• Äldre 22 Jan 22:15
    6892 visningar
    12 svar
    12
    6892

    Erfarenheter av tysk förskola/skola?

    Montessori är ett bra alternativ; man satsar på självständighet och intrinsisk motivation istället för morot och piska. Det är inga betyg de första åren men lärarna iakttar barnen väldigt noggrann för att kunna handleda de på rätt sätt i fall barnet behöver hjälp med något.

    I den vanliga tyska skolan blir det betyg från årskurs 2 och efter årskurs 4 är det betygen (och inte föräldrarnas fria val!) som avgör om barnet får går till Gymnasiet eller till lägre skolformer (som inte ger högskolebehörighet; för att få det behöver man läsa på). Det säger sig självt att den tidiga segregationen är framförallt en social segregation.

  • Äldre 25 Jan 14:08
    #7

    Fenna,

    våra barn går än så länge i kommunal skola.

    Tyvärr så uppfattar vi det som ganska mallstyrd (det är också en av anledningarna att vi planerar att flytta våra barn till Montessori) trots att är egentligen är en "bra skola", dvs. rektorn och lärare är o.k., inget "problemområde" eller liknande.

    Den vanlige tyska skolan är väldigt konkurransutriktad då barnen genom den tidiga betygssättningen hela tiden blir bedömda och de fattar ju rätt snabbt själva vem som är "bra" och vem som har dåliga betyg.

    Vår son är i vanligt sammanhang kvicktänkt och inte bakom flötet men i skolan har det stakat sig och han har helt tappat självförtroendet och lusten. Det är hemskt att se.

  • Äldre 25 Jan 14:14
    #8

    Postar här mitt inlägg från en annan tråd, då det verkar finnas två tråd med liknande tema.
    ********************************************************************************************************
    Hej,

    vi flyttade från Sverige till Tyskland förra året. Våra barn talar båda tyska och svenska då vi är en tysk-svensk familj.
    Barnen började (för)skolan i Sverige (det var en internationell skola och barnen lärde sig engelska där) och är nu i årskurs 1 resp. årskurs 3 i Tyskland.
    Sedan vi är i Tyskland vantrivs sonen (snart 9) och dottern (6) verkar också vara uttråket på något sätt (enligt läraren kan hon inte koncentrera sig) kanske inte därför att hon redan kan allting (det kan hon inte) men hon kanske inte tycker att undervisningen är tillräckligt roligt.

    I Sverige gick båda barn för det mästa gärna i skolan. De var intresserade av undervisningen och deras betyg var också o.k. Det smälte helt enket in i skolsammanhället.

    Jag funderar nu vad barnens olust kan bero på.

    Skolan i Tyskland skiljer sig i mina ögon från skolan i Sverige genom att  (i alla fall i Bayern) det ges betyg från årskurs 2 (!) och efter årskurs 4 delas barnen upp i 3 skoltyper:
    Högsta nivå: Gymnasium
    Mellersta nivå: Realschule
    Lägsta nivå: Hauptschule (kallas nu även Mittelschule)
    Bara om man har gått ut Gymnasium och klarat högskoleprvet (Abitur) har man högskolebehörighet.
    I Bayern får man som föräldrar inte välja vilken skoltyp barnet får gå i efter årskurs 4, det är slutbetyget i klass 4 som avgör.
    Det behöver inte sägas att detta system cementerar effektivt klasskillnaderna i Tyskland, men uppenbart är man övertygat om att detta system är överlägset.

    Vad jag tycker också känna är att elev-lärare kontakt är mer i ögonhöjd i Sverige än det är i Tyskland. (Men det är ju svårt att kvantificera.) Jag undrar om mina barn uppfattar det på samma sätt som jag och att det är en orsak att de drar sig undan?

    En problem för sonen är (så ser jag det) att tyska pojkar i genomsitt är vildare och att vara lugg, tyst och blyg är ingen merit för en småpojke i Tyskland.

    Någon annan (tysk-)svensk familj vars barn har fått problem i skolan efter flytten till Tyskland?

    Snälla, svara mig hur ni hanterade situation.

Svar på tråden Erfarenheter av tysk förskola/skola?