• PoL

    Ergonomiska barnskor?

    Hej!

    Jag undrar hur pass ergonomiska barnskor av olika märken är... Kavat, Pax, Ecco är ju etablerade och kända vad jag vet som bra för växande små kroppar. Men hur är det med alla andra märken som finns? Jag vill försäkra mig om att barnens växande höftleder, fötter mm inte kommer till skada tack vare dåliga skor. Jo, vilka märken av dessa förutom Kavat är bra för mer runda små fötter?

    Tack på förhand!   

  • Svar på tråden Ergonomiska barnskor?
  • Karin på Stadium

    Hej PoL, 

    Vad gäller anatomiska och fotriktiga skor så beror det snarast mer på vilken typ av sko man kikar på mer än vilket varumärke man väljer.

    Vill du t.ex. ha en lätt och luftig sko så har den med stor sannolikhet inte samma uppbyggnad och stabilitet som exempelvis en känga eller multisportsko. 

    Viktigt är däremot att det inte är för mycket formning och uppbyggnad i en barnsko så som t.ex. hålfotsstöd (såvida inte barnet specifikt har blivit ordinerat detta) då det kan störa mer än hjälpa.

    Oavsett vad du väljer så är det alltid bäst att prova olika modeller, förslagsvis i någon av våra butiker för att komma fram till vad som är mest rätt för just ditt barn. Då har ni även möjlighet att få hjälp av någon av våra duktigare säljare som kan hjälpa till att besvara eventuella funderingar.

    Några skor som kan vara bra att prova är t.ex Sorel (för en bredare fot) om du vill ha höst/vinterskor eller Adidas och Merrell som är lite sportigare men smalare. Vill du har en vårsko kan t.ex denna vara ett bra alternativ: www.stadium.se/sport/uteliv-resa/skor/144043/adidas-terrex-low-gtx-k

    Jag hoppas detta hjälper dig med ett svar och att du lyckas hitta några skor som passar.

    Vänliga hälsningar,
    Karin 


Svar på tråden Ergonomiska barnskor?