• Äldre 6 Mar 20:30
    1314 visningar
    1 svar
    1
    1314

    vete allergi

    Hej! Din dotter är så pass liten så jag förstår inte vad provokationen du beskriver egentligen betyder men jag förmodar att du menar att hon ätit vete, mjölkprotein och soja och reagerat på detta.
     Provocera med exempelvis mjölkprotein brukar man göra när barnet varit utan detta i någon period. Hur länge beror på vilket symtom som barnet visat när det får mjölkprotein. Vad det gäller vete så är regeln att börja introducera gluten under amningsperioden och vad det gäller soja så bör det undvikas till så små barn eftersom risk finns för utveckling av sojaallergi.
    Om ditt barn inte tål vete, soja och mjölkprotein och har så kraftiga symtom som du beskriver så råder jag dig att ta kontakt med barnläkare om du inte redan har sådan kontakt.
    Dessutom avråder jag från allt som innehåller något av det som ditt barn reagerar på.
    Jag tycker också att den läkare ordinerade glutenprovet bör ha en ordentlig genomgång med dig om vilken kost ditt barn bör ha och när framtida introduktion av normalkost eventuellt kan ske. När man tar bort en del av kosten hos små barn bör det absolut följas upp av barnläkare, främst gäller det om man tar bort mjölken eftersom mjölk innehåller så många viktiga näringsämnen som små barn behöver.
    Dietist är också bra om du kunde få träffa, tala med läkaren även om detta. Dietisten kan ge bra kostråd till din dotter.
    Vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden vete allergi