoppar i snitt en gång varannan vecka i 4-5 månaders tid nu+extrem trötthet och daglig huvudvärk. 

  • Anonym (Sök hjälp)

    Du bör söka hjälp. Jag fick böld i underlivet och feber. På sjukhuset blev det fullt pådrag, tbc, hiv, reumatism och även herpes kan visa sig på dessa sett. Finns självklart fler sjukdomar och ofarliga åkommor men jag rekommenderar dig att söka vård imorgon

  • Anonym (orolig)
    Anonym (Sök hjälp) skrev 2013-07-04 23:51:05 följande:
    Du bör söka hjälp. Jag fick böld i underlivet och feber. På sjukhuset blev det fullt pådrag, tbc, hiv, reumatism och även herpes kan visa sig på dessa sett. Finns självklart fler sjukdomar och ofarliga åkommor men jag rekommenderar dig att söka vård imorgon
    Ja jag ska ringa imorgon.. Nu är jag så less på den här smärtan som är där ständigt. Jag har reumatism i släkten och har nyss genomgått en utredning för det då jag har ont i leder också. Men de proverna såg helt normala ut.. 
  • Anonym (Sök hjälp)
    Anonym (orolig) skrev 2013-07-04 23:53:35 följande:
    Ja jag ska ringa imorgon.. Nu är jag så less på den här smärtan som är där ständigt. Jag har reumatism i släkten och har nyss genomgått en utredning för det då jag har ont i leder också. Men de proverna såg helt normala ut.. 



    Alla reumatiska sjukdomar syns inte på prover.

    Andra bölder? Munsår? Magproblem?
Svar på tråden Ömmande "bölder" i underlivet...